کد مطلب: ۲۴۹۵۰۹

آمریکا پروژه گازی «نورد‌استریم روسیه» را به تحریم تهدید کرد

آمریکا پروژه گازی «نورد‌استریم روسیه» را به تحریم تهدید کرد

دولت آمریکا اعلام کرد: در صورتی‌که آلمان و روسیه پروژه اجرای خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا را ادامه دهند، آن‌ها را تحریم می‌کند.

واشنگتن هشدار داد،‌ در صورتی که اجرای پروژه خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا که گاز این کشور را به شمال آلمان در ساحل دریای بالتیک منتقل خواهد کرد، ادامه یابد کشورهای دخیل در این پروژه را تحریم خواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ساندرا اودکرک معاون وزیر امور خارجه آمریکا در حوزه دیپلماسی انرژی گفت: واشنگتن با اجرای این خط لوله موسوم به «نورد استریم 2» مخالف است، چرا که این مساله می‌تواند پتانسیل نفوذ روسیه در اروپا را افزایش دهد و بنابراین این احتمال وجود دارد که آمریکا سیاست‌های تنبیهی را برای کشورهای دخیل در این پروژه اعمال کند.

این مقام ارشد آمریکایی گفت: در صورتی که اجرای این پروژه متوقف شود ما خوشحال خواهیم شد.

اودکرک که در برلین با خبرنگاران سخن می‌گفت تاکید کرد: اجرای این پروژه می‌تواند مشمول قانون تحریمی کنگره که در آگوست سال 2017 تصویب شد شود.

براساس این قانون دولت آمریکا اجازه دارد تا علیه پروژه‌های انرژی مرتبط با روسیه اقدام کند. این قانون به دلیل دخالت روسیه در بحران اکراین و اتهام دخالت کرملین در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سوی کنگره علیه این کشور وضع شد.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: هرگونه پروژه احداث خط لوله که از قضا پروژه‌های خط لوله بسیاری مشمول این قانون می‌شوند می‌توانند احتمال اعمال تحریم توسط آمریکا را افزایش دهد.

این مقام آمریکایی ادامه داد: واشنگتن همچنین در این زمینه نگرانی‌های امنیتی نیز دارد چرا که اجرای این پروژه به مسکو این امکان را خواهد داد که تجهیزات نظارت زیردریایی در دریای بالتیک که از نظر آمریکا بسیار با اهمیت است را فراهم خواهد کرد.

از سوی دیگر آمریکا نگران این است که اجرای این پروژه اکراین را که قبلا محل عبور گاز روسیه به اروپا بود را دور زده و این کشور را از درآمد حاصل از این مساله محروم کند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه در گفت‌وگو با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به وی اطمینان داد که آغاز اجرای خط لوله نورد استریم 2 به معنی توقف انتقال گاز از طریق خط لوله عبوری از خاک اوکراین به اروپا نخواهد بود. پوتین همچنین گفت: مسکو آماده گفت‌وگو با کی‌اف برای عقد قرارداد ترانزیت گازی جدید است.

مرکل هفته پیش گفته بود در صورتی که اجرای نورد استریم 2 به ضرر اکراین تمام شود اجرای این خط لوله عملی نخواهد بود.

صدراعظم آلمان خواستار تضمین رسمی به اکراین در این زمینه شد.

اودکرک با بیان اینکه ما اعتقادی به اجرایی بودن تضمین‌ها نداریم تاکید کرد: مسکو به صورت کامل تمایل دارد تا اوکراین را دور بزند.

این مقام آمریکایی اتهامات علیه واشنگتن را که حاکی از آن بود که آمریکا در مخالفت با اجرای این خط لوله به دنبال منافع خود است را تکذیب کرد و گفت: اروپا می‌تواند گاز مورد نیاز خود را در دریای خزر، شرق مدیترانه،‌ الجزایر، امریکا و استرالیا تامین کرده و وابستگی خود به روسیه را کاهش دهد تا در زمینه انتقال بی‌طرف هستیم.

آمریکا در حالی روسیه و آلمان را تهدید به تحریم کرد که هفته گذشته یک کنسرسیوم متشکل از شرکت‌هایی اروپایی به رهبری گازپروم روسیه از آغاز اقدامات اولیه برای ساخت خط لوله نورد استریم 2 خبر دادند.

نورد استریم 2 قرار است با عبور از آب‌های فنلاند، سوئد و دانمارک گاز روسیه را به آلمان برساند. اجرای این خط لوله در کشورهای مذکور مورد تایید قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که آمریکا به شدت در تلاش است تا صادرات گاز خود را به اروپا افزایش دهد و جای پای خود را در این منطقه محکم کند اما به دلیل دسترسی آسان اروپا به گاز روسیه و اختلاف قیمت زیاد بین گاز روسیه و آمریکا در اروپا که صرفه اقتصادی خرید گاز روسیه را برای اروپایی‌ها به شدت بالا می‌برد آمریکا مدت‌هاست که سیاست‌های خصمانه‌ای را علیه ورود بیشتر گاز روسیه به اروپا در پیش گرفته است.

واشنگتن در تلاش است تا از روش‌های غیر از رقابت اقتصادی جلوی افزایش صادرات گاز روسیه به اروپا را بگیرد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.