خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۴۹۲۴۶۲

حقیقت امنيت بيت‌کوين در ايران

حقیقت امنيت بيت‌کوين در ايران

باید بدانید بیت‌کوین به واسطه امنیت بالایی که دارد توانسته نظر بسیاری از افراد حتی مخالفانش را جلب کند. در واقع رمزنگاری‌های بسیار عمیق و گسترده و تبدیل اطلاعات به کدهای امن است که منجر شده امکان جعل شدن آن به صفر درصد برسد.

همه ما به سرمایه‌گذاری علاقمند هستیم. همه ما می‌خواهیم به سطح بالایی از درآمد و اعتبار دست پیدا کنیم. یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری در ایران، خرید بیت کوین است. اما آیا بیت‌کوین در ایران قانونی است؟ باید بدانید نگهداری و سرمایه‌گذاری بر روی این ارز دیجیتال و همچنین سایر پول‌های الکترونیکی در ایران برای افراد حقیقی از نظر قانونی هیچ منعی ندارد. اما زمانی که صحبت از فعالیت گسترده تجاری یا راه‌اندازی کسب و کارهای مرتبط با بیت‌کوین به میان می‌آید، داستان کمی متفاوت می‌شود.

با اینکه ارزهای دیجیتال یا همان پول‌های الکترونیکی تنها 12 سال است که به دنیا معرفی شده. و در طی این مدت علم و تکنولوژی به طور قابل توجهی دستخوش تغییرات و پیشرفت‌های زیادی شده‌اند. اما با این حال زیرساخت‌های استفاده از این فضا همچنان نوپا هستند. از همین‌رو دولت‌ها در سراسر دنیا نظرات شفاف و قاطعی را بیان نمی‌کنند.

با این حال در ادامه این مقاله بر اساس گزارشات داخلی و صحبت‌هایی که از جانب مسئولان اجرایی مطرح شده است. حقیقت امنیت بیت‌کوین در ایران را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

بیت‌کوین چیست؟

قبل از اینکه به سراغ حقیقت امنیت بیت‌کوین در ایران و شرایط قانونی آن برویم. بیایید کمی نسبت به این ارز دیجیتال دوست داشتنی آگاهی پیدا کنید.

در این مسئله هیچ شکی نیست که بیت کوین از جمله مهم‌ترین ارزهای مجازی در سراسر دنیاست. و در ایران هم به واسطه افزایش قیمتی که داشته، طرفداران زیادی را پیدا کرده است.

اما برای تعریف این پول الکترونیکی باید بگوییم؛ یک شبکه کاملا غیرمتمرکز است که به هیچ نهادی وابسته نبوده و هیچ مسئول خاصی ندارد که تراکنش‌های آن مورد تایید قرار گیرد. یا شبکه آن نظارت شود. در واقع ماینرها هستند که وظیفه حفظ و امنیت و پایدار نگه داشتن شبکه بیت‌کوین را برعهده گرفته‌اند.

زمانی که شما تراکنشی را در فضای این ارز دیجیتال انجام می‌دهید، درواقع وارد شبکه آن شده‌اید. برای اینکه تراکنش شما مورد تایید قرار گیرد و در بلاک‌چین‌ها جا خوش کند، مراحل زیادی رخ خواهد داد. ماینر که یک نوع نود در شبکه است تراکنش‌هایی را که به شبکه ارسال می‌‌شوند جمع‌‌آوری می‌‌کند و سعی در سازماندهی و تایید آنها دارد.

اگر بخواهیم تعریف دقیقی از بیت‌‌کوین داشته باشیم، باید بگوییم که آنها هیچ شباهتی به سکه یا اسکناس‌های رایج حال حاضر جهان ندارد. حتی قابل مقایسه با هیچ کدام از باارزش‌ترین سرمایه‌ها یعنی مس، نقره و طلا نیز ندارند.

شما نمی‌توانید بیت‌کوین را در دست بگیرید. همان‌طور که از اسمش پیداست، مجازی و دیجیتالی است.

بیت‌کوین تنها 31 هزار خط برنامه و یک اعلامیه اینترنتی است.

اما دو ویژگی مهم آن یعنی غیرمتمرکز بودن و امنیت بالای آن است که باعث شده طرفداران زیادی پیدا کند.

