کد مطلب: ۷۱۷۲۷۷

راهنمای سه بیمه مهم که مالکان خودرو و موتور باید داشته باشند!

راهنمای سه بیمه مهم که مالکان خودرو و موتور باید داشته باشند!

با توجه به اینکه قیمت وسایل نقلیه زمینی مانند خودرو و موتور سیکلت روز به روز در حال تغییر یا افزایش قیمت است، شرکت‌های بیمه‌ای تلاش کرده‌اند که بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و بیمه موتور را با قیمت مناسب و پوشش‌های مختلف ارائه کنند.

با توجه به اینکه قیمت وسایل نقلیه زمینی مانند خودرو و موتور سیکلت روز به روز در حال تغییر یا افزایش قیمت است، شرکت‌های بیمه‌ای تلاش کرده‌اند که بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و بیمه موتور را با قیمت مناسب و پوشش‌های مختلف ارائه کنند تا در صورت بروز حادثه بتوان از بیمه‌گر خسارت دریافت کرد و نگرانی برای جبران هزینه‌های ایجاد شده وجود نداشته باشد.

در این بیمه‌های طراحی شده برای خودرو و موتور، بیمه نامه شخص ثالث خودرو و بیمه موتور یک بیمه اجباری است که تمام دارندگان این وسایل باید آن را تهیه کنند. از طرفی هم بیمه نامه بدنه اختیاری بوده و مالکان خودرو با توجه به خطرات تحت پوشش، این بیمه نامه را تهیه می‌کنند. دقت کنید که عدم خریداری و دریافت بیمه‌های اجباری با جریمه و توقیف وسیله نقلیه همراه است. همچنین با توجه به هزینه بالای قطعات و تعمیرات، خرید بیمه نامه بدنه بهترین راهکار برای جبران هزینه‌های مالی ایجاد شده خواهد بود. در این مطلب درباره پوشش‌های بیمه شخص ثالث خودرو، بیمه موتور و بیمه بدنه خودرو توضیحاتی خواهیم داد تا با اهمیت تهیه این بیمه نامه‌ها بیشتر آشنا شوید و به راحتی مناسب‌ترین و کامل‌ترین بیمه نامه را انتخاب کنید. با ما تا انتهای متن همراه باشید.

بیمه شخص ثالث خودرو چیست؟

8 4

بیمه شخص ثالث خسارات جانی و مالی را پوشش می دهد.

همانطور که اشاره شد، بیمه ثالث یکی از بیمه نامه‌های اجباری است و به جبران خسارت‌های ایجاد شده ناشی از حادثه اشخاص ثالث می‌پردازد. در این بیمه نامه دو نوع پوشش مالی و جانی در نظر گرفته شده که در صورت وقوع حادثه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و خسارت‌های وارد شده به افراد دیگر را تا سقف تعهدات بیمه‌گر پرداخت کرد.

همچنین سقف تعهدات در بیمه شخص ثالث با توجه به دیه اعلام شده مشخص می‌شود که در تمام شرکت‌های بیمه به صورت یکسان خواهد بود. دیه اعلام شده در سال ۱۴۰۱ مبلغی ۸۰۰ میلیون تومان برای ماه‌های حرام و مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان در ماه‌های عادی در نظر گرفته شده است. این مبالغ برای جبران خسارت‌های جانی ایجاد شده در حادثه قابل استناد بوده و برای پوشش‌های مالی بیمه شخص ثالث معادل یک چهلم این مبلغ در نظر گرفته شده است. پوشش مالی در بیمه شخص ثالث می‌تواند متفاوت باشد اما حداقل این مبلغ ۲۰ میلیون تومان و حداکثر سقف تعهدات بیمه نامه معادل ۴۰۰ میلیون تومان است. بالا بردن تعهدات در پوشش مالی با پرداخت حق بیمه بیشتر امکان‌پذیر است.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث خودرو

بیمه نامه شخص ثالث دو پوشش جانی و مالی دارد که شرکت بیمه را مطابق با قرارداد بیمه موظف به پرداخت خسارت هنگام بروز حادثه می‌کند. این پوشش‌ها به شرح زیر هستند:
خسارت‌های مالی:
خسارت‌های مالی که برای اموال اشخاص ثالث در حین حادثه رانندگی ایجاد می‌شود در این پوشش تا سقف تعهدات قابل جبران است. خسارت‌های ایجاد شده می‌تواند آسیب به قطعات یا بدنه ماشین باشد. در این شرایط بیمه‌گر موظف است پرداخت خسارت کند، اما اگر میزان پوشش مالی برای جبران هزینه کفایت نکند، فرد آسیب دیده می‌تواند از بیمه بدنه خود هم خسارت دریافت کند.

