فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۲۳۹۳۸۵

واردکنندگان از نابسامانی بازار خودرو شانه خالی می‌کنند

واردکنندگان از نابسامانی بازار خودرو شانه خالی می‌کنند

واردکنندگان و فروشندگان خودرو در حالی از نابسامانی اخیر در بازار شانه خالی می‌کنند و انگشت اتهام را به سمت سیاست‌های دولت نشانه می‌روند که آمارها گویای حجم بالای واردات انواع خودرو سواری به کشور است و مشکلی بابت عرضه محصول وجود ندارد.

واردات خودرو در اوایل سال 96 رشد شتابانی را تجربه کرد و همین امر سبب شد تا وزارت صنعت تیرماه با هدف «مدیریت منابع ارزی» سایت ثبت سفارش خودروهای خارجی را ببندد و اصلاح آیین نامه واردات خودرو را به دولت ارسال کند؛ سرانجام این آیین نامه به تصویب دولت رسید و از دی ماه سامانه ثبت سفارش بار دیگر به روی واردکنندگان خودرو باز شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با اینکه در نیمی از سال گذشته امکان ثبت سفارش خودرو وجود نداشت، اما در مجموع پارسال 70 هزار و 75 دستگاه خودرو سواری به ارزش یک میلیارد و 838 میلیون و 851 هزار دلار وارد کشور شد؛ یعنی از نظر تعداد 8.66 درصد و از نظر ارزش 8.44 درصد کاهش داشت.

با این حال و پس از پایان یافتن تعطیلات نوروزی و بروز نوسان در بازار ارز و به تبع آن اعلام سیاست ارز تک نرخی از سوی دولت در شامگاه بیستم فروردین ماه، دست اندرکاران حوزه خودروهای وارداتی، آشفته شدن بازار را به دلایلی همچون «مشخص نبودن نرخ ارز» و «بالا بودن تعرفه‌های گمرکی» نسبت می‌دهند و انگشت اتهام را به سمت دولت نشانه می‌روند.

گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد که امتناع نمایشگاه داران از فروش خودروهای خارجی و افزایش قیمت‌ها در بازار علت اصلی این نابسامانی است در حالی که خودروهای موجود در بازار به نرخ‌های پیش از این ثبت سفارش شده و اگر هم در این مدت ثبت سفارشی انجام شده، هنوز وارد کشور نشده‌اند.

یکی از نمایشگاه داران خودروهای خارجی می‌گوید: بسته شدن سایت ثبت سفارش در سال گذشته، فضای کسب و کار خودروهای خارجی را به هم ریخت و نوعی فضای روانی در بازار ایجاد کرد، به شکلی که خودروها تا 40 درصد افزایش قیمت داشتند.

به گفته یکی دیگر از نمایشگاه داران مرکز تهران، با نرخ ارز جدید و تعرفه‌های اعلامی جدید، هنوز خودروی جدیدی وارد بازار نشده و انتظار می‌رود با این نرخ‌ها، قیمت‌ها نیز تغییر کند.

وی که خواست نامش ذکر نشود، با اشاره به رکود نسبی بازار و نبود تقاضا از سوی مردم، اظهار داشت: اکنون بجز چند مدل خودروی فولکس، خودروهای مدل سال 2018 در بازار دیده نمی‌شود.
این فعال بازار خودرو با اشاره به ثبت نام سری نخست یکی از مدل‌های خودروی فولکس در بهمن ماه پارسال، یادآور شد: این خودرو با قیمت 289 میلیون تومان در مدت یک ماه تحویل شد، سری دوم آن با قیمت 320 میلیون تومان (تحویل خرداد ماه) ثبت نام شد، اما امروز در بازار 420 میلیون تومان قیمت دارد.

وی ادامه داد: پارسال «هیوندای سانتافه فول» حدود 240 میلیون تومان قیمت داشت، اما امروز همان خودرو با چند آپشن کمتر حدود 360 میلیون تومان به فروش می‌رسد، همچنین یکی از مدل‌های خودروی تویوتا که سال گذشته با قیمتی حدود 255 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، امروز به 380 میلیون تومان افزایش یافته است؛ حتی خودروهای ساخت داخل نظیر ساندرو به دلیل قطعاتی که از خارج وارد می‌شود، با افزایش حدود 10 میلیون تومانی مواجه شده‌اند.

یکی دیگر از نمایشگاه داران به ایرنا گفت: سال گذشته خودروها با ارز 3700 تومانی وارد می‌شدند و تعرفه‌های گمرکی نیز با همین ارز محاسبه می‌شد، اما امروز نرخ دلار 4200 تومان است و بر این اساس افزایش قیمت‌ها اجتناب ناپذیر است.

وی تصریح کرد: پیش‌تر واردکنندگان، خودروها را به قید ضمانت نامه بانکی وارد می‌کردند اما امروز باید پول خودرو، گمرک و شماره گذاری را تمام و کمال بپردازند که سبب می‌شود قیمت‌ها رشد کند.

این نمایشگاه دار همچنین بیان داشت: منوط شدن واردات به شرکت‌های نمایندگی، انحصاری شبیه آنچه برای ایران خودرو و سایپا به وجود آمده، ایجاد می‌کند و سبب می‌شود نمایندگی‌ها هر خودرویی را وارد کرده و به قیمت دلخواه به فروش برسانند.

وی که تمایل نداشت نامی از وی ذکر شود، توضیح داد: پیش از اینکه هم شرکت‌های نمایندگی و هم غیرنمایندگی خودرو وارد می‌کردند، قیمت‌ها متعادل‌تر بود و شرکت‌های نمایندگی مجبور به فروش اقساطی، ارائه گارانتی چند ساله و غیره می‌شدند.

در دولت یازهم وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی بازار واردات خودرو و الزام واردکنندگان به ارائه خدمات پس از فروش، مجوز واردات را تنها به آن دسته از شرکت‌هایی داد که در ایران نمایندگی داشته و خدمات پس از فروش به خریداران عرضه می‌کنند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.