وقتی صحبت از امن بودن بیت‌کوین می‌شود، این سوال در ذهن مخاطبان شکل میگیرد، آیا بیت‌کوین در ایران نیز از امنیت بالایی برخوردار است؟ در ادامه توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

u8y76t54

آیا ایران، بیت‌کوین را قانونی می‌داند؟

قبل از اینکه به سراغ امنیت بیت‌کوین در ایران برویم؛ ببینیم آیا اصلا این ارز دیجیتال در ایران قانونی شناخته می‌شود یا خیر.

در همین ابتدای کار باید بدانید؛ بیت‌کوین همچنان در ایران به طور کامل به رسمیت شناخته نشده است. با این حال نگهداری، استفاده و حتی سرمایه‌گذاری بر روی آن در کشورمان جرم به حساب نمی‌آید. براساس قانون مجازات عمومی، «هر عملی که مطابق با قانون قابل مجازات یا مستلزم اقدامات تامینی یا تربیتی باشد اما ترک گردد، جرم به حساب می‌آید. البته هیچ امری را نمی‌توانید جرم بدانید مگر اینکه به موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تامینی یا تربیتی تعیین شده باشد.»

پس می‌توان نتیجه گرفت، با توجه به اینکه هیچ مجازاتی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال و یا نگهداری آنها درنظر گرفته نشده، استفاده از آنها نیز جرم نیست.

البته جرم نبودن بهره‌گیری از بیت‌کوین و همچنین نگهداری از آن تنها صورتی امکان‌پذیر است. که این ارز دیجیتال به عنوان ابزار جرم مورد استفاده قرار نگیرد و قانون بالا دستی را نقض نکند.

با این حال در صورت بروز هرگونه کلاهبرداری، هک و یا عدم وفاداری به عهد در فضای ارزهای دیجیتال، فرد می‌تواند شکایت رسمی خود را به قوه قضائیه ارائه دهد. با این حال همچنان هیچ‌گونه مجوز رسمی برای تاسیس صرافی توسط بانک مرکزی برای خرید و فروش پول‌های الکترونیکی صادر نشده است.

به‌طور کلی خرید و فروش و نگهداری بیت‌کوین برای مردم جرم نیست. اما در مقیاس وسیع و حوزه پرداخت‌‌های کلان کشور، فعلا مجوز خاصی صادر نشده است.

وضعیت امنیت بیت کوین در ایران به چه صورت است؟

باید بدانید بیت‌کوین به واسطه امنیت بالایی که دارد توانسته نظر بسیاری از افراد حتی مخالفانش را جلب کند. در واقع رمزنگاری‌های بسیار عمیق و گسترده و تبدیل اطلاعات به کدهای امن است که منجر شده امکان جعل شدن آن به صفر درصد برسد.

مسئله دیگر بهره بردن بیت‌کوین از فرآیند زنجیره بلوکی است. از همین‌رو بسیاری آن را به یک دفتر حسابرسی تشبیه کرده‌اند. زیرا تراکنش‌ها و تمامی عملیات‌ها در آن ثبت و ذخیره خواهد شد. درست به مانند سیستم بانکی که همه چیز در آن قابل رهگیری است. اما یک تفاوت بسیار بزرگ وجود دارد. اینکه یک کپی از هر تراکنش بر روی تمامی کامپیوترهای عضو مجموعه ذخیره خواهد شد. این عمل کمک می‌کند تا بیت‌کوین‌ها از حمله‌های سایبری در امان بماند.

پس خیلی دور از ذهن نیست که امنیت بیت‌کوین در ایران نیز به همان صورت باشد و کسی توانایی هک کردنش را نداشته باشد. درواقع این روش اجازه نمی‌دهد که افراد پول‌هایشان را بیش از یکبار خرج کنند. همچنین هر کار دارای یک کلید اختصاصی می‌باشد. این کلید می‌تواند رمز عبور، پرداختی یا واریزی باشد که مورد تایید قرار می‌گیرد.

برای نگهداری از بیت‌کوین‌ها می‌توانید به سراغ کیف پول دیجیتال بروید. این کیف پول‌ها در صرافی‌های آنلاین نگهداری خواهند شد. جالب اینجاست؛ با وجود تمامی تدابیر امنیتی که برای این نوع از ارزهای دیجیتال در نظر گرفته شده، باز هم امکان هک شدن آنها وجود دارد. نکته ناراحت کننده این است که اگر کسی هک شود، بهترین کار این است که قید پولش را بزند، زیرا هیچ راهی برای بازگرداندن پول وجود ندارد.

