خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۰۴۹۳

دلیل جوش آوردن ماشین در زمستان

دلیل جوش آوردن ماشین در زمستان

با‌توجه‌ به اینکه احتمال بالا رفتن دمای موتور در هوای گرم بیشتر است، معمولا کسی انتظار ندارد که این اتفاق در زمستان هم رخ دهد؛ اما در برخی موارد موتور ماشین در فصل زمستان هم جوش می‌آورد.

موتور اکثر خودروها به سیستم احتراق داخلی مجهز هستند. به‌این‌ترتیب ممکن است موتور در هوای سرد نیز بیش از حد گرم شود. بالا رفتن بیش از حد دمای موتور یکی از مشکلاتی است که اگر به‌موقع آن را برطرف نکنید، آسیب‌های جدی به موتور خودرو وارد می‌کند. در این مطلب ۶ دلیل جوش آوردن ماشین در زمستان را بررسی خواهیم کرد. اگر می‌خواهید هنگام مواجهه با این مشکل بهترین عملکرد را داشته باشید این مقاله برای شما نوشته شده است.

کم بودن ضد‌یخ؛ یکی از دلایل عمده جوش آوردن ماشین در زمستان

یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش دمای موتور در فصل زمستان، کم بودن ضد‌یخ در مخزن خودرو است. گاهی اوقات در فصل زمستان شاهد جوش آوردن مکرر ماشین هستیم. برای مثال ممکن است با استفاده از طرح خرید اقساطی خودرو فیدلیتی خودرویی خریداری کرده باشید و پس از مراجعه به اولین سرویس دوره‌ای متوجه شوید که رادیاتور فاقد ضد‌یخ است؛ بنابراین یکی از اولین کارهایی که با سرد شدن هوا باید برای جلوگیری از جوش آوردن موتور انجام دهید، خرید ضدیخ است. با افزودن ضد‌یخ به رادیاتور، دما نقطه جوش بالا می‌رود. همچنین، به‌صورت دوره‌ای مخزن خودرو خود را چک کنید تا مطمئن شوید ضد‌یخ کافی در آن وجود دارد یا مخزن نشتی پیدا نکرده باشد.

2-32

رابطه جوش آوردن ماشین در زمستان و خراب بودن ترموستات

یکی از دلایل جوش آوردن ماشین در زمستان قدیمی شدن یا خرابی ترموستات است. اگر هنگام رانندگی متوجه شدید آمپر آب در صفحه‌ کیلومتر خودرو بالا نمی‌رود، ممکن است ترموستات خراب شده باشد. در‌صورت خرابی ترموستات تنظیمات مربوط به اندازه‌گیری دمای موتور دچار اختلال می‌شود. به‌این‌ترتیب ممکن است میزان استفاده از خنک‌کننده کافی نباشد و باعث جوش آوردن ماشین در زمستان شود. بهتر است برای رفع خرابی ترموستات هرچه‌زودتر به یک مکانیک مراجعه کنید.

مشکل بالا نرفتن آمپر آب در صفحه کیلومتر در بعضی مواقع برای خودروهای صفر نیز اتفاق می‌افتد. با خرید از نمایندگی‌های معتبر و استفاده از طرح‌هایی هم‌چون شرایط فروش اقساطی جک s5 یا سایر خودروها می‌توانید از خدمات نمایندگی و خدمات پس از فروش برای حل این مشکل برخوردار شوید.

مسدود شدن لوله‌های رادیاتور؛ دلیلی که باعث جوش آوردن خودرو در زمستان می‌شود

گرفتگی لوله‌های رادیاتور باعث مسدود شدن جریان هوایی می‌شود که موتور خودرو را خنک نگه می‌دارد. ورود زباله یا سنگ‌ریزه ممکن است باعث گرفتگی لوله‌های رادیاتور و جوش آوردن ماشین در زمستان یا هر فصل دیگری شود. اگر با وجود کافی بودن ضد‌یخ و سلامت ترموستات ماشینتان جوش آورده است حتما چک کنید که هیچ سنگ‌ریزه، برگ یا زباله دیگری در اطراف رادیاتور خودرو وجود نداشته باشد.

جوش آوردن ماشین به دلیل خرابی درپوش رادیاتور؛ یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم خنک‌کننده ماشین

درپوش رادیاتور، یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم خنک کننده خودرو است که معمولا اهمیت آن دست‌کم گرفته می‌شود. این درپوش به‌عنوان یک شیر آزاد کننده عمل می‌کند. زمان بالا رفتن دمای مایع خنک کننده، دریچه باز می‌شود و فشار سیستم خنک کننده را تنظیم می‌کند.

زمانی‌که درپوش رادیاتور خراب شود و گیر کند، برای پایین آوردن نقطه جوش مایع خنک کننده، توان حفظ فشار کافی را نخواهد داشت. در‌این‌صورت توانایی جذب حرارت از موتور را از دست می‌دهد. همچنین در‌صورت عملکرد نادرست درپوش رادیاتور، یک‌سری حفره‌های هوا در مایع خنک کننده ایجاد می‌شود. این موضوع منجر‌به افزایش بیش از حد دما خواهد شد.

