خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۴۰۶۰۰۲

بررسی تجارت‌نیوز از عملکرد هفتگی و چشم‌انداز بازارهای جهانی

آیا بیت‌کوین سقوط می‌کند؟ تاثیر توافق تجاری بر بازار طلا و دلار

آیا بیت‌کوین سقوط می‌کند؟ تاثیر توافق تجاری بر بازار طلا و دلار

در هفته منتهی به بیستم اکتبر، بیت‌کوین 5.1 درصد افت کرد، طلا اما با رشد 0.13 درصدی مواجه شد. با مذاکرات جدید میان چین و آمریکا و همچنین برگزیت، دلار در برابر سایر ارزها تضعیف شد و قیمت نفت هم افت 1.3 درصدی را تجربه کرد.

مراحل ابتدایی صلح تجاری میان آمریکا و چین از یک‌سو و مذاکرات بریتانیا با اتحادیه اروپا از سوی دیگر از جمله اتفاقاتی بود که در هفته گذشته بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌شود، در هفته سوم اکتبر با افت 1.18 درصدی مواجه شد. این بیشترین کاهش هفتگی دلار طی 17 هفته گذشته محسوب می‌شود.

در این هفته، بالا رفتن احتمال حصول توافق میان بریتانیا و اتحادیه اروپا افزایش قیمت یورو و پوند انگلیس را در مقابل دلار به‌همراه داشت.

در معاملات روزهای پایانی هفته با انتشار داده‌های ضعیف اقتصادی مربوط به بخش خرده‌فروشی آمریکا، دلار روند نزولی به خود گرفت و به کمترین سطح یک ماه گذشته رسید.

بازار طلا اما در این هفته 0.13 درصد رشد کرد.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که مذاکرات میان دو اقتصاد بزرگ جهان و همچنین برگزیت ترغیب سرمایه‌گذاران را به‌سوی دارایی‌های پرریسک به همراه خواهد داشت.

با این حال، تحلیلگران دیگر همچنان به آینده بلندمدت طلا امیدوارند.

به باور این آنها، علی‌رغم پیشرفت‌ها در مورد توافق تجاری و همچنین مذاکرات برگزیت که هر دو برای طلا منفی هستند، باید این نکته را در نظر گرفت که هیچ‌کدام از این دو توافق نهایی نشده‌اند. توافق برگزیت باید از سوی پارلمان بریتانیا تصویب شود و در عین حال به‌نظر می‌رسد اتخاذ سیاست‌های انبساطی در سراسر جهان ادامه داشته باشد. عدم قطعیت‌ها تاثیر مثبتی بر قیمت جهانی طلا خواهد داشت.

نفت برنت که موفق شده بود در هفته دوم اکتبر به کانال 60 دلار بازگردد، در هفته‌ای که گذشت با افت 1.3 درصدی مواجه شد.

از مهم‌ترین دلایل افت قیمت نفت گزارش‌های منتشرشده از سوی اداره آمار ملی چین است که نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه سوم سال تنها شش درصد رشد را به ثبت رسانده است.

بیت‌کوین هم پس از یک هفته صعودی، در هفته سوم بار دیگر به کانال هفت هزار دلار بازگشت و 5.1 درصد کاهش یافت.

قیمت این ارز رمزنگاری‌شده، در آخرین روز از معاملات هفتگی (در لحظه نوشتن گزارش) به هفت هزار و 932 دلار رسید.

در روز 18 اکتبر (جمعه) همانطور که پیش‌بینی شده بود، تعداد بیت‌کوین‌های استخراج‌شده از 18 میلیون عبور کرد و در حال حاضر تنها سه میلیون بیت‌کوین دیگر برای استخراج باقی مانده است.

استخراج سه میلیون بیت‌کوین باقی‌مانده اما دشوارتر و آهسته‌تر خواهد بود؛ چرا که تقریبا هر چهار سال یک‌بار، پاداش استخراج بیت‌کوین (halving) نصف می‌شود.

درحالی‌که بسیاری از معامله‌گران تصور می‌کردند رمزارزها به‌زودی به دارایی‌های امن تبدیل خواهند شد، اما اظهارات مقامات مالی و بانکی در سراسر جهان نشان داد که هنوز برای رسیدن به این نقطه راهی طولانی در پیش است.