خسارت‌های بدنی و جانی:

در این پوشش، خسارت‌هایی که جان و سلامت بدنی افراد ثالث را تهدید می‌کند تحت پوشش خواهد بود. خسارت‌های جانی مانند: فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمان در این پوشش جبران می‌شود و پرداخت خسارت بدنی با توجه به نوع شکستگی، نقص عضو و صدمه ازکارافتادگی کلی و جزئی هم تحت پوشش خواهد بود.

مبنای محاسبه حق بیمه شخص ثالث و میزان پوشش مالی و بدنی آن، دیۀ کامل یک انسان در ماه حرام (چهار ماه‌ : ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب ماه‌های حرام در تقویم قمری به شمار می‌آیند) است. میزان دیۀ شخص فوت شده در حادثۀ رانندگی برحسب مبالغ مذکور تعیین می گردد. بر همین اساس، هر ساله، بیمۀ مرکزی حداقل و حداکثر حق بیمه شخص ثالث خودرو را بر اساس نرخ دیه و تعداد سیلندر وسیلۀ نقلیه به شرکت‌های بیمه اعلام می کند. میزان دیه کامل تعیین شده توسط قوه قضاییه در سال ۱۴۰۱ معادل ۸۰۰ میلیون تومان در ماه حرام و در ماه غیرحرام معادل ۶۰۰ میلیون تومان مشخص شد.

پوشش حوادث راننده:

این پوشش یکی دیگر از خدمات بیمه شخص ثالث است که برای راننده مقصر حادثه در نظر گرفته شده است که با پرداخت حق بیمه بیشتر قابل خریداری است. اگر راننده مقصر دارای گواهینامه معتبر و مرتبط با ماشین خود باشد می‌تواند هزینه خسار‌ت‌های جانی خود را از بیمه شخص ثالث دریافت کند.

بیمه بدنه و پوشش‌های بیمه نامه

همانطور که توضیح داده شد، بیمه بدنه یک بیمه نامه اختیاری است اما با توجه به فرهنگسازی ایجاد شده، سهم فروش این بیمه نامه روز به روز بیشتر می‌شود. بیمه بدنه خودرو به جبران خسارت‌های مالی ایجاد شده می‌پردازد و و در صورت کلی دو نوع پوشش اصلی و اضافی دارد که با توجه به درخواست و الویت بیمه‌گزار انتخاب می‌شود. البته که پوشش‌های اصلی جزو خطراتی است که با پرداخت حداقل حق بیمه قابل تهیه است و برای خرید خطرات اضافی باید حق بیمه بیشتری پرداخت کرد.
توصیه می‌کنیم برای انتخاب مناسب پوشش‌های بیمه بدنه، استعلام و مقایسه شرکت‌های بیمه‌ای را انجام دهید. برای این کار کافی است که به کارگزاری آنلاین بیمه دات کام مراجعه کرده و با چند کلیک، شرایط پوشش‌ها، حق بیمه و خرید انواع شرکت‌های بیمه را مقایسه کنید.
به طور کلی پوشش‌های بیمه بدنه به دو دسته پوشش‌های اصلی و پوشش‌های الحاقی (اضافی) تقسیم می‌شوند که به شرح زیر هستند.
پوشش‌های اصلی بیمه بدنه خودرو عبارتند از:
• سرقت کلی خودرو
• خسارات وارده به بدنه خودرو حین نجات سرنشینان یا انتقال خودرو پس از حادثه رانندگی
• رخ دادن حادثه برای خودرو
• خسارات وارده ناشی از حوادثی چون آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه
• خسارات وارده به لاستیک باطری و چرخ‌های خودرو
• واژگونی و سقوط خودرو

پوشش‌های الحاقی (اضافی) بیمه بدنه خودرو عبارتند از:
• دزدی در جای لوازم خودرو مانند: لاستیک، آینه‌ها، رادیو پخش، رینگ و موارد دیگر بدون سرقت کلی خودرو
• شکسته شدن شیشه‌های خودرو با توجه به تغییر دما خودرو یا عوامل غیر از خطرات اصلی
• غرامت عدم استفاده از خودرو در زمان تعمیرات پس از حادثه رانندگی (هزینه ایاب و ذهاب)
• خسارات ناشی از بروز حوادث طبیعی مانند: آتشفشان، زلزله و سیل
• خسارات ناشی از پاشیدن مواد شیمیایی مانند: اسید و رنگ به بدنه خودرو
• حذف فرانشیز بیمه نامه
• ترانزیت خودرو (خسارت‌هایی که در خارج از کشور برای خودرو ایجاد می‌شود.)
• کشیدن میخ روی بدنه خودرو

