کد مطلب: ۶۰۴۵۰۱

۸ عامل تاثیرگذار در قیمت شمش آلومینیوم

۸ عامل تاثیرگذار در قیمت شمش آلومینیوم

قیمت شمش آلومینیوم با توجه به پروسه تولید نوع آلیاژ و فلزاتی که در ترکیب با آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرند متفاوت خواهند بود و یکی از موارد تعیین قیمت شمش آلومینیوم نوع آلیاژ این فلز پرمصرف است.

شمش آلومینیوم از پرمصرف‌ترین مقاطع و محصولات اولیه آلومینیوم است که در شکل‌ها و وزن‌های مختلف در بازار وجود دارند. ماده اولیه بسیاری از صنایع تولیدی و تبدیلی شمش آلومینیوم است که با توجه به محصول نهایی از آلیاژها و انواع مختلف شمش آلومینیوم استفاده می‌کنند.

کاربرد شمش آلومینیوم در صنایع مختلف

قطعا مصارف بسیار گسترده شمش آلومینیوم را نمی‌توان در یک مطلب شرح و توضیح داد، با این حال جهت روشن‌تر شدن موضوع می‌توان مثالهایی از این کاربردها را عنوان نمود.

در صنایع ریخته‌گری برای تولید قطعات مختلف مانند قطعاتی که در ساخت موتور خودرو بکار میرود از شمش آلومینیوم استفاده می‌شود. مانند سرسیلندر موتور خودرو، رادیاتور خنک کننده، قطعات الکترونیکی مانند محفظه کامپیوتر و موارد متعدد دیگری که در یک خوردو به کار گرفته می‌شود. البته صنایع ریخته‌گری صرفا محدود به تولید خودرو و وسایل حمل و نقل نمی‌شود و طیف گسترده‌ای از محصولات مختلف در روش‌های متعدد ریخته‌گری تولید می‌شوند. به عنوان مثال در صنایع برق و روشنایی برای تولید قاب و محفظه نورافکن‌ها و یا هیت سینک‌ها و خنک کننده‌های قطعات الکترونیکی و بسیاری محصولات دیگر.

در موارد دیگر از شمش آلومینیوم برای تولید ورق آلومینیوم و صفحه آلومینیوم نیز استفاده می‌شود که کاربرد بسیار وسیعی در تولید لوازم آشپزخانه، بسته بندی مواد غذایی، بسته بندی داروها و محصولات بهداشتی، صنایع برق و الکترونیک و موارد بسیار متعدد دیگر که بیشتر از خواص مناسب آلومینیوم در هدایت الکتریکی و هدایت حرارتی آلومینیوم استفاد می‌شود.

در صنایع اکستروژن برای تولید مقاطع مختلف مانند انواع پروفیل، قوطی، ریل‌های دقیق و… از شمش آلومینیوم استفاده می‌شود.

اینها صرفا نمونه‌هایی از کاربردهای متنوع از انواع شکل‌ها و آلیاژهای شمش آلومینیوم مورد استفاده در صنایع هستند.

IMG 20211207 143028

قیمت شمش آلومینیوم بر چه اساس تعیین میشود؟

قیمت شمش آلومینیوم به موارد مشخص و ثابتی بستگی دارد که قیمت شمش آلومینیوم را تعیین می‌کند. از این جمله می‌توان به این موارد اشاره نمود:

  • نوع آلیاژ آلومینیوم
  • وزن و شکل شمش آلومینیوم
  • قیمت شمش آلومینیوم در بازار جهانی
  • قیمت شمش آلومینیوم در بازار ایران
  • قیمت شمش آلومینیوم در بازار جهانی
  • نرخ ارز و نوسانات ارز در بازار
  • برند و شرکت تولید کننده شمش آلومینیوم
  • فروشنده و شرکت عرضه کننده شمش آلومینیوم

مواردی که در بالا به آنها اشاره شده همگی در تعیین و تغییر قیمت شمش آلومینیوم تاثیرگذار و تعیین کننده هستند.

نوع آلیاژ شمش آلومینیوم

آلومینیوم دومین فلز پرمصرف بعد از آهن در جهان است و مانند آهن که آلیاژهای بسیار متنوعی از آن تولید می‌شود، آلومینیوم نیز دارای آلیاژهای مختلفی است که هرکدام نسبت به نوع کاربری و مصرف، از خواص به خصوصی برخوردار هستند. قیمت شمش آلومینیوم با توجه به پروسه تولید نوع آلیاژ و فلزاتی که در ترکیب با آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرند متفاوت خواهند بود و یکی از موارد تعیین قیمت شمش آلومینیوم نوع آلیاژ این فلز پرمصرف است.

IMG 20211207 143052

وزن و شکل شمش آلومینیوم

شمش‌های آلومینیوم با توجه به مصرف و آلیاژ آنها در مقاطع و وزن‌های مختلفی تولید می‌شوند که هرکدام نسبت به کاربری مورد نظر از وزن، شکل و اندازه متفاوتی برخوردار است و همین دلیل باعث می‌شود که نوع شمش در قیمت آن تاثیرگذار باشد. چرا که موارد متعددی با شکل و وزن شمش در ارتباط است. مانند راحتی در حمل و نقل، انبارداری راحت‌تر، استفاده در صنایع مختلف و … که تعیین کننده قیمت شمش آلومینیوم خواهد بود.

