کد مطلب: ۴۰۹۰۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جزئیاتی از عرضه اولیه آرامکو، غول نفتی عربستان

جزئیاتی از عرضه اولیه آرامکو، غول نفتی عربستان

عرضه اولیه سهام آرامکو که سال گذشته پس از افزایش قیمت نفت به تعویق افتاده بود، روز یکشنبه سوم نوامبر به‌طور رسمی آغاز شد. در این گزارش تجارت‌نیوز برخی جزئیات این عرضه‌اولیه مورد بررسی قرار گرفته است.

در‌حالی‌که پیش‌تر رسانه‌ها خبر از تاخیر در عرضه اولیه پنج درصد سهام آرامکو در بورس‌های داخلی و خارجی خبر داده بودند، عرضه اولیه این غول نفتی عربستان روز یکشنبه (سوم نوامبر) به طور رسمی آغاز شد.

این دومین تلاش عربستان برای عرضه اولیه بخشی از سهام آرامکو در بورس‌های داخلی و خارجی است. پیش از این در سال ۲۰۱۸، مقامات سعودی فروش پنج درصد از سهام این کمپانی را مورد بررسی قرار دادند اما در نهایت زمانی که قیمت نفت بهبود یافت و از فشارها بر دولت سعودی کاسته شد، به تعویق افتاد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با نگاه خوشبینانه بن‌سلمان ارزش کل آرامکو که روزانه 10 میلیون بشکه نفت، معادل 10 درصد از نفت جهان را تولید می‌کند، دو تریلیون دلار است. بنابراین انتظار می‌رود این غول نفتی با عرضه اولیه پنج درصد سهام، 100 میلیارد دلار تامین سرمایه شود و به این ترتیب، محمد بن‌سلمان می‌تواند به اهداف بلندپروازانه خود جامه عمل بپوشاند.

علی‌رغم آنکه‌ سعودی‌ها به‌دنبال افزایش ارزش آرامکو به دو تریلیون دلار هستند، اما ممکن است عرضه سهام این شرکت بر مبنای هزار و 500 دلار بسته شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد درآمد آرامکو در شش ماهه نخست سال جاری 46.8 میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که دو کمپانی بزرگ جهان، اپل و مایکروسافت هر کدام یک تریلیون دلار ارزش دارند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت‌گذاری سهام آرامکو در ۱۷ نوامبر انجام خواهد شد و از چهارم دسامبر معاملات آغاز می‌شود. با این حال جدول زمانی خاصی از سوی مقامات سعودی ارائه نشده است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با عرضه یک درصد سهم، آرامکو ۱۵ میلیارد دلار و با عرضه سه درصد این کمپانی ۳۰ میلیارد دلار تامین سرمایه می‌شود.

شرکت چینی علی‌بابا که در حوزه فروش آنلاین کالا فعال است، در عرضه اولیه سهام خود در سال ۲۰۱۴ موفق شد رقمی معادل ۲۵ میلیارد دلار کسب کند که این رکوردی تاریخی در اولین عرضه محسوب می‌شود. اما آیا آرامکو رکورددار بزرگ‌ترین عرضه اولیه جهان می‌شود؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.