فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۳۲۳۳۸۰

ایران در جایگاه دهمین بازار فروش خودرو جهان

۶ بازیگر اصلی بازار خودرو ایران را بشناسید

6 بازیگر اصلی بازار خودرو ایران را بشناسید

بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری، ایران با تولید 1.4 میلیون دستگاه خودروی مسافری در سال 2017، دوازدهمین تولیدکننده خودرو در جهان محسوب می‌شود. با این حال تحلیل‌گران بر این باورند که بازگشت تحریم‌های آمریکا می‌تواند آسیب‌های بسیاری را متوجه صنعت خودروی ایران کند.

تحلیل‌گران بر این باورند که با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، آسیب‌های بسیاری متوجه صنعت خودروی ایران خواهد بود. بر اساس داده‌های منتشرشده از سوی سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری (OICA)، ایران با تولید 1.4 میلیون دستگاه خودروی مسافری در سال 2017، دوازدهمین تولیدکننده خودرو در جهان محسوب می‌شود. با این میزان از تولید ایران در این فهرست پس از انگلیس و قبل از روسیه و ترکیه قرار دارد. رشد تولید خودرو در ایران در سال گذشته میلادی 18 درصد گزارش شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، ایران همچنین از نظر فروش خودرو در سال‌های اخیر رشد خوبی را تجربه کرده است. در حالی که در سال 2015 ایران، 1.1 میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده بود، این رقم در سال 2017 به 1.6 میلیون دستگاه رسید. این آمار و ارقام ایران را در جایگاه دهمین بازار بزرگ جهان از لحاظ فروش قرار می‌دهد.

ایران سیزده شرکت خودروسازی فعال دارد، با این حال هنوز در این صنعت وارد عرصه رقابت نشده است. مدت‌هاست که دو قطب خودروسازی ایران، یعنی ایران‌خودرو و سایپا در راس فهرست انحصارگران صنعت خودروی ایران هستند. پس از امضای توافق هسته‌ای در سال 2015، خودروسازان فرانسوی و دیگر خودروسازان بین‌المللی به بازار ایران وارد شدند.

نمودار زیر سهم خودروسازان داخلی و خارجی را در بازار خودروی ایران نشان می‌دهد:

سهم تولیدکنندگان خارجی و داخلی در بازار خودرو ایران

خودرو یکی از صنایعی است که به لطف امضای توافق هسته‌ای مورد توجه شرکت‌های خارجی بسیاری بود. PSA شرکت خودروساز فرانسوی تقریبا 30 درصد از سهم بازار خودروی ایران را به خود اختصاص داده است. PSA اولین شرکت خودرویی بود که با امضای برجام فعالیت خود را در ایران آغاز کرد. این شرکت در سال 2016 قراردادی به ارزش 400 میلیون یورو برای سرمایه‌گذاری مشترک با ایران‌خودرو امضا کرد. یک ماه پس از آن و در ماه اکتبر قرارداد دیگری به ارزش 300 میلیون یورو با شرکت سایپا امضا کرد.

در ماه آگوست نیز شرکت رنو اعلام کرد که قراردادی به ارزش 660 میلیون دلار با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و همچنین نگین خودرو با هدف تولید 150 هزار دستگاه در سال امضا کرده است.

شرکت فولکس‌واگن آلمان هم پس از 17 سال با امضای توافق هسته‌ای فعالیت خود را در ایران از سر گرفت. دایملر، دیگر کمپانی آلمانی هم با شرکت‌های ایران‌خودرو دیزل و ماموت‌خودرو قراردادهایی امضا کرد.

تحلیل‌گران بر این باورند که خروج پژو از ایران می‌تواند اثرات مخربی بر صنعت خودروسازی در ایران داشته باشد و به کاهش 18 درصدی در تولید منجر شود.

با این حال انتظار می‌رود، با عقب‌نشینی شرکت‌های اروپایی، حضور خودروسازهای چینی در ایران پررنگ‌تر شود. در ماه می 2016، شرکت چینی برلیانس آتو قراردادی برای فروش 120 هزار خودروی برلیانس در سال‌های 2017 تا 2019 امضا کرد. در حال حاضر 11 خودروساز چینی در ایران فعالیت می‌کنند. در سال 2016 چهار برند برتر چینی (چری، JAC، لیفان و برلیانس) برای اولین بار بیش از 100 هزار خودرو در ایران به فروش رساندند.

به طور کلی سهم شرکت‌های چینی از بازار خودروی ایران در سال 2016 به 15 درصد رسید در حالی که این سهم در سال 2011 تنها سه درصد بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.