فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۳۱۰۷۳۷

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز:

نیمی از شرکت‌های خودرویی تهران تعطیل شدند/۱۵ هزار نفر به جمع بیکاران اضافه خواهد شد

نیمی از شرکت‌های خودرویی تهران تعطیل شدند/15 هزار نفر به جمع بیکاران اضافه خواهد شد

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از تعطیلی 30 شرکت خودرویی در تهران خبر داد و گفت: نمایندگی‌های واردکننده خودروهای خارجی یکی یکی در حال تعطیلی بنگاه‌هایشان هستند. بنابراین از هفته آینده به‌طور رسمی حدود 15 هزار و 300 نفر به جمع بیکاران اضافه خواهد شد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره شرایط شرکت‌های خودرویی در پاسخ به این پرسش که خودروهای خارجی تا پایان سال چند درصد گران خواهد شد؟ به تجارت‌نیوز گفت: خودروهای خارجی از این پس مستقیما با افزایش نرخ دلار گران خواهند شد. یعنی هرچه ارزش دلار اوج بگیرد قیمت خودروهای وارداتی نیز به همان میزان گران می‌شود. البته هر ساله ماه‌های پایانی سال مانند اسفند ماه قیمت خودروها ناخواسته و به طور روتین و براساس میزان تقاضا 10 درصد افزایش می‌یابد. در کنار این 10 درصد نیز باید اوج گرفتن قیمت دلار را هم اضافه کرد.

مهدی دادفر افزود: در حال حاضر ما با یک بازار دست دوم خودروهای خارجی رو به رو هستیم. چرا که عملا با اعمال ممنوعیت، واردات خودرویی به کشور انجام نشده است.

او درباره سرنوشت خودروهای معطل مانده در گمرک اظهار کرد: هم‌اکنون 15 هزار خودرو در گمرک‌ها وجود دارد که هنوز وعده‌های دولتی‌ها مبنی بر ترخیص این کالاها عملیاتی نشده است. البته این کالاها هم ترخیص شود دردی را دوا نخواهد کرد؛ چرا که این کالاها هم متعلق به مردم است و با ترخیص آن تنها باری از دوش نمایندگی‌ها برداشته خواهد شد.

این فعال بازار خودرو با اعلام این خبر که شرکت‌های واردکننده خودرو قصد دارند تمام نیروهای خود را تعدیل کنند، گفت: تعطیلی و تعدیل نیروی شرکت‌های وارداتی خودرو به زودی انجام خواهد شد. به عنوان مثال شرکت نیسان (جهان نوین آریا) تمام نیروهای خود را تعطیل کرده است و نمایندگی نیسان هم دیگر در ایران فعالیتی نخواهد داشت.

دادفر اضافه ‌کرد: با این شرایط به نظر می‌رسد که تنها دو شرکت وارداتی همچون هیوندایی و تویوتا در ایران قادر به فعالیت خواهند بود. این موضوع هم به دلیل زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری است که این دو شرکت در ایران شکل دادند اما مابقی با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.

او گفت: البته درباره تعدیل نیرو و تعطیلی شرکت‌ها ما بارها به افرادی همچون رئیس جمهور تا وزیر صنعت نامه‌های هشدار آمیزی را نوشته‌ایم اما آنها نسبت به این هشدارها بی‌اعتنایی کردند. ما هم به همه کارکنان نمایندگی شرکت‌های خودرویی اعلام کرده‌ایم همه با هم برای دریافت بیمه بیکاری حقوق بیکاری را طلب کنند.

او در پاسخ به این پرسش که در آینده چه تعداد کارکنان شرکت‌ها بیکار خواهند شد؟ پاسخ داد: به طور کلی 30 شرکت خودروی وارداتی در تهران فعالیت دارد که هر کدام دو نمایندگی در شهرستان‌ها دارند. براساس لیست بیمه دریافتی در کلیه شرکت‌های وارد کننده خودرو 15 هزار و 300 نفر مشغول به کار بودند و در مقابل نیز در لیست تهران پنج هزار و 400 نفر افراد فعالیت داشتند؛ این‌ها در حالی است که در حال حاضر بیش از 70 درصد نمایندگی‌ها واردکننده خودروهای خارجی در شهرستان‌ها تعطیل شده‌اند. در تهران هم نمایندگی‌های خودرویی تابلوی اجاره یا فروش را درج کرده‌اند و 50 درصدی این نمایشگاه‌ها تعطیل شده و مابقی نیز به زودی تعطیل خواهند شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.