کد مطلب: ۹۰۲۳۷۶

سهم خودروهای برقی در سبد خودروهای ترکیه افزایش یافت

سهم خودروهای برقی در سبد خودروهای ترکیه افزایش یافت

سهم خودروهای برقی در سبد خودروهای ترکیه ترکیه در سال ۲۰۲۳ به عنوان نقش‌آفرین کلیدی در فروش خودروهای الکتریکی ظاهر شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حال حاضر وضعیت تولید و مصرف بنزین در کشور، سر به سر است و باتوجه به اینکه تقاضا برای خودرو همچنان ادامه دارد، تامین نیاز خودروها در آینده دشوار خواهد بود. در همین راستا یکی از سیاستهای دولت بر توسعه خودروهای برقی متمرکز شده است.

تنوع بخشی سبد سوخت هم یکی از موضوعاتی است که می‌تواند تا حد زیادی ناترازی بنزین را جبران کند، اما باید توجه داشت تا زمانی که زیرساخت‌های این موضوع توسعه پیدا نکند، نمی‌توان روی خودروهای برقی هم حساب باز کرد.

با این حال عزم دولت سیزدهم بر تنوع سازی سبد سوخت و توسعه خودرو برقی متمرکز شده و تا کنون گام‌هایی در این عرصه برداشته شده است، آنطور که کارشناسان می‌گویند توسعه سی‌ان‌جی و خودروهای برقی باید به‌طور جد مورد توجه قرار بگیرد چراکه دیگر ناترازی سوخت به مرز هشدار رسیده و باید تدابیر وارد مرحله عمل شوند، در همین راستا خبرگزاری دانشجویان ایران، موضوع خودروهای برقی و تجربه سایر کشورها را در قالب گزارشهایی مورد بررسی قرار می‌ دهد که در این گزارش ترکیه مورد بحث قرار گرفته است. 

ترکیه در سال ۲۰۲۳ با فروش ۶۵ هزار و ۵۶۲ خودروی برقی از بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا پیشی گرفت و رتبه ششم را در رده بندی فروش اروپا به دست آورد.

بر اساس داده‌های اخیر انجمن سازندگان خودرو اروپا، فروش خودروهای تمام الکتریکی در کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸.۲ درصد افزایش یافته و به ۱.۳ میلیون دستگاه در اکتبر و نوامبر ۲۰۲۳ رسیده است.

در این دوره آلمان با ۴۶۹ هزار و ۵۶۵ خودرو در اتحادیه اروپا بیشترین فروش را داشته و پس از آن فرانسه با ۲۶۰ هزار و ۸۶۴ و هلند با ۱۰۳ هزار و ۳۳۰ خودرو قرار دارند. سوئد با فروش ۱۰۰ هزار و ۶۹۸ دستگاه در جایگاه چهارم قرار گرفت و بلژیک با ۸۶ هزار و ۸۲۳ دستگاه در رتبه پنجم قرار گرفت. ترکیه با ۶۵ هزارو ۵۶۲ دستگاه فروش خودروی تمام برقی در رتبه ششم قرار گرفت.

ایتالیا با ۵۹ هزار و ۴۶۲ دستگاه رتبه هفتم، دانمارک با ۵۲ هزار و ۸۶۶، اسپانیا با ۴۵ هزار و ۷۱۶ دستگاه و فنلاند با ۲۷ هزار و ۴۳۵ دستگاه در رده‌های بعدی قرار گرفتند. با این حال، بدون احتساب فروش خودروهای برقی دوربرد، ترکیه با فروش ۵۴ هزار و ۲۷۳ خودروی تمام برقی از ژانویه تا نوامبر در رتبه هفتم این فهرست، پس از ایتالیا قرار گرفت.

بر اساس داده‌های گردآوری شده، کل بازار خودرو و خودروهای تجاری سبک ترکیه در سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۷.۴ درصد رشد کرد و به ۱.۲ میلیون دستگاه رسید. فروش خودرو در ترکیه با افزایش ۶۳.۲ درصدی به صورت سالانه به ۹۶۷ هزار و ۳۴۱ دستگاه رسید، در حالی که فروش خودروهای تجاری سبک با ۳۹.۲ درصد افزایش به ۲۶۵ هزار و ۲۹۴ دستگاه رسید.

فروش خودروهای بنزینی در ترکیه با فروش ۶۴۶ هزار و ۳۸۵ دستگاهی در سال ۲۰۲۳ رتبه اول را به خود اختصاص داده است و پس از آن خودروهای دیزلی با ۱۳۳ هزار و ۳۷۴ دستگاه قرار دارند. فروش خودروهای هیبریدی ۱۰۴ هزار و ۸۰۴ دستگاه فروخته شد و فروش خودروهایی که با گاز مایع (LPG) کار می‌کردند ۱۰ هزار و ۵۹۹ دستگاه بود. در مورد خودروهای تمام الکتریکی، فروش به ۶۵ هزار و ۵۶۲ رسید.

با احتساب فروش خودروهای برقی پلاگین هیبریدی، نوعی خودرو که موتور احتراق داخلی را با موتور الکتریکی ترکیب می‌کند، رقم فروش خودروهای برقی به ۷۲ هزار و ۱۷۹ دستگاه رسید. خودروهای برقی دوربرد نیز در این دسته بندی خودروهای برقی گنجانده شده است، بنابراین فروش خودروهای تمام برقی و هیبریدی در سال ۲۰۲۳ با مجموع فروش ۱۷۰ هزار و ۳۶۶ خودروی دیزلی بیش از فروش خودروهای دیزلی بوده است.

فروش خودروهای بنزینی در ترکیه ۵۸.۱ درصد، فروش خودروهای دیزلی ۲۹.۱ درصد و فروش خودروهای گازمایع ۲۷.۶ درصد به صورت سالانه در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است. در مورد خودروهای برقی، فروش خودروهای هیبریدی ۶۲.۸ درصد و فروش خودروهای تمام برقی ۸۴۴.۴ درصد در مدت مشابه رشد داشته است.

سهم بازار فروش خودروهای بنزینی در ترکیه از ۶۹ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۶۶.۸ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت. به طور مشابه، سهم بازار فروش خودروهای دیزلی از ۱۷.۴ درصد به ۱۳.۸ درصد کاهش یافت، در حالی که سهم بازار فروش خودروهای گاز مایع از ۱.۴ درصد به ۱.۱ درصد کاهش یافت. سهم بازار فروش خودروهای تمام الکتریکی از ۱.۲ درصد به ۶.۸ درصد افزایش یافت، در حالی که سهم بازار فروش خودروهای هیبریدی اندکی ۱۰.۹ درصد به ۱۰.۸ درصد کاهش یافت.

در سال ۲۰۱۲ تنها یک شرکت در ترکیه حداقل یک مدل برقی را می‌فروخت اما بر اساس داده‌ها، با اضافه شدن غول خودروهای الکتریکی چینی بی‌وای‌دی تا سال ۲۰۲۱، این عدد به ۱۳، در سال ۲۰۲۲ به ۱۶ و در اکتبر گذشته به ۲۷ افزایش یافت.

طبق گزارش ceic دیتا، تعداد خودروهای ثبت شده ترکیه ۲۳ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۵۱۸ دستگاه در ژانویه ۲۰۲۴ گزارش شده است. این افزایش نسبت به تعداد قبلی ۲۳ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۹۶ دستگاه برای دسامبر ۲۰۲۳ ثبت شده است.

منبع : ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.