مسئله بعدی به عدم محدودیت ارزهای دیجیتال برمی‌گردد. جایی که بسیاری استفاده از بیت‌کوین را نوعی راه رهایی از قوانین تعیین شده در سیستم‌های بانکی کشورها می‌دانند. پس از این پول الکترونیکی به عنوان یک میانبر برای دور زدن تحریم‌ها و سایر ردگیری‌ها استفاده می‌کنند.

87ytuh

نکاتی که در رابطه با بیت‌کوین در ایران باید بدانید

در ابتدای این مقاله گفتیم؛ بیت‌کوین تحت نظارت هیچ نهاد مالی و بانکی و دولت خاصی قرار ندارد. همین مسئله کار دور زدن نهادهای ناظر را نیز آسان کرده است. به همین دلیل است که این نوع از پول‌های الکترونیکی از مخالفین بسیار قدرتمندی برخوردار می‌باشد.

از جمله این مخالفین می‌توان دولت‌ها و نهادهای امنیتی در سراسر دنیا اشاره کرد. زیرا آنها این ارزها را راهی برای فراگیری تروریست‌ها و تبهکاران می‌دانند. درواقع آنها از این طریق سعی در فرار کردن از چنگ قانون و ردگیری فعالیت‌هایشان دارند.

تمامی این موارد باعث شده تا بانک مرکزی ایران، استفاده از این ابزار را در مراکز پولی و مالی کشور ممنوع بداند.

براساس مصوبات شورای عالی مبارزه با پولشویی در کشور نیز، با توجه به قابلیت‌های مختلف ارزهای مجازی، و با توجه به اینکه بسیاری از سودجویان از آن به عنوان تامین مالی تروریسم استفاده می‌کنند، موضوع ممنوعیت از این پول الکترونیکی در بانک‌ها را ابلاغ نمود.

بانک مرکزی نیز این مصوبه را در اختیار تمامی شعب واحدهای تبعه بانک‌ها و حتی موسسات اعتباری و صرافی‌ها قرار داد. در حال حاضر خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌های فعال در شهر ممنوع می‌باشد. اما در رابطه با آنلاین بودن آن هیچ‌گونه ممنوعیتی وجود ندارد. پس می‌توان به آن به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه کرد.

مسئله بعدی به دستگاه‌های استخراج برمی‌گردد. در ایران مجوز قانونی برای وارد کردن ماینرها صادر وجود دارد. هر چند تا قبل از تیر ماه سال 98، اداره گمرک ایران، واردات این دستگاه‌ها را ممنوع اعلام کرده بود. و اگر هم دستگاهی وجود داشت، قاچاقی وارد کشور شده بود. اما در حال حاضر استخراج به‌‌صرفه‌ بیت‌کوین از طریق دستگاه‌‌های استخراجی تحت عنوان ای‌سیک (ASIC) انجام می ‌شود که وارداتی هستند. اما ترخیص آنها از گمرک دریافت مجوز از وزارت صنعت امری ضروری به حساب می‌آید.

کلام آخر

در این محتوا به طور کامل برای شما شرح دادیم که امنیت بیت‌کوین در ایران محفوظ شده است. هرچند که انجام هرگونه مبادلات بانکی ممنوع می‌باشد. اما نگهداری از آن جرم به حساب نمی‌آید و هیچ‌گونه پیگرد قانونی ندارد. برای انجام امر ماینینگ نیز شما می‌توانید پس از اخذ مجوزات لازم آن را به صورت قانونی به سرانجام برسانید. حتی واردات تجهیزات و دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین نیز پس از دریافت مجوزات لازم، قانونی می‌باشد. هر چند که هنوز استفاده از آنها در سیستم مالی کشور غیرقانونی به حساب می‌آید.

نکات بسیار مهمی در این مقاله گفته شد؛ نکاتی که کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری‌های بسیار ارزشمندی را در راستای سرمایه‌گذاری و یا حتی خرید بیت‌کوین ارائه دهید. با این حال اگر سوالی ذهن شما را به خود مشغول کرده، توصیه می‌کنیم به بخش تماس باما سایت افراتتر مراجعه کنید. کارشناسان ما آماده‌اند تا به تمامی ابهاماتی که در ذهن‌تان وجود دارد پاسخ دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.