به عنوان مثال برخی از شمش‌های آلومینیوم به دلیل وزن و شکل مناسب‌تر، بیشتر در صنایع مصرف می‌شوند که همین موضوع در تعیین قیمت آن، هرچند ناچیز تاثیرگذار خواهد بود.

قیمت شمش آلومینیوم در بازار جهانی

مهمترین دلیل و عنصر تعیین قیمت شمش آلومینیوم، قیمت روز بازارهای جهانی است که مانند دیگر فلزات مانند طلا، نقره، مس و … در بازارهای مالی جهان دائماً در حال نوسان و تغییر هستند. به همین دلیل قیمت روز بازار در خرید عمده شمش آلومینیوم متاثر از نرخ جهانی فلزات در بازار جهانی است.

قیمت شمش آلومینیوم در بازار داخلی

همانگونه که نرخ فلزات گرانبها در بازارهای جهانی به صورت روزانه تعیین و مشخص می‌شوند، در بازار داخلی نیز نوسانات قیمت به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد. از این جمله می‌توان به مناسبات سیاسی، اقتصادی و عوامل دیگر از جمله عرضه و تقاضا اشاره کرد که در قیمت بازار داخلی تاثیرگذار خواهد بود. لازم به ذکر است که قیمت شمش آلومینیوم در بازار داخلی کاملا وابسته به نرخ بازار جهانی است ولی موارد دیگری نیز به غیر از قیمت جهانی در تعیین قیمت داخلی دخیل هستند که در بالا به آنها اشاره شد.

نرخ ارز و نوسانات در نرخ ارز

نرخ ارز نیز یکی دیگر از مهمترین موارد و عوامل در تغییر یا تعیین قیمت شمش آلومینیوم با به طور کلی آلومینیوم است. نوسانات شدید سال‌های گذشته باعث ناامنی و قیمت‌های غیر واقعی در بازار آلومینیوم و شمش آلومینیوم شده است. با تغییر نرخ ارز تعادل عرضه و تقاضا بهم خورده و گهگاه فروش بنگاه‌های توزیع کننده عمده فروش متوقف می‌شود که همین موضوع به بالا رفتن تقاضا منجر میشود که در پی آن افزایش غیر واقعی قیمت اتفاق می‌افتد. در این بین برخی از توزیع کنندگان عمده و بنگاه‌های اصلی برای ایجاد ثبات و تعادل در بازار اقدام به عرضه شمش آلومینیوم در سطح بازار می‌کنند که بتوانند به یاری صنایع مهمی که نیاز دائمی به شمش آلومینیوم دارند برسند تا چرخ تولید متوقف نشده و قیمت بر اساس حباب تقاضا تعیین نشود. از جمله این بنگاه‌ها و توزیع کنندگان بزرگ می‌تواند به شرکت آلوم پرشین اشاره نمود که رسالت خود را در این روزهای سخت اقتصادی به درستی انجام داده است.

IMG 20211207 143115

برند و تولید کننده شمش آلومینیوم

همانطور که می‌دانید صنایع آلومینیوم کشور یکی از صنایع زیرساختی و بسیار مهم و استراتژیک کشور است و در سال‌های اخیر صنایع آلومینیوم بالاترین رشد را در بین تمام صنایع فلزی داشته است و در سراسر کشور کارخانه های معتبری مشغول به تولید انواع مقاطع و محصولات آلومینیوم مانند شمش آلومینیوم، ورق آلومینیوم، بیلت و مقاطع دیگر هستند.

از جمله معتبرترین کارخانجات تولید شمش در کشور کارخانه تولید شمش ایرلکو، شمش المهدی، شمش آلومینیوم سالکو، جاجرم و دیگر کارخانجات معتبری که به تولید شمش و مقاطع دیگر می پردازند.

در این بین کیفیت تولید هریک از این کارخانجات به نسبت تکنولوژی و بروز بودن فرآیندهای تولید خود، با قیمت‌های متفاوتی محصولات خود را ارائه می‌کنند.

فروشنده و عرضه کننده شمش آلومینیوم و محصولات دیگر آلومینیوم

همانطور که پیش از این گفته شد، توزیع کنندگان و بنگاه‌های اصلی توزیع شمش آلومینیوم، تاثیر بسیاری در تعیین قیمت و قیمت تمام شده آلومینیوم برای مصرف صنایع دارند. تا جایی که با برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا قیمت محصولات آلومینیوم را افزایش دهند. در این بین برخی از عمده فروشان و تجار بازار آلومینیوم کشور نیز با رویکرد کلان و نگاه عمیق‌تر به صنعت کشور تمام سعی و اراده خود را در عرضه بهتر و منصفانه‌تر آلومینیوم را دارند تا با پیشرفت صنایع تبدیلی و زیرساختی چرخ اقتصاد کشور به حرکت افتاده و در پی آن تجارت این فلز گرانبها نیز رونق بیشتری پیدا کند. یکی از این شرکت‌های تجاری عرضه کننده عمده آلومینیوم و شمش آلومینیوم شرکت آلوم پرشین است.

جهت خرید و استعلام قیمت آلومینیوم از فروشگاه آلوم پرشین روی لینک آن کلیک کنید.

فروشگاه آلومینیوم آلوم پرشین https://alumpersian.com/

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.