فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۰۲۱۰۰

به دنیای عکاسی و فیلمبرداری حرفه‌ای با نورهای فلات قدم بگذارید!

نورهای فلات یا ثابت تجهیزی مهم برای ثبت تصاویر جذاب هستند

نورهای فلات یا ثابت تجهیزی مهم برای ثبت تصاویر جذاب هستند

با توجه به اینکه نورهای ثابت قابلیت تغییر شدت و دمای نور را به عکاسان می‌دهند، دیگر خبری از محدودیت‌های استفاده از نور فلاش وجود ندارد و عکاس می‌تواند طبق سلیقه خود، سوژه را نورپردازی کند. در این مطلب به‌صورت کامل نورهای فلات و مزایای آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

نور ثابت (Continuous Light) به نوعی نور مصنوعی در عکاسی و فیلم‌برداری گفته می‌شود که به طور پیوسته و مدام سوژه را نورپردازی می‌کند. این نورها در نقطه مقابل نورهای فلاش (Strob) هستند که صرفا در زمان شات دوربین نور ایجاد می‌کنند. نورهای ثابت احتیاجی به شارژ یا فلاش نداشته و در بسیاری از موارد از لامپ‌های الکتریکی، LED، چراغ‌های فلورسنت و یا دیودهای لیزری تشکیل شده‌اند. با توجه به اینکه نورهای ثابت قابلیت تغییر شدت و دمای نور را به عکاسان می‌دهند، دیگر خبری از محدودیت‌های استفاده از نور فلاش وجود ندارد و عکاس می‌تواند طبق سلیقه خود، سوژه را نورپردازی کند. در این مطلب به‌صورت کامل نورهای فلات و مزایای آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

تجهیزات نوری ثابت با طرح و ابعاد متنوعی در بازار به فروش می‌رسند

به طور کلی تجهیزات نوری ثابت در انواع مختلفی در بازار یافت می‌شود. یکی از تفاوت‌های کلیدی میان این تجهیزات نورپردازی، نوع لامپی است که با هدف ایجاد نور در آن‌ها استفاده شده است. اصولا در نورهای ثابت انواع لامپ SMD، LED و نورهای رنگی RGB را مشاهده می‌کنیم که هر یک از آن‌ها ویژگی خاص خود را دارند. در ادامه این قسمتا شما را با انواع تجهیزات نورهای فلات آشنا می‌کنیم.

53

نور فلات LED از رایج‌ترین منابع نوری ثابت است

یکی از متداول‌ترین منابع نوری ثابت LED است. این لامپ‌ها دیودهای مختلفی دارند که در کنار یکدیگر منبع نور را تشکیل می‌دهند. عموما تعداد دیودها در لامپ‌های LED در مقایسه با لامپ‌های SMD بیشتر است. به همین خاطر هم میزان نور تولید شده در این نوع از تجهیزات نوری هم به مراتب بیشتر خواهد بود. از دیگر مزایای قابل توجه نورهای ثابت LED می‌توانیم به مصرف پایین برق، تولید کمترین میزان حرارت، تنظیمات قابل فهم، تغییر رنگ و قابلیت تغییر شدت نور اشاره کنیم. البته لازم به ذکر است که اغلب نورهای ثابت LED جزو گروه OCB هستند و امکان تغییر نور کلوین و دمای نور در آن‌ها وجود ندارد.

نور ثابت SMD از تراشه‌هایی با چندین دیود در رنگ‌های مختلف تشکیل شده‌ است

از دیگر انواع نور ثابت که به منظور نورپردازی در عکاسی و فیلمبرداری از آن استفاده می‌شود، نور ثابت SMD است. این منابع نوری از تراشه‌هایی کوچک که هر یک از آن‌ها چند دیود رنگی دارند، تشکیل شده‌اند. به کمک این رنگ‌ها می‌توانیم دمای رنگ و همینطور شدت نور را تنظیم کنیم.

از جمله مزایای نورهای ثابت SMD می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • عمر طولانی
  • مصرف بهینه انرژی
  • قابل حمل بودن

با استفاده از باتوم لایت، عکس‌هایی خلاقانه ثبت کنید

باتوم لایت‌ها LED‌های استوانه‌ای کوچکی هستند که برای عکاسی از آن‌ها استفاده می‌شود. باتوم لایت کاربرد فراوانی در عکاسی مدرن دارد و برای اجرای ایده‌های خلاقانه گزینه مناسبی است. از نورهای باتومی معمولا برای عکاسی از محصول، پرتره و همینطور مدلینگ استفاده می‌کنند. این نورها بسیار ملایم و نرم بوده و در ابعاد و اندازه‌های مختلفی در سایت فلاشیران موجود می‌باشند.

