کد مطلب: ۷۸۸۸۸۴

آخرین اخبار سیاسی امروز/واکنش دیرهنگام وزیر خارجه آمریکا به توافق ایران و عربستان

آخرین اخبار سیاسی امروز/واکنش دیرهنگام وزیر خارجه آمریکا به توافق ایران و عربستان

آخرین و مهم‌ترین اخبار سیاسی امروز پنجشنبه 25 اسفند را در این خبر مطالعه کنید. ادعای بشار اسد درباره جنگ جهانی سوم را در ادامه بخوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مهم‌ترین اخبار سیاسی امروز را در ادامه بخوانید.

واکنش دیرهنگام وزیر خارجه آمریکا به توافق ایران و عربستان

وزیر خارجه آمریکا با گذشت چند روز از توافق میان تهران و اصلی‌ترین شریک واشنگتن در غرب آسیا به این توافق واکنش نشان داد.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جریان یک کنفرانس خبری در دانشگاه «آدیس آبابا» در حین سفر به اتیوپی در خصوص ازسرگیری روابط تهران و ریاض ابراز خوشبینی کرد.

اما این ابراز خوشبینی با لفاظی‌هایی علیه ایران همراه بود. بلینکن بار دیگر شک و شبهاتی درباره پایبندی ایران به تعهداتش مطرح کرد و گفت: «اگر این توافق واقعاً محقق شود و به‌ویژه اگر ایران به تعهداتی که ظاهراً مطرح کرده،‌ عمل کند، باز هم مثبت خواهد بود».

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین به نقش چین در از سرگیری روابط تهران و ریاض اشاره کرد و گفت: ««من فکر می‌کنم این ارزشمند است که کشورها در جاییکه می‌توانند، اقدام کنند و مسئولیت پیشبرد امنیت و پیشبرد روابط صلح‌آمیز را بر عهده بگیرند».

ترکیه: نشست چهارجانبه مسکو به تاخیر افتاد

خبرگزاری رویترز گزارش داد که نشست معاونان وزرای خارجه ایران، روسیه ، ترکیه و سوریه در مسکو به تاخیر افتاده است.

یک منبع از وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که نشست معاونان وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه که پیش‌تر قرار بود در تاریخ ۱۵ الی ۱۶ مارس ( ۲۴ الی ۲۵ اسفند) برگزار شود تا تاریخ نامعلومی به تعویق افتاده است.

این منبع دلیل به تعویق افتادن این نشست را "دلایل فنی" عنوان کرد.

گروسی: تیم فنی آژانس چند روز دیگر به ایران می‌روند

مدیرکل آژانس اتمی ضمن ابراز خوش‌بینی درباره افزایش دسترسی بازرسان و احیای تجهیزات نظارتی در ایران، گفت که روند احیای نظارت‌ها ممکن است روزها و شاید هم هفته‌ها طول بکشد. گروسی از سفر تیم فنی این سازمان به جمهوری اسلامی ایران در چند روز آینده خبر داد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی از سفر تیم فنی این سازمان به جمهوری اسلامی ایران در چند روز آینده خبر داد.

گروسی که برای ارائه گزارشی به دولت آمریکا درباره آخرین فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نقش آژانس اتمی در تلاش‌ها برای نجات توافق هسته‌ای به واشنگتن سفر کرده، نسبت به افزایش دسترسی بازرسان و احیای تجهیزات نظارتی در ایران ابراز خوش‌بینی کرد.

به نوشته وبگاه «المانیتور» او طی نشست خبری بعد از دیدار با مقام‌های آمریکایی، گفت: «امیدوارم مشکلی پیش نیاید. درک من این است که ما در مورد این موارد به توافق رسیده‌ایم. من می‌دانم که در تهران با چه چیزی موافقت کردم و تیم فنی آژانس را برای کار روی آن می‌فرستیم. اگر مشکلی وجود داشته باشد، آن را گزارش خواهم کرد».

وی در ادامه توضیح داد: «ما فعلا باید روند رسیدن به توانایی‌های نظارتی و راستی‌آزمایی بیشتر را آغاز کنیم. این روند ممکن است و شاید هفته‌ها یا روزها طول بکشد».

طبق این گزارش، مدیرکل آژانس اتمی درباره بیانیه مشترک ایران و آژانس و همچنین روند طولانی‌مدت این راستی‌آزمایی‌ها نیز افزود: «این مسئله در دستان ایران است. اگر اطلاعات معتبری به ما بدهند که بتوانیم روی آن کار کنیم، شاید بتوانیم در تلاش برای حل‌وفصل این موضوع سریعتر حرکت کنیم».

جمعه هفته قبل بود که اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گروسی ۶۲ ساله را برای یک دوره ۴ ساله دیگر در این سمت ابقا کردند.

او پیش از این، با بیان اینکه به توافقی با ایران رسیده که به آژانس اجازه می‌دهد مراحل نظارت و راستی‌آزمایی را ادامه دهد، گفت از تمایل تهران در این زمینه استقبال می‌کند.

مکرون تهدید به انحلال مجلس کرد

رئیس جمهوری فرانسه در دیدار چهارشنبه شب با نخست وزیر و وزیران پیگیر لایحه افزایش سن بازنشستگی اعلام کرد که در صورت عدم تصویب این لایحه جنجالی در رای گیری امروز، مجلس را منحل می کند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی فرانسوی بی اف ام (BFMTV)، بر اساس این لایحه، سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش می یابد.

مردم فرانسه که هفته‌هاست به