کد مطلب: ۴۰۸۷۴۶

آیا آرامکو رکورددار بزرگ‌ترین عرضه‌اولیه جهان می‌شود؟

آیا آرامکو رکورددار بزرگ‌ترین عرضه‌اولیه جهان می‌شود؟

عرضه اولیه آرامکو، سودآورترین کمپانی جهان یکشنبه هفته گذشته به‌طور رسمی آغاز شد. با عرضه یک درصد سهم، آرامکو 15 میلیارد دلار و با عرضه سه درصد این کمپانی 30 میلیارد دلار تامین سرمایه می‌شود. آیا این رقم می‌تواند آرامکو را به رکورددار بزرگ‌ترین عرضه‌اولیه در جهان تبدیل کند؟

عربستان سعودی در سوم نوامبر (یکشنبه گذشته) به‌طور رسمی عرضه اولیه آرامکو را آغاز کرد. این شرکت نه‌تنها سودآورترین کمپانی جهان به‌شمار می‌رود، بلکه پیش‌بینی می‌شود، با تصمیم بن‌سلمان مبنی بر واگذاری عمومی پنج درصد از سهام، آن را به بزرگ‌ترین عرضه اولیه سهام در تاریخ تبدیل خواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از استاتیستا ، ارزش غول نفتی آرامکو که انحصار بازار نفت را در عربستان در دست دارد، 1.5 تا دو تریلیون دلار برآورد شده است.

بنابراین با عرضه اولیه دو درصد سهم، این کمپانی 30 میلیارد دلار تامین سرمایه می‌شود.

شرکت چینی علی‌بابا که در حوزه فروش آنلاین کالا فعال است، در عرضه اولیه سهام خود در سال 2014 موفق شد رقمی معادل 25 میلیارد دلار کسب کند که این رکوردی تاریخی در اولین عرضه محسوب می‌شود.

این دومین تلاش عربستان برای عرضه اولیه بخشی از سهام آرامکو در بورس‌های داخلی و خارجی است. پیش از این در سال 2018، مقامات سعودی فروش پنج درصد از سهام این کمپانی را مورد بررسی قرار دادند اما در نهایت زمانی که قیمت نفت بهبود یافت و از فشارها بر دولت سعودی کاسته شد، به تعویق افتاد.

در حال حاضر انتظار می‌رود یک یا دو درصد از سهام این کمپانی در بورس داخلی و بخشی دیگر در بازارهای جهانی عرضه شود.

این طرح بخشی از یک برنامه بزرگ‌تر برای کاهش وابستگی اقتصادی عربستان به نفت است. دولت بن‌سلمان قرار است با این تامین سرمایه به اهداف بلندپروازانه خود برای «چشم‌انداز 2030» جامه عمل بپوشاند.

جدول زیر شرکت‌هایی که رکورددار بیشترین تامین سرمایه از طریق عرضه عمومی سهام بوده‌اند، نشان می‌دهد:

رتبه کمپانی
میزان سرمایه تامین‌شذه
1 علی‌بابا (چین) 21.8 میلیارد دلار
2 سافت بنک (ژاپن) 21.3 میلیارد دلار
3 شرکت ارتباطات ان‌تی‌تی (ژاپن) 18.1 میلیارد دلار
4 ویزا (آمریکا) 17.9 میلیارد دلار
5 گروه AIA (آمریکا) 17.8 میلیارد دلار
6 گروه ENEL (ایتالیا) 16.5 میلیارد دلار
7 فیس‌بوک (آمریکا) 16 میلیارد دلار
8 جنرال‌موتورز (آمریکا) 15.8 میلیارد دلار
9 آی‌سی‌بی‌سی (کانادا) 14 میلیارد دلار
10 دویچه تلکوم (آلمان) 13 میلیارد دلار

با عرضه یک درصد سهم، آرامکو 15 میلیارد دلار و با عرضه سه درصد این کمپانی 30 میلیارد دلار تامین سرمایه می‌شود. این رقم می‌تواند آرامکو و فرآیند عرضه اولیه آن را به بزرگترین رکوردار خصوصی‌سازی در جهان تبدیل کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.