خبر مهم:

کد مطلب: ۶۴۲۹۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روسیه با چه کسی می‌جنگد؟/ بحران غذا در کشورهای فقیر جدی‌تر است

روسیه با چه کسی می‌جنگد؟/ بحران غذا در کشورهای فقیر جدی‌تر است

پس از حمله روسیه به اوکراین، اکثر کشورهای جهان با کمبود و گرانی کالاها، ازجمله بحران غذا مواجه شده‌اند. گرچه چالش اصلی روسیه با کشورهای غرب است، اما آن‌طور که رویترز گزارش داده این مردم کشورهای فقیر هستند که بیش از هر شخص و گروهی در معرض بحران غذا قرار دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه ، روز سه‌شنبه گفت: روسیه باید نظارت دقیقی بر صادرات مواد غذایی به کشورهای متخاصم داشته باشد. زیرا تحریم‌های غرب باعث ایجاد بحران جهانی غذا و افزایش قیمت‌های انرژی شد.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان روسیه را مقصر اصلی این ماجرا می‌دانند. تحریم‌های غرب در واقع واکنشی از سوی آمریکا به حمله پوتین به اوکراین بود. با این حال همین تحریم‌ها روسیه را با بحران جدی مواجه ساخت.

طبق گزارش رویترز، تحریم‌های آمریکا، روسیه را به سمت یک بحران اقتصادی برد. روسیه این بحران را یک بار دیگر در زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ تجربه کرد. با این حال مسکو عنوان می‌کند: تأثیر جهانی تحریم‌ها می‌تواند موضوع بسیار مهم‌تری باشد.

یک قدم تا ازهم‌گسستگی کشورهای فقیر

رئیس کاخ کرملین هشدار داد که بالا رفتن قیمت انرژی و همچنین مشکل کمبود در تامین کود، غرب را وادار به چاپ پول برای خرید منابع می‌کند. درنهایت این موضوع منجر به کمبود مواد غذایی در کشورهای فقیرتر و از هم گسستگی آن‌ها می‌شود.

پوتین در نشستی درباره توسعه تولید مواد غذایی گفت: غرب کمبود مواد غذایی در مناطق فقیر جهان را تشدید می‌کند. همچنین باعث ایجاد موج جدیدی از مهاجرت و به طور کلی باعث صعودی شدن قیمت مواد غذایی می‌شود.

او همچنین تشریح کرد: در شرایط فعلی، کمبود کود در بازار جهانی اجتناب‌ناپذیر است. ما باید مراقب عرضه و صادرات مواد غذایی به خارج از کشور، به‌ویژه کشورهایی که با ما دشمن هستند باشیم.

یکی از متحدان پوتین هفته گذشته هشدار داد که در بحبوحه تحریم‌های غرب علیه مسکو، روسیه می‌تواند عرضه محصولات کشاورزی را فقط به کشورهای دوست محدود کند.

روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده گندم در جهان است که عمدتاً آن را به آفریقا و خاورمیانه عرضه می‌کند. این کشور همچنین تولیدکننده عمده کودهای حاوی پتاس، فسفات و نیتروژن به حساب می‌آید.

سلاح دو لبه پوتین

رویترز همچنین گزارش داد که روسیه در سال بیش از ۵۰ میلیون تن کود تولید می‌کند که ۱۳ درصد از کل تولید جهانی را تشکیل می‌دهد.

پوتین در این زمینه اظهار کرد: تحریم‌های لجستیک برای تامین کود از روسیه و بلاروس را مختل کرد. افزایش قیمت گاز طبیعی باعث گران‌تر شدن تولید کود در غرب شده است.

پوتین به کشورهای اروپایی هشدار داد که مسکو به هر گونه تلاش برای ملی کردن دارایی‌های روسیه پاسخی مشابه خواهد داد. او با کنایه گفت که چنین اقدامی یک سلاح دو لبه است.

پوتین می‌گوید که حمله نظامی به اوکراین ضروری است. زیرا ایالات متحده از اوکراین برای تهدید مسکو استفاده می‌کرد. مسکو مجبور بود از مردم روسی‌زبان اوکراین در برابر آزار و اذیت دفاع کند.

اما اوکراین این ادعای پوتین را رد و اعلام کرد: روسیه در حال مبارزه با یک جنگ تهاجمی بی‌دلیل است.

از سوی دیگر، گرچه روسیه سعی دارد غرب را مقصر اصلی بحران‌های اخیر جلوه می‌دهد، اما دیگر بر کسی پوشیده نیست که پوتین و هم‌دستانش اقتصاد جهان را به چنین شرایطی درآورده‌اند.

شاید جنگ اصلی روس‌ها با غرب باشد، اما در این میان این کشورهای فقیر هستند که درنهایت فقیرتر می‌شوند.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید خبر آمریکا چین را تهدید کرد! را بخوانید.

ترجمه: آوا فلاح

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.