خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۰۲۱۴۷

حفظ ارزش پول با سرمایه‌گذاری در صندوق طلا

حفظ ارزش پول با سرمایه‌گذاری در صندوق طلا

در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، شاهد رکوردشکنی قیمت طلا در بازارهای جهانی هستیم. این صعود بی‌سابقه، صندوق‌های طلا را به یکی از گزینه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

با رشد قیمت طلا، بالا رفتن نرخ ارز و چشم‌انداز تورم در سال جدید، تب‌وتاب سرمایه‌گذاری در سطح جامعه افزایش یافته و بسیاری افراد به دنبال روشی برای حفظ ارزش دارایی‌های خود هستند. برای افرادی که سرمایه‌گذاری در طلا را ترجیح می‌دهند، خرید طلا در بورس می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها باشد. با ما همراه باشید تا پس از بررسی وضعیت بازار، با صندوق‌های طلا بیشتر آشنا شویم.

طلا در بازارهای جهانی

وضعیت قیمت جهانی طلا، تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. مثل همه بازارها، میزان عرضه و تقاضا، مهمترین عامل در تعیین قیمت طلا است. با این حال، مواردی مثل نابسامانی‌های سیاسی، نرخ دلار، تورم و نرخ بهره نیز قیمت طلا را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در روزهای اخیر، مجموع این عوامل، باعث شده است قیمت طلا رشد چشمگیری داشته باشد و رکورد قیمت جدیدی برای اونس طلا به ثبت برسد. با توجه به چشم‌انداز اقتصادی و سیاسی جهان، بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند این روند صعودی ادامه داشته باشد.

چرا در طلا سرمایه‌گذاری کنیم؟

طلا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری، نسبت به بازارهای دیگر مزایای متعددی دارد که برای نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

این فلز گرانبها به عنوان یک محافظ در برابر تورم و کاهش ارزش پول عمل کند. زمانی که قیمت کالاها و خدمات بالا می‌رود، ارزش پول کمتر می‌شود. این یعنی قدرت خرید شما به مرور زمان کاهش می‌یابد اما طلا معمولا ارزش خود را حفظ می‌کند و در دوره‌های تورمی، حتی ارزشمندتر می‌شود.

طلا ثروت شما را از نوسانات ارزی محافظت می‌کند زیرا تحت تاثیر سیاست‌های پولی یا ناپایداری سیاسی، ارزش خود را از دست نمی‌دهد. طلا می‌تواند راهکاری برای تنوع بخشیدن و مدیریت ریسک سبد دارایی‌های شما باشد زیرا با بیشتر بازارها همبستگی کم یا منفی دارد و این ویژگی، ضررهای ناشی از سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیگر را کاهش می‌دهد.

طلا در همه جای جهان به عنوان شکلی از ثروت شناخته‌ و پذیرفته‌شده است، معمولا نقدشوندگی بالایی دارد و به سادگی خرید و فروش می‌شود. همچنین می‌تواند در زمان بی‌ثباتی‌های اقتصادی و سیاسی، در شما احساس امنیت ایجاد کند.

طلا بخریم یا صندوق؟

در مورد مزایای سرمایه‌گذاری در طلا نکته‌هایی را مطرح کردیم اما این بازار محدودیت‌هایی نیز دارد که با انتخاب روش درست سرمایه‌گذاری می‌توان آن‌ها را تا حد زیادی برطرف کرد.

یکی از مهمترین ریسک‌های سرمایه‌گذاری در طلا، مسئله امنیت آن است. نگهداری طلا به صورت فیزیکی، استرس‌زا است و ریسک سرقت را بالا می‌برد. در این حالت، برای حفظ امنیت باید از صندوق‌های امانات استفاده کنید که نیازمند صرف زمان و هزینه است.

خرید طلای فیزیکی، گذشته از ریسک تقلبی بودن، دردسرهای خرید را در پی دارد و البته از هزینه کارمزد و اجرت ساخت نیز نباید غافل شد.

اگر طلا را با هدف سرمایه‌گذاری می‌خرید، بهتر است از جایگزین‌های طلای فیزیکی استفاده کنید؛ گزینه‌هایی مثل خرید گواهی سپرده سکه طلا و صندوق‌های طلا که سرعت و امنیت سرمایه‌گذاری را بالا می‌برند.

صندوق طلا یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس است که بیشترین درصد دارایی‌های خود را (بین ۷۰ تا ۹۰ درصد) در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کند و باقیمانده را به دارایی‌هایی مثل گواهی سپرده بانکی و اوراق درامد ثابت اختصاص می‌دهد. با توجه به این ترکیب دارایی، ارزش واحدهای صندوق طلا متناسب با قیمت اونس طلا و نرخ ارز رشد می‌کند. از جمله مزایای صندوق طلا نسبت به طلای فیزیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خرید و فروش صندوق‌های طلا ساده‌تر و سریع‌تر است، به صورت آنلاین و از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها انجام می‌شود.

  • حداقل مبلغ لازم برای خرید صندوق‌های طلا ۱۰۰ هزار تومان است. این یعنی نیازی به سرمایه‌های کلان نیست. با هر مبلغی می‌توانید سرمایه‌گذاری خود را شروع کنید و به تدریج دارایی‌تان را افزایش دهید.
  • صندوق‌ها توسط یک تیم حرفه‌ای مدیریت می‌شوند که می‌تواند با تحلیل بازار و تصمیم‌گیری‌های مناسب، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش و سود را نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم افزایش دهد.
  • کارمزد خرید و فروش صندوق‌های طلا، نسبت به طلای فیزیکی بسیار کمتر است.

کدام صندوق طلا را انتخاب کنیم؟

در میان صندوق‌های طلای فعال در بورس، «مثقال آگاه» می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. گروه آگاه بیش از ۱۶ سال در حوزه مدیریت دارایی تجربه دارد و پربازده‌ترین صندوق‌ها را روانه بازار کرده است. این سابقه و تجربه، یکی از معیارهایی است که سرمایه‌گذاران را به خرید صندوق مثقال تشویق می‌کند. این صندوق از ابتدای فعالیت در دی‌ماه ۱۴۰۰ تاکنون، بیش از ۱۷۶ درصد بازدهی داشته است. سود این صندوق، از افزایش قیمت واحدها به دست می‌آید. برای سرمایه‌گذاری در صندوق طلای آگاه، کافی است نماد «مثقال» را در سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها جست‌وجو کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.