کد مطلب: ۲۹۳۱۷۶

سی‌ان‌ان مانی در دهمین سالگرد بحران مالی بررسی کرد:

سه عامل تهدیدکننده وال‌استریت

سه عامل تهدیدکننده وال‌استریت

جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده، تحریم‌های نفتی ایران و نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند سقوط وال‌استریت را به دنبال داشته باشد. تحلیل‌گران بر این باورند که در دهمین سالگرد بحران مالی 2008، نشانه‌های وقوع رکود اقتصادی دیده می‌شود.

رویدادهای مختلف در جهان، از جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده گرفته تا تحریم‌های نفتی ایران و از سوی دیگر انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در آمریکا احتمال سقوط وال‌استریت را افزایش داده است. این در حالی است که پرونده‌ رسوایی‌های ترامپ به این مساله شدت بخشیده است. تحلیل‌گران بر این باورند که در دهمین سالگرد بحران مالی 2008 نشانه‌های وقوع رکود اقتصادی دیده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌ان‌ مانی، در حال حاضر هم اقتصاد هم بازارهای مالی در وضعیت خوبی قرار دارند. شاخص S&P500 روز جمعه به بالاترین سطح خود رسید و شاخص صنعتی داوجونز نیز از بالاترین رکورد خود از ژانویه تاکنون فاصله چندانی ندارد. با این حال تحلیل‌گران بر این باورند که موانعی بر سر راه این وضعیت بسیار خوب وجود دارد.

بزرگ‌ترین مانع در حال حاضر احتمال وقوع رکود ناشی از جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین است. ترامپ هفته گذشته بار دیگر بر واردات برخی کالاهای چینی به ارزش 16 میلیارد دلار تعرفه 25 درصدی وضع کرد و بلافاصله نیز با مقابله به مثل پکن مواجه شد.

واشینگتن در نظر دارد بر واردات کالاهای چینی به ارزش 200 میلیارد دلار تعرفه وضع کند. چین هم اعلام کرده که به این اقدامات واکنش نشان خواهد داد.

کاهش تفاوت نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری بلندمدت و کوتاه‌مدت آمریکا می‌تواند نشانه‌ای از ریسک جدی وقوع رکود اقتصادی در آمریکا باشد.

خبر خوب اما این است که هر دو طرف در حال مذاکره هستند و این امید وجود دارد که مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد. وزیر بازرگانی چین، جمعه گذشته گفته است که مذاکرات در واشینگتن سازنده بوده و گفتگوها همچنان ادامه دارد.

به عقیده یک تحلیل‌گر در موسسه جی‌پی مورگن، جنگ‌های تجاری مخرب هستند و مشکلات و فشارهای سیاسی باید از طریق مذاکره حل شوند.

چراغ زرد رکود

جنگ تجاری همواره موجب افزایش تورم می‌شود و در نهایت به آهسته شدن روند رشد اقتصادی می‌انجامد. احتمال نرخ بهره فدرال‌رزرو در دو دوره دیگر وجود دارد؛ اقدامی که می‌تواند خشم دونالد ترامپ را به دنبال داشته باشد. او پیش‌تر و در ماه جولای اعلام کرده بود که از عملکرد جروم پاول، رئیس‌ فدرال‌رزرو ناراضی است.

این در حالی است که افزایش نرخ بهره، در سقوط نرخ ارز ملی بازارهای نوظهور همانند ترکیه و آرژانتین بی‌تاثیر نبوده است.

ترامپ خود هشدار داده که استیضاح او به سقوط بازارهای مالی می‌انجامد. اگرچه تحلیل‌گران به این مساله اعتقادی ندارند اما چنین تصمیمی قطعا مانعی در روند روبه‌رشد شاخص‌های وال‌استریت خواهد بود.

اگرچه اقتصاد آمریکا در حال حاضر در وضعیتی قدرتمند قرار دارد، اما جروم پاول در مورد علائم افت شاخص‌های وال‌استریت و چراغ زرد رکود آگاه است. کاهش تفاوت نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری بلندمدت و کوتاه‌مدت آمریکا می‌تواند نشانه‌ای از ریسک جدی وقوع رکود اقتصادی در این کشور باشد. آمار و ارقام نشان می‌دهد که پیش از وقوع هر رکود، منحنی نرخ بازدهی اوراق معکوس می‌شود. تفاوت نرخ بازدهی اوراق 10 ساله و دوساله خزانه‌داری آمریکا به 0.19 درصد رسیده که پایین‌ترین سطح از سال 2007 و دوران پس از بحران مالی است. در طول شش ماه گذشته، تفاوت بازدهی این اوراق بیش از 0.75 درصد کاهش یافته که نگرانی‌ها از معکوس شدن منحنی بازدهی را تشدید کرده است.

این وضعیت هشداردهنده و بدین معنا است که فدرال‌رزرو باید هر چه سریع‌تر نرخ بهره بانکی را افزایش دهد. معکوس شدن منحنی بازدهی اولین نشانه از وقوع رکود اقتصادی است.

از سوی دیگر، تحریم‌های نفتی تیم ترامپ علیه ایران در اوایل ماه نوامبر اجرایی می‌شوند. کاهش عرضه نفت ایران، که پنجمین تولیدکننده بزرگ اوپک است، اختلالاتی را در بازار ایجاد خواهد کرد. سران اوپک قرار است در ماه دسامبر طی دیداری در وین در این مورد رایزنی کنند.

مسائل سیاسی از دیگر عواملی است که همانند رویدادهای سال 2016، به عنوان عاملی کاملا غیرقابل پیش‌بینی، می‌توانند بر بازار سهام آمریکا تاثیرگذار باشند. هنوز هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند که پرونده رسوایی‌های ترامپ و انتخابات میان‌دوره‌ای، بازارها را به چه سمت و سویی می‌برد. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که به احتمال زیاد، دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان کرسی‌های بیشتری را به خود اختصاص دهند. این پیروزی می‌تواند احتمال استیضاح دونالد ترامپ را افزایش دهد.

ترامپ خود هشدار داده که استیضاح او به سقوط بازارهای مالی می‌انجامد. اگرچه تحلیل‌گران به این مساله اعتقادی ندارند اما چنین تصمیمی قطعا مانعی در روند روبه‌رشد شاخص‌های وال‌استریت خواهد بود.

در گزارش‌های برخی شرکت‌های بزرگ آمریکا عنوان شده که تعرفه‌ها و جنگ تجاری از عوامل مهم افت سهام آنها بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.