بازارهای جهانی

پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین

با توجه به روند نزولی هفته گذشته، پیتر شیف، سرمایه‌گذار و یکی از مخالفان سرسخت‌ بیت‌کوین، پیش‌بینی کرده است که قیمت بیت‌کوین به‌زودی به کمتر از شش هزار دلار خواهد رسید. در ادامه این روند حتی احتمال دارد که قیمت این رمزارز به دو هزار دلار هم برسد.

طی یک دهه گذشته بازدهی بیت‌کوین 9 میلیون و 874 هزار و 900 درصد بوده است. از زمانی که بیت‌کوین تنها 0.08 دلار ارزش داشته تاکنون که قیمت آن به هفت هزار و 900 دلار رسیده، این ارز دیجیتال رشدی را تجربه کرده که طلا در 100 سال کسب کرده است.

آیا ارزش دلار کاهش می‌یابد؟

با افزایش خوش‌بینی‌ها به حصول توافق تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان و همچنین توافق بریتانیا و اتحادیه اروپا منجر به کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزها به‌خصوص پوند و یورو شد.

این خوش‌بینی‌ها ترغیب سرمایه‌گذاران به‌سوی دارایی‌های پرریسک را به‌همراه دارد.

چشم‌انداز نه‌چندان مثبت از اقتصاد آمریکا و ادامه عملکرد ضعیف آن ممکن است به کاهش ارزش دلار منجر شود.

از سوی دیگر، عملکرد ضعیف آمریکا در بخش تولید و خدمات، افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره کاهش مجدد نرخ بهره تا پایان ماه جاری میلادی را به‌دنبال داشته است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش منتشرشده، فعالیت در بخش تولید ایالات متحده در ماه سپتامبر به کمترین سطح 10 سال گذشته و همچنین رشد بخش خدمات به کمترین سطح سه سال اخیر رسیده است.

آینده بازار طلا از نگاه تحلیلگران و سرمایه‌گذاران

درحالی‌که سرمایه‌گذاران مین‌استریت از اواسط ماه می (اردیبهشت-خرداد) به روند صعودی بازار طلا خوش‌بین هستند، این هفته اکثریت تحلیلگران وال‌استریت روند نزولی بازار را در هفته پیش رو پیش‌بینی کرده‌اند.

کیتکو

بیل باروش، تحلیلگر ارشد موسسه بلولاین فیوچرز، سطح حمایتی از کمتر از هزار و 500 دلار را برای طلا پیش‌بینی کرده، با این حال اعلام کرده است که به آینده بلندمدت بازار فلز زرد خوش‌بین است.

علی‌رغم توافق ابتدایی میان چین و آمریکا و همچنین مذاکرات میان بریتانیا و اتحادیه اروپا، به‌نظر می‌رسد، نااطمینانی و عدم قطعیت به این زودی خاتمه نخواهد یافت.

به‌گفته تحلیلگران هنوز ابهامات زیادی درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا وجود دارد. تضعیف اقتصاد این کشور عملکرد ضعیف اقتصاد اتحادیه اروپا و بعد اقتصاد جهان را به‌دنبال خواهد داشت. این روند در نهایت موجب افزایش اشتها برای دارایی‌های امن از جمله طلا می‌شود.

قیمت نفت چه می‎شود؟

از یک‌سو رشد اقتصادی جهان به دلیل جنگ تجاری و وضع تعرفه‌ها، تقاضا برای نفت را کاهش داده، از سوی دیگر افزایش ذخایر نفت در جهان ادامه دارد.

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش سالانه‌اش، رشد اقتصادی سه درصد را برای سال 2019 پیش‌بینی کرده است که این آهسته‌ترین رشد از زمان وقوع بحران مالی محسوب می‌شود.

با افزایش نگرانی‌ها از وقوع رکود اقتصادی، آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش ماهانه خود رشد تقاضا برای نفت را در سال‌های 2019 و 2020 به 0.1 میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به وضعیت خاورمیانه معطوف شده و در عین حال احتمال می‌رود اوپک هم برای ایجاد تعادل در بازار، کاهش بیشترِ تولید را مد نظر قرار دهد.

سایمِن واتکینس، سرمایه‌گذار و کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت برنت در سه ماه آینده در محدوده 58 تا 75 دلار و در 12 ماه آینده در محدوده 52 تا 65 دلار قرار خواهد گرفت.

بر اساس تحلیل‌های تکنیکال و به نقل از وب‌سایت longforecast.com متوسط قیمت نفت در ماه اکتبر 61.91 دلار، در ماه نوامبر 61.91 و در ماه پایانی سال 62.91 دلار پیش‌بینی شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.