قیمت بیمه بدنه خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

محاسبه بیمه بدنه خودرو
مولفه های گوناگونی در محاسبه قیمت بیمه بدنه تاثیرگذار هستند:
مشخصات خودرو: عواملی نظیر سال ساخت اتومبیل، نوع خودرو، ارزش خودرو و کاربری آن در محاسبه نرخ بیمه‌نامه بدنه نقش پررنگ دارند.
پوشش های اضافی(تبعی) بیمه بدنه : انتخاب هریک از پوشش‌های اضافی یادشده، مبلغی بر نرخ پایه بیمه بدنه اضافه می‌کند. به بیان دیگر، انتخاب پوشش‌های بیمه ای بیشتر با افزایش قیمت بیمه همراه است.
تخفیف های بیمه بدنه:ت خفیفات این بیمه خودرو شامل: تخفیف‌های عدم خسارت، تخفیف خودروی صفر، تخفیف خرید نقدی، تخفیف ارزش خودرو هستند.
تمام این موارد می‌توانند به تنهایی یا در کنار یکدیگر قیمت بیمه نامه را تغییر دهند. از این رو علت اصلی متفاوت بودن قیمت بیمه بدنه در شرکت‌های بیمه می‌تواند همین موارد باشد.
نکته مهم این است که قبل از خرید بیمه بدنه ماشین قیمت مختلف این بیمه شرکت‌های بیمه را از سامانه خرید آنلاین بیمه نظیر بیمه دات کام از لینک زیر استعلام بگیرید:
https://bimeh.com/carbody

بیمه موتور چیست؟

شرکت‌های بیمه‌گر دو نوع بیمه را برای راکبان موتورسیکلت ها ارائه می کنند:
الف) بیمه بدنه موتورسیکلت : بیمه بدنه موتورسیکلت که نسبت به بیمه شخص ثالث موتورسیکلت با استقبال کمتر دارندگان موتورسیکلت روبه رو شده است، همه ریسک های تحت پوشش بیمه بدنه اتومبیل را تحت پوشش قرار نمیدهد بلکه پوشش های بیمه بدنه موتورسیکلت شامل موارد زیر می گردد:
• آتش سوزی موتورسیکلت
• برخورد صاعقه به موتورسیکلت
• انفجار موتورسیکلت
• برخورد و تصادف موتورسیکلت به هر جسم متحرک یا ثابت که در نهایت خسارت موتورسیکلت را در پی داشته باشد.
ب) بیمه شخص ثالث موتورسیکلت : ماهیت بیمه شخص ثالث موتور سیکلت یا همان بیمه موتورسیکلت مشابه بیمه شخص ثالث خودرو است.

بیمه موتور هم یکی از انواع بیمه نامه‌های اجباری است که پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند در صورت استعلام فاقد بیمه نامه، موتور سیکلت را توقیف کرده و به پارکینگ منتقل کند. در این شرایط علاوه بر جریمه از سوی پلیس باید جریمه دیرکرد تمدید بیمه موتور را هم پرداخت کنید تا شرایط آزادسازی موتور برای شما فراهم شود. به طور کلی می‌توان گفت که از نظر قانون، تفاوتی بین بیمه شخص ثالث خودرو و بیمه موتور وجود ندارد. بنابراین پوشش‌های بیمه موتور به شرح زیر هستند.

7 3

بیمه موتور خسارات وارد شده به دیگر وسایل نقلیه را جبران می کند

خسارت‌های مالی وارده به اشخاص ثالث در حادثه:
شرکت بیمه با توجه به حق بیمه پرداختی بیمه‌گزار، پوشش مالی در نظر می‌گیرد که هنگام بروز حادثه بتوان از بیمه موتور دریافت خسارت کرد و خسارت‌های مالی شخص ثالث در حادثه را جبران کرد.

خسارت‌های جانی وارده به اشخاص ثالث در حادثه:

در این پوشش با توجه به سقف تعهدات در پوشش جانی، خسارت‌های جانی که برای افراد ثالث در حادثه ایجاد شود جبران خواهد شد.
خسارت‌های جانی وارده به راننده مقصر در حادثه:

اگر راننده موتور سیکلت در حادثه ایجاد شده مقصر باشد و خودش دچار حادثه و خسارت جانی شود، در این پوشش بیمه موتور جبران خسارت خواهد شد. شما می توانید برای خریداری بیمه موتورسیکلت با ارزان ترین قیمت به اینجا مراجعه نمایید.

به طور کلی با اهمیت پوشش‌های بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و بیمه موتور آشنا شده‌ایم و همانطور که در متن توضیح دادیم بهتر است که برای خرید این بیمه نامه‌ها از کارگزاری‌های آنلاین مانند: bimeh.comاستفاده کرد تا شرایط استعلام و مقایسه شرکت‌های بیمه‌ای فراهم شود و بهترین بیمه نامه را بتوان خریداری کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.