کد مطلب: ۶۹۱۶۹۸

شرایط تعویض(اسقاط)خودرو فرسوده/ چه خودرویی فرسوده است؟

شرایط تعویض(اسقاط)خودرو فرسوده/ چه خودرویی فرسوده است؟

خودروهای فرسوده مانند آدم‌آهنی‌های خطرناکی هستند که نفس شهرها را می‌گیرند و با پاگذاشتن روی راه تنفسشان، شهرها را آلوده و کثیف می‌کنند. بالابودن مصرف سوخت خودروهای قدیمی و میزان بالای تولید آلودگی‌شان برای هر شهری خطرناک و هزینه‌زاست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برای همین دولت‌ها در تلاش‌اند که پای این خودروها را از جاده‌های شهری و بین‌شهری بیرون بکشند و آنها را اسقاط کنند. اما شرایط اسقاط خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۰ چیست؟ اصلا چه خودروهایی فرسوده محسوب می‌شوند؟ مدارک لازم برای اسقاط‌کردن آنها چیست و آیا طرحی برای تعویض‌شان وجود دارد؟ با ما همراه باشید تا از همه این‌ها برایتان بگوییم.

به نقل از بازار ، رضا فاطمی امین در حاشیه کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی گفت: در تبصره ۷ قانون بودجه سال جاری، پیش بینی شده است ۱۰ درصد از خودروهایی که از طریق قرعه کشی عرضه می‌شود به دارندگان خودروهای فرسوده تعلق گیرد.

وی افزود: به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها، از ماه آینده این قانون اجرا می‌شود و سهم دارندگان خودروهای فرسوده که در دو قرعه کشی قبل برنده نشده اند در قرعه کشی پیش رو محفوظ است.

علت بالاتر بودن قیمت دلالان خودروهای فرسوده از مراکز رسمی اسقاط

به نقل از سایت رسمی طرح خودروهای فرسوده آمده است:

با توجه به اینکه مالک فقط وکالت اسقاط به دلال می‌دهد پس هر جرم و خلافی بعد از فروش هم شامل حال مالک می‌شود.

دلالان به راحتی از سند شما سندی دیگر می‌سازند و لاشه‌ای شبیه سازی می‌کنند و دردسرهای مالک پس از فروش شروع می‌شود.

دلالان خودروهای فرسوده پس از خرید خودروی شما پروژه سندسازی خود را آغاز می‌کنند.

در پی شکایات مختلف مالکان فرسوده پرونده چند هزار خودرویی که به اشکال مختلف سند آنها دو قلو شده بود برای مراکز آشکار گردید.

در سال‌های ۸۵ تا ۸۹ آمار بالای این نوع اسقاط هر روز پای مالکان خودروهای فرسوده و مدیران بی تقصیر مراکز اسقاط را به مراجع قضائی باز کرد.

این پروژه در سال‌های بعد (سال ۹۴ و ۹۵) با لاشه سازی برای اسناد رونق گرفت.دلالان خودروهای فرسوده با لاشه سازی برای اسنادی که لاشه خودروی آنها مفقود گردیده شروع به ادامه راه نوعی کلاهبرداری می‌کنند.

یکی دیگر از دلایل قیمت بالای خرید دلالان تعویض قطعات اصلی و حتی موتور خودروی فرسوده شماست که در نهایت جرائم آن شامل حال مالک نگون بخت خواهد شد.

برخی از مالکان به طمع مبلغ بسیار ناچیز وارد مسیری می‌شوند که متاسفانه سازمان‌های مختلف قضائی،راهور و مراکز اسقاط درگیر آن خواهند شد. دلال پس از خرید مثلا یک کامیون موتور کامیون را به قیمت بالا می فروشد. بعد یک موتور که صرفا ظاهر یک موتور را دارد ،دستکوب کرده و در جای موتور اصلی قرار می‌دهتد.

قطعات و لوازم را به طور کل جابه جا کرده و در حقیقت شبیه سازی می‌کنند تازه این بهترین اتفاقی است که امکان دارد بیافتد.

با توجه به اینکه مالک فقط وکالت اسقاط به دلال می‌دهد پس هر جرم و خلافی بعد از فروش هم شامل حال مالک می‌شود. دلالان به راحتی از سند شما سندی دیگر می‌سازند و لاشه ای شبیه سازی می‌کنند و دردسرهای مالک پس از فروش شروع می‌شود.

جالب اینجا می باشد که سال‌های بعد خلاف دلال مشخص می شود و مالک دیگر قادر به پیدا کردن خریدار نمی باشد.

از مالکان خودروهای فرسوده خواهشمندیم خودروهای فرسوده خود را صرفا به مراکز اسقاط مجاز تحویل داده و از فروش آنها به دلالان یا مراکز غیر معتبر جدا خود داری نمایند.

شناسایی خودروهای فرسوده

به نقل از کارنامه ، خودروی فرسوده چیست و چقدر عمر کرده است‌؟ به‌طور کلی، هر وسیله‌ای عمری مجاز دارد. اگر از آن سن بگذرد، دیگر فرسوده محسوب می‌شود. اما عددی کلی وجود دارد که می‌گوید، سن مجاز وسایل نقلیه، به‌طور میانگین در حدود ۲۰ سال است.

البته دقت کنید که این عمر مجاز، بیشتر برای خودروهایی است که مصرفشان چندان بالا نیست. یعنی چه؟ یعنی مانند تاکسی‌ها یا اتوبوس‌ها مدام در تردد نیستند و میزان فرسودگی‌شان تاحد زیادی کمتر است. برای وسایل نقلیه‌ای که پرتردد هستند و میزان فرسودگی‌شان زیاد است، کارکرد خودرو هم در نظر گرفته می‌شود.

یادتان باشد که مقوله تعیین زمان فرسودگی خودروها به شرایط فرهنگی، اقتصادی و میزان رشد فناوری هم وابسته است. برای نمونه، شاید در یک کشور با استانداردهای بالا در زمینه‌های مذکور، عمر فرسودگی وسایل نقلیه بسیار کوتاه‌تر از کشورهای دیگر باشد. بدیهی است که ایران هم کشوری پیشرفته نیست و عمر وسایل نقلیه بیشتر از متوسط ۵ سال است.

در ایران، خودروهایی وجود دارند که بالای بیش از ۳۰ سال عمر کرده و هنوز در چرخه تردد هستند. این‌ها از متهمان درجه یک آلوده‌سازی هوای شهرها هستند. اما اجازه بدهید که نگاهی دقیق‌تر به سن فرسودگی خودروها در ایران داشته باشیم:

سن فرسودگی خودروهای سواری: ۲۰ سال

سن فرسودگی خودروهای سواری دولتی: ۱۵ سال

سن فرسودگی خودروهای تاکسی: ۱۰ سال

سن فرسودگی خودروهای مینی‌بوس: ۱۵ سال

سن فرسودگی اتوبوس شهری: ۱۰ سال

سن فرسودگی اتوبوس برون‌شهری: ۱۵ سال

سن فرسودگی کامیون کِشنده: ۲۵ سال

سن فرسودگی وانت: ۱۵ سال

سن فرسودگی موتورسیکلت: ۱۰ سال

خودروهایی که به این سنین می‌رسند باید مراحلی را طی کنند و اسقاط شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.