کد مطلب: ۴۴۹۷۳۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گرفتاری‌ها در پیش‌فروش خودرو ادامه دارد / خودرو دولتی واقعا به دست مردم می‌رسد؟

گرفتاری‌ها در پیش‌فروش خودرو ادامه دارد / خودرو دولتی واقعا به دست مردم می‌رسد؟

با وجود آغاز پیش‌فروش خودرو توسط خودروسازان، خیلی از مشتریان بازار از ناکارآمدی سال‌های طولانی سیستم عرضه خودرو گلایه دارند و معتقدند که شیوه فروش خودروسازان در بازار نابسامانی ایجاد کرده است.

از انحصار سال‌های دراز خودروسازان در بازار ایران که بگذریم، یکی از مهم‌ترین ایرادهای این سیستم توزیع، شکاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد است که گاهی تا حدود دو برابر می‌رسد. به عنوان مثال در حالی‌ قیمت کارخانه‌ای پراید تنها حدود ۴۲ میلیون تومان اعلام شده که در بازار این رقم بیشتر به نظر می‌رسد.

این شکاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد یا خودروی دو نرخی سال‌هاست موجب فساد در این بازار شده است. سود گزاف و وسوسه‌کننده دلالی در بازار خودرو موجب شده است که عرضه خودروسازان به بازار مدام زیر سوال برود و ماجرا حتی به تحقیق و تفحص مجلس بکشد. تحقیق و تفحص‌هایی که معمولا به سرانجام خاصی نرسیده‌اند و گاهی حتی ردپای نمایندگان مجلس را در فساد خودروسازان فاش کرده‌اند.

در این میان ستاد تنظیم بازار به جای اصلاح مدل توزیع خودرو، دوباره قیمت‌های کارخانه‌ای را با شکاف قابل توجه نسبت به بازار آزاد اعلام کرده است و شروطی برای پیش‌فروش خودرو گذاشته است. شروطی که پیش از این کمابیش وجود داشته اما نتوانسته گره مشکل را باز کند.

بر اساس اطلاعیه تازه ستاد تنظیم بازار، فروش مستقیم خودرو به صورت قرعه‌کشی اجرا می‌شود و مردم همچنان باید هفت‌خوان ثبت‌نام اینترنتی را پشت سر بگذارند. ماراتن نفس‌گیر ثبت‌نام خرید خودرو بارها با اختلال سایت ثبت نام مواجه می‌شود و تنها عده انگشت‌شماری موفق به عبور از خوان هفتم و ثبت‌نام می‌‎شوند.

با این وجود برخی از فاتحان خوان هفتم به رسانه‌ها گفته‌اند که حتی با وجود تکمیل ثبت‌نام و واریز وجه، پول به حساب‌شان برگشته و ثبت‌نام ملغی شده است. این در حالی است که برخی دیگر از متقاضیان خرید خودرو از دلالانی می‌گویند که با گرفتن مبالغ کلان بین ۲ تا ۱۰ میلیون تومان فرآیند ثبت‌نام را برای مردم انجام می‌دهند.

حالا در این شرایط بنا شده است یک خوان دیگر برای متقاضیان خودرو ایجاد شود و آنها با قرعه‌کشی گزینش نهایی شوند. این فرآیند پیش‌فروش خودرو که از زنجیره اول تا زنجیره آخر فسادآور است، در بازار جهان به شیوه ای دیگر جریان دارد.

در بازار جهان زنجیره اول این فرآیند با حذف نظام دو نرخی خودرو اصلاح شده و به عبارتی شکاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد وجود ندارد تا برای دلالان انگیزه ایجاد کند. خودروسازان جهان با راه‌اندازی نمایندگی‌های مستقیم فروش و فروش به شیوه اقساطی تلاش می‌کنند که دست واسطه‌گران را از بازار کوتاه کرده و خودرو را با قیمت مناسب و حاشیه سود قانونی به دست مصرف‌کنندگان برسانند. با این حال هنوز در ایران خیلی از مشتریان گرفتار مصائب مختلف در پیش فروش خودرو هستند. تعدادی از کامنت‌های مخاطبان تجارت‌نیوز را در زیر می‌خوانید:

«من نمیدونم اونایی که ثبت نام کردن چه جوری تونستن اما اینو میدونم وقتی من با پینگ ۱ms و سرعت دانلود ۱۵۰mb نمیتونم حتی لاگین بشم ثبت نام هیچ ربطی به سرعت اینترنت نداره
چرا اینقدر تحقیر میکنید آدما رو،مگه ما چی میخواستیم از این دنیا»

«ما. ۸نفره نتونستیم ثبت نام کنیم کافی نتی که کارشم خیلی بلده میگه کل همدان هیچ کس نتونسته خیلی قصه نخورید اینم اشتعال زاییه دیگه امروز کل ملت سر کار بودن مگه بده»

«بعد از شش ساعت تلاش کردن پولا کم کرد ولی تایید نکرد فورت از سایت پرتم کرد بیرون حالا چیکار کنم ؟ پولا خوردن ماشینم ندادن»

«ما موفق شدیم ثبت نام کنیم ولی پول و به حساب برگشت زدن و ثبت نام رو باطل کردن.رسما ملت و گذاشتن سر کار!»

«ما هم تا مرحله پرداخت رفتیم اما همون اش و همون کاسه»

«بنده از همان ساعت اعلام شده وارد سایت شدم و تا ساعت ۴ بعدازظهر ورود به سیستم اعلام می نمود ساعت ۵ که موفق شدیم وارد سیستم شویم اعلام نمود که ظرفیت تکمل است این چه ثبت نامی است»

«مضخرفترین نوع فروش. نه معلومه خودروها به کی میرسه. نه وقت مردم واسشون مهمه. خب تایم رو بیشتر کنن اجازه بدن همه ثبت نام کنن. بعد قرعه کشی نظارتی انجام بدن.»

«سلام دوستان اقا من ثبت نام کردم پود هم برداشت ولی کد تاییدی برام‌نیومده الان باید من چیکار کنم منون میشم راهنمایی کنید»

«من ی پارس ثبت نام کردم پول هم از حسابم کسر شد، اما بعد ۱ ساعت برگشت به حساب. الان تکلیف چیه؟ ثبت نام کنسل شده یا میشه پیگیری کرد؟ این انصاف نیست که این همه وقت گذاشتیم و با فلاکت ثبت نام کردیم، حالا پول را برگشت زدن به حساب.»

علاوه بر این مشکلات مورد اشاره، خودروسازان جهانی خودروهای پیش‌فروش شده را در مدت کوتاه به خریداران تحویل می‌دهند و برخلاف ایران خبری از پیش‌فروش های یکساله و دو ساله نیست.

در این شرایط دولت به جای اصلاح فرآیند معیوب و پر از ایراد توزیع خودرو، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت را عزل کرده و پلیس از احتمال حضور در بازار خودرو و برخورد با گرانفروشی خبر می‌دهد. این در حالی است که دولت می‌تواند با اجرای مدل فروش خودروسازان جهان، به سرعت و سهولت فساد در این بازار را کنترل کرده و مانع از تضییع حقوق مصرف‌کنندگان شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.