خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۶۶۲۰۴۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رتبه‌ ۱۹ ایران در خودروسازی مهم است؟/ مونتاژکاری در کشور درست انجام نمی‌شود!

رتبه‌ ۱۹ ایران در خودروسازی مهم است؟/ مونتاژکاری در کشور درست انجام نمی‌شود!

چندی پیش ادعا شده بود که ایران نوزدهمین خودروساز جهان شده است. آیا کمیت شاخص خوبی برای سنجش فعالیت این صنعت است؟ مونتاژ خودرو در ایران چگونه انجام می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، آمارهای منتشرشده از سوی سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری نشان داد تولید خودرو جهان در سال ۲۰۲۱ با رشد ۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۸۰ میلیون و ۱۴۵ هزار دستگاه رسید. تولید خودرو جهان در سال ۲۰۲۰ و در اثر شیوع کرونا بیش از ۱۳ درصد افت کرده بود.

بر اساس این گزارش تولید خودرو ایران در سال ۲۰۲۱ نیز با رشد ۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۸۹۴ هزار و ۲۹۸ دستگاه رسیده است.

در رده‌بندی بزرگترین خودروسازهای جهان در این سال جایگاه نوزدهم به ایران رسیده است.( ایرنا )

رتبه مهم نیست

در همین رابطه، علی خاکساری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: رتبه ایران در بین خودروسازان جهان مهم نیست. این رتبه‌بندی‌ها تنها جنبه شعاری دارد. اگر معیار کمیت باشد، با وضعیتی که صنعت خودروسازی ایران دارد، دلیلی بر پیشرفته بودن آن نیست. اما اگر بحث همه عوامل، یعنی کیفیت، کمیت، قیمت و رضایت مصرف‌کننده باشد، قطعا در آخرین رتبه جهانی قرار می‌گیریم.

او افزود: سیاست‌گذاران علاقه دارند با طرح این مباحث ضعف‌های خود را پنهان کنند. به نظر نمی‌رسد آنها با این نوع سیاست‌گذاری بتوانند مشکلات موجود را حل کنند و حرکت مثبتی در این زمینه انجام دهند.

مونتاژ خودروهای چینی خوب است؟

اما این آمارها احتمالا مونتاژ خودروهای چینی را نیز شامل می‌شود. آیا مونتاژ فعالیت مثبتی در خودروسازی است؟

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: مونتاژ کاری کاملا درست و اقتصادی است. اما در خودروسازی ایران به درستی انجام نمی‌شود. هیچ ایرادی ندارد که در کشور انواع خودروها مونتاژ شود. این اقدامات بسیار درست و بجا است. اما به شرطی که در چرخه درست و رقابتی شکل بگیرد.

خاکساری توضیح داد: اما اگر این مونتاژ به واردات قطعات بی‌کیفیت محدود شود، شرط درست بودن چرخه مونتاژ رعایت نشده است.

او در ادامه افزود: مونتاژ خودروهای چینی کار خوبی است. تا سال ۲۰۳۰ چیزی حدود ۹۰ درصد خودروهای جهان متعلق به چین خواهد بود. کیفیت خودروهای چینی نیز بالا است. البته نه در حد خودروهای آلمانی و کره‌ای. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که خودروهای این کشور به نسبت تجهیزات و قیمت آنها در سطح مناسبی قرار دارند.

خاکساری توضیح داد: اما اگر این خودروها در ایران مونتاژ و قطعات بی‌کیفیت ایرانی به آنها اضافه شوند، در نهایت نیز با قیمت بالا به دست مصرف‌کننده برسند، منظقی نیست.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.