کد مطلب: ۷۱۰۲۳۹

آغاز دور جدید مزایده‌ خودروهای خارجی/ ابهامات نامشخص دور اول مزایده

آغاز دور جدید مزایده‌ خودروهای خارجی/ ابهامات نامشخص دور اول مزایده

دور جدید مزایده‌ خودروهای خارجی رسوبی از امروز آغاز می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این دوره از مزایده خودروهای خارجی رسوبی برای ۷۵ دستگاه خودرو برگزار می‌شود.

به نقل از ایسنا، مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به مزایده فوق‌العاده شماره ۵۶۵ خودروهای خارجی رسوبی، اظهار کرد: از میان حدود ۱۰۶۲ دستگاه حدود ۷۵ دستگاه در این مزایده به فروش نرفت. در واقع ۵۸ دستگاه به‌دلیل مغایرت در مشخصات از مزایده خارج شد و ۱۷ دستگاه خودرو نیز به فروش نرفت.

عبدالمجید اجتهادی ادامه داد: استارت مزایده این ۷۵ دستگاه از امروز زده می‌شود و اطلاعیه‌های مربوطه منتشر خواهد شد تا تکلیف این خودروها تا قبل از ۱۵ آبان‌ماه مشخص شود.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در پاسخ به این سوال که چه خودروهایی به مزایده خواهند رفت؟ گفت: ۲۲ دستگاه پورشه واقع در مازندران از جمله این خودروها هستند. جزئیات سایر خودروها نیز اعلام خواهد شد.

چرا ۵۸ خودرو از دور اول مزایده خارج شدند؟

به نقل از تسنیم، بر اساس اعلام سازمان اموال تملیکی حدود ۵۸ دستگاه خودرو به‌دلیل مغایرتی که در اطلاعات خودروها وجود داشت از لیست مزایده خارج شدند، این موضوع سبب شد تا پارتی‌های آن دسته ابطال شود. در ادامه ۹۸۲ خودرو به ارزش هزار و ۸۰۹ میلیارد تومان در مزایده قرار گرفت. در این بین ابهامات مهمی در خصوص خارج شدن پارت‌های مذکور از مزایده روز شنبه وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

۱- بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌دلیل مغایرت‌هایی مختلف تعدادی از خودروها در بازه‌های زمانی متفاوت (در طول یک هفته زمان قانونی مزایده) از جریان مزایده الکترونیکی خارج شده‌اند، سوال نخستی که مطرح می‌شود و لازم است تا نهادهای نظارتی باید در خصوص آن شفاف‌سازی کنند این است که اساسا لیست مغایرت‌ها توسط کدام مرجع تهیه شده است؟ آیا این مغایرت‌ها با گزارش‌های مردمی مشخص شده و یا اینکه کارشناسان متوجه مغایرت‌های خودروها و اطلاعات درج شده در فهرست مزایده شده‌اند؟

۲- نکته جالب توجه اینکه فرایند خروج (پارتی‌های خودروی دارای مغایرت) از مزایده در زمان‌های مختلف انجام شده است. به‌عنوان مثال برخی پارتی‌ها روز پنج‌شنبه از فرایند مزایده خارج شدند و برخی دیگر دقیقا در ظهر روز شنبه که قرار بود پاکات مزایده به‌صورت الکترونیکی بازگشایی شود.

۳- برخی خودروها از روزهای قبل از زمان بازگشایی پاکات از مزایده خارج شده‌اند، در این صورت این احتمال وجود دارد که برنده احتمالی هنوز وارد فرایند مزایده نشده باشد، اما نکته جالب توجه اینکه در برخی مدل‌ها دقیقا در لحظات پایانی فرایند خروج از مزایده انجام شده است. بر این اساس نهادهای متولی بایستی شفاف‌سازی دقیق و با جزئیات در این خصوص انجام دهند در همین راستا بایستی به سوالات زیر پاسخ داده شود.

الف) عمده مغایرت‌های که باعث لغو حضور پارتی‌های خودرو در مزایده شده؛ بایستی شفاف شود، لیست مغایرت خودروها و فهرست منتشر شده در اختیار چه کسانی بوده و اساسا فراینده تهیه این فهرست به چه شکل بوده است؟

ب) لیستی که از جریان مزایده کنار گذاشته شده شامل چه خودروهایی بوده و چه کسانی متقاضی خرید خودروهای مذکور بوده‌اند؟

ج) آیا برای خودروهایی که در دقایق پایانی به‌دلیل مغایرت از فهرست مزایده خارج شده‌اند این امکان وجود نداشت که برنده اعلام و ما به التفاوت کارشناسی وصول شود؟ چراکه در مورد این خودروها عملا امکان ورود متقاضی جدید به‌دلیل پایان یافتن زمان وجود نداشته است. در این جا یک سناریو نیز مطرح می‌شود که برگزار کننده باید در خصوص آن شفاف‌سازی کند، آیا پای ذینفعان خاصی درمیان بوده است یا حذف دقیقه ۹۰ برخی پارتی‌های مزایده به‌صورت اتفاقی بوده است؟

نتیجه دور نخست مزایده چه بود؟

به نقل از ایسنا، بر اساس این گزارش، فرایند مزایده تعیین تکلیف ۱۰۶۲ دستگاه خودروهای رسوبی وارداتی از هفتم مهرماه آغاز و روز گذشته اسامی برندگان این مزایده اعلام شد. به گفته اجتهادی و به نقل از روابط عمومی سایت سازمان اموال تملیکی، بیش از ۱۳ هزار نفر در این مزایده فوق العاده شرکت کردند. ۹۶۵ خودرو به ارزش ۲۸۱۳ میلیارد تومان به فروش رفت که متوسط رشد قیمت های پیشنهادی ۸۵ درصد بوده است.

وی با این توضیح که نیمی از مجموع متقاضیان ضمانت نامه بانکی به ادارات کل اجرایی استان‌ها تحویل داده‌اند، ادامه داد: ۱۲۶۰ ضمانت نامه برابر ضوابط قانونی به دلیل نرسیدن اصل ضمانت نامه و یا مغایرت های اسنادی و اطلاعاتی ابطال شدند.

مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تعداد افراد نهایی شرکت کننده را ۱۲ هزار و ۷۱ نفر بیان کرد و گفت: متقاضیان و برندگان نهایی می‌توانند تمامی جزئیات و اطلاعات مربوط به این مزایده را از طریق سامانه ستاد الکترونیک دولت (ستاد) دریافت کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.