کد مطلب: ۸۵۰۰۷۹

سرمایه‌گذاری در مسکن و طلا بهتر است یا بازار سرمایه؟

پرسش روز:

با توجه به نوسانات نرخ دلار و ریزش‌های اخیر بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری در کدام بازار مالی بهتر است؟

پاسخ کارشناس:

مسیر بازار سرمایه با توجه به ریزش‌های اخیر طی سه‌ماه گذشته باعث بروز التهاب در بین فعالان بازار سرمایه شده است و اذهان فعالان بازار را به این سمت سوق می‌دهد که به‌راستی کف قیمتی سهم کجاست و آیا امیدی به برگشت و بهبود شرایط بازار وجود دارد یا خیر و اینکه مقصد سرمایه‌های سرگردان به کدام سمت خواهد بود.

در پاسخ به این ابهامات که فضای بازار سرمایه را تیره‌وتار کرده است، باید به چند نکته اساسی توجه کنیم که مهم‌ترین آنها در تلاطم نرخ دلار در بازار آزاد، ابهامات فضای سیاسی در نتیجه مذاکرات بین‌المللی، سیاستگذاری دولت برای رفع کسری بودجه و ناترازی منابع و مصارف کشور و به تبع آن ابهام در کسری بودجه دولت ریشه دارد. بنابراین فضای بازار سرمایه در یک‌کلاف سردرگم گرفتار شده و باید برای پیش‌بینی آینده قیمت سهام با مولفه‌ها و متغیرهای مبهم دست‌وپنجه نرم کرد تا بتوان ضمن حفظ ارزش دارایی‌های موجود در شرایط تورمی نیز به سود منطقی دست یافت.

در این میان، نهادهای مالی و برخی متخصصان و تحلیلگران که به دانش و ابزارهای تحلیلی دقیق و با قدرت پیش‌بینی مسلط هستند، در یک حاشیه امن و به‌دور از تمامی این ابهامات، سرگرم تحلیل و شناسایی سهام ارزنده متناسب با سناریوهای محتمل پیش‌‌‌رو هستند و در زمان مشخص که آنچنان هم دور نیست به بازدهی و سودآوری مطلوب دست خواهند یافت؛ چرا که روند گذشته برای همه اثبات کرده که در یک‌بازه زمانی بیش از پنج‌ساله، همیشه بازار سرمایه بیشترین بازدهی را در مقایسه با بازارهای رقیب ایجاد کرده است. سایر فعالان بازار سرمایه که تعداد آنها طی سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ به‌یک‌باره چندبرابر شده است، به دلیل اینکه توان مالی، تخصص و ابزارهای گروه اول را در اختیار ندارند در مواجهه با این ابهامات یا متضرر خواهند شد یا عدم‌تصمیم‌گیری صحیح و خواب پول، موجب کاهش ارزش پول آنها می‌شود و در نهایت از این فضای ابهام‌برانگیز خارج شده و به دنبال بازاری با ابهامات کمتر و بازدهی معقول‌تری خواهند رفت.

حال به‌عنوان یک‌فعال بازار سرمایه برای فعالان دسته دوم که در ابهامات شدید سردرگم شده‌اند سخن کوتاهی دارم؛ اینکه نه‌تنها بازار سرمایه بلکه سایر بازارهای رقیب نیز تا پایان شهریور درجا خواهند زد و رشد قابل‌توجهی را نمی‌توان برای آنها پیش‌بینی کرد؛ چراکه جهت‌گیری دلار مشخص نیست و به زعم برخی از تحلیلگران به دلیل کسری بودجه از نیمه‌دوم سال طبق روال گذشته شاهد روند صعودی دلار خواهیم بود و به زعم برخی دیگر به دلیل فرارسیدن سال انتخابات و تلاش برای بهبود کارنامه عملکردی دولت، احتمالا کنترل دلار ادامه داشته باشد و این جهت‌گیری دوسویه در پیش‌بینی نرخ دلار موجب رکود بازار سرمایه و سایر بازارهای رقیب خواهد شد.

در پاسخ به این سوال که پول سرگردان در دست مردم ممکن است به کدام بازار رقیب هدایت شود، باید بگویم، تجربه نشان داده که سلیقه سرمایه‌گذاری آحاد مردم در ایران مبتنی بر طلا و املاک بوده است و هرگاه ابهام در تصمیم‌گیری افزایش یابد، میزان میل مردم به سرمایه‌گذاری در این دو حوزه افزایش می‌یابد؛ غافل از اینکه نوسان نرخ دلار می‌تواند بر این دو بازار رقیب نیز اثر مخرب داشته باشد و مجبور به حفظ و نگهداری این دو برای بازه زمانی بلندمدت باشند.

در انتها پیشنهاد می‌کنم با توجه به اینکه بازار سهام بازاری با نقدشوندگی بالاست و می‌تواند جذابیت بیشتری در مقایسه با سایر بازارهای رقیب داشته باشد، به همین دلیل سعی کنید با استفاده از توان تحلیلی تحلیلگران و متخصصان یا مراجعه به نهادهای مالی از جمله سبدگردان‌ها و صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری، حاشیه امنی برای سرمایه‌گذاری خود ایجاد کنید یا در صورت فعالیت به‌صورت انفرادی خرید اوراق طلا را به‌جای خرید طلای فیزیکی و همچنین خرید سهام مبتنی بر املاک و مستغلات را به‌جای خرید فیزیکی آن در برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری خود قرار دهید. همچنین برای تصمیم مالی با حاشیه امن بالاتر، پیشنهاد می‌کنم با دید میان‌‌‌مدت و بلندمدت، در سهم‌های با نسبت P/ E(قیمت به سود هر سهم) پایین‌تر در دامنه ۳ و ۴ سرمایه‌گذاری کنید. به این ترتیب مطمئن خواهید بود که بازدهی معقولانه بیش از سود بانکی نصیب شما خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.