جوش آوردن خودرو در‌صورت نشتی در سیستم خنک کننده

نشتی در سیستم خنک کننده ممکن است به دلایل مختلفی هم‌چون سوراخ بودن رادیاتور یا خراب بودن مخزن انبساط رخ دهد. در‌صورتی‌که به یکی از این دلایل سیستم خنک کننده خودرو نشتی پیدا کند، دمای موتور ممکن است حتی در هوای سرد بالا برود. با مراجعه به مکانیک و انجام سرویس‌های دوره‌ای می‌توانید از نبود نشتی در سیستم خنک کننده خودرو مطمئن شوید.

رابطه مسدود شدن سیستم اگزوز و جوش آوردن ماشین

آخرین دلیل جوش آوردن ماشین که در این مطلب به بررسی آن می‌پردازیم مسدود شدن سیستم اگزوز است. سیستم اگزوز ضمن خروج هوا، گرما را هم خارج می‌کند؛ بنابراین در‌صورت مسدود شدن سیستم اگزوز، گرما امکان خارج شدن ندارد. این موضوع باعث افزایش دما می‌شود.

مسدود شدن سیستم اگزوز ممکن است به دلایل مختلفی هم‌چون گیر کردن برگ، سنگ یا ورود یک موجود زنده به اگزوز اتفاق بیفتد. به دلیل گرم بودن خروجی اگزوز، احتمال ورود موجودات زنده به داخل اگزوز در فصل زمستان چندان کم نیست. برای جلوگیری از جوش آوردن ماشین بهتر است سیستم اگزوز را در بازه‌های زمانی کوتاه چک کنید.

راهکارهایی برای پایین آوردن دما در‌صورت افزایش بیش از حد دمای موتور

یکسری علائم هشداردهنده وجود دارد که نشان می‌دهند دمای موتور خودرو شما بیش از حد بالا رفته است و باید به آن‌ها توجه کنید. در اولین قدم باید علت جوش آوردن ماشین را متوجه شوید. بهترین علامت هشدارد‌هنده، آمپر آب روی صفحه‌کیلومتر خودرو است. همچنین هر زمان شاهد خارج شدن بخار از زیر کاپوت بودید، موتور جوش آورده است. در این شرایط زمان کافی برای انجام اقدامات پیشگیرانه ندارید؛ اما انجام مجموعه اعمال زیر به شما کمک خواهد کرد:

  • خونسردی خودتان را حفظ کنید. اگر در حال حرکت هستید با احتیاط به سمت راست بروید و در یک جای امن کنار جاده توقف کنید.
  • به‌هیچ‌وجه به مسیر خود ادامه ندهید. زیرا ممکن است آسیب‌های جدی به موتور خودرو وارد شود.
  • درب رادیاتور را باز نکنید و روی موتور آب نریزید. زیرا با این کار، دمای بدنه موتور سرد می‌شود، در‌صورتی‌که دمای داخل آن بسیار بالا است. این موضوع باعث ترک خوردن سطح موتور، چسبیدن پیستون‌ها یا دیواره‌های سیلندر می‌شود.
  • اگر بخار از زیر کاپوت خارج نمی‌شود، به‌هیچ‌وجه ماشین را خاموش نکنید. زیرا باعث آسیب دیدن واشر سر سیلندر می‌شود.
  • اگر شاهد خارج شدن بخار از زیر کاپوت بودید، خودرو را خاموش کنید؛ اما سوییچ را نیمه باز بگذارید تا فن کار کند.
  • بهترین و ایمن‌ترین راه برای کاهش دمای موتور، آب ریختن روی بدنه رادیاتور است.

با انجام این اقدامات پیش‌گیرانه می‌توان دمای موتور را پایین آورد و بروز خسارات جدی به خودرو جلوگیری کرد. بعد از اینکه دمای موتور پایین آمد برای حل کامل مشکل می‌توانید از خدمات امداد خودرو جاده‌ای استفاده کنید یا از یک مکانیک کمک بگیرید.

3-30

سرویس به‌موقع خودرو؛ بهترین راه برای جلوگیری از جوش آوردن موتور

در این مطلب برخی از عواملی که ممکن است دلیل جوش آوردن ماشین در زمستان باشند را مورد بررسی قرار دادیم. برای جلوگیری از جوش آوردن موتور، باید به علائم هشداردهنده توجه کنید تا فرصت اقدام به‌موقع را داشته باشید. همچنین باید برای انجام سرویس‌های دوره‌ای به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید تا از نبود هرگونه مشکل احتمالی مطمئن شوید.

سپند‌خودرو یکی از موفق‌ترین شرکت‌های فروش نقدی و اقساطی خودرو در کشور است که امکان کارشناسی خودرو در زمان تحویل را فراهم کرده است. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره یا خرید انواع خودروهای ایرانی و خارجی به سایت سپند‌خودرو مراجعه کنید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.