پروژکتورهای عکاسی

یکی از قدیمی‌ترین منابع نوری ثابت که هنوز هم در بسیاری از آتلیه‌های عکاسی از آن استفاده می‌شود، پروژکتور عکاسی است. این تجهیزات شدت نور فوق‌العاده بالایی داشته و می‌توانند به بهترین وجه سوژه را برای عکاسان نورپردازی کنند. باید خاطر نشان کنیم که این مدل از نورهای ثابت برای فیلم‌برداری کاربردی ندارند. زیرا نور آن‌ها مناسب فیلمبرداری نمی‌باشد.

نور فلات و فلاش از نظر ویژگی‌ها و کاربردها با یکدیگر متفاوت هستند

 برای کنترل نور، عکاسان معمولا از دو نوع نور استفاده می‌کنند: نور ثابت یا Continuous Light و نور چشمک زن یا Flash Light. این دو نوع نور تفاوت‌هایی در خصوصیات و کاربردهای خود دارند. نورهای ثابت به صورت مداوم روشن بوده و بر روی سوژه تابیده می‌شوند. این نور می‌تواند از منابعی طبیعی مثل خورشید یا منابع مصنوعی مثل لامپ‌های LED، فلورسنت و‌هالوژن باشند.

54

از جمله کاربردهای نور ثابت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • می‌توان نور ثابت را دید و به سادگی تاثیر آن را بر روی عکس پیش‌بینی کرد
  • با سرعت شاتر و دیافراگم دوربین سازگار است و احتیاج به هماهنگ‌سازی خاصی ندارد
  • بهترین گزینه برای فیلمبرداری و عکاسی از سوژه‌های در حال حرکت است

در طرف مقابل نور چشمک زن یا همان Flashlight را داریم که به طور لحظه‌ای و با شدت بالایی روشن شده و بر روی سوژه تابیده می‌شود. این نور معمولا از فلاش‌های دستگاه عکاسی و یا فلاش‌های خارجی یا External flash تامین می‌شود. این نور برعکس نور ثابت با پس زمینه امکان رقابت دارد و می‌تواند سوژه را در مقابل نور پس زمینه به مراتب روشن‌تر کند در ضمن باید به این مساله هم اشاره کنیم که نور چشمک‌زن کنتراست بیشتری را ایجاد می‌کند که این ویژگی باعث می‌شود تا جلوه بیشتری به جزئیات در سوژه بخشیده شود.

عکاسی و فیلمبرداری شرایط خاص با نورهای ثابت

از نورهای ثابت یا پیوسته برای عکاسی و فیلم‌برداری در شرایط خاصی استفاده می‌شود. این نورها در محیط‌هایی که اجازه عکاسی با نور فلاش داده نشود، بهترین گزینه برای عکاسان خواهند بود. علاوه بر این نورهای ثابت در بسیاری از موارد برای عکاسی در شرایط نوری کم یا نامناسب استفاده می‌شوند و به عکاس اجازه می‌دهند تا نور را روی سوژه به صورت دلخواه کنترل کند.

برعکس فلاش که نور را به صورت لحظه‌ای و با قدرت بالا پخش می‌کند، نور ثابت با قدرت پایین‌تر و به صورت پیوسته نور را پخش می‌کند. این خصوصیت باعث می‌شود که عکاس بتواند نور را قبل از عکاسی به خوبی ببیند و تغییرات لازم را در تنظیمات دوربین و جایگاه نورپردازی اعمال کند. در ضمن نور پیوسته و ثابت باعث محدود شدن دامنه دینامیک تصویر (Dynamic Range) نشده و جزئیات سایه‌ها و نقطه روشن‌ها را حفظ می‌کند. از طرف دیگر نورهای ثابت بهترین نورها برای فیلم برداری هستند؛ زیرا در زمان فیلمبرداری باید صحنه به صورت پیوسته روشن باشد و نیازی به نور چشمک زن نیست.

فلاشیران مرجعی تخصصی برای خرید نورهای فلات است

در صورتی که به دنبال خرید بهترین منابع نوری ثابت هستید، فلاشیران تنوعی وسیع از تجهیزات نورپردازی ثابت را برای شما فراهم کرده است. شما در صفحات مربوط به این تجهیزات در سایت فلاشیران می‌توانید انواع نورهای ثابت را بررسی کرده و بهترین نور ثابت برای عکاسی را برای استودیوی عکاسی و فیلمبرداری خود تهیه کنید. همچنین باید اشاره کرد که این فروشگاه آنلاین سابقه طولانی در عرضه تجهیزات عکاسی و نورپردازی دارد و به همین خاطر شما با خیال راحت می‌توانید انواع نورهای فلات را از فلاشیران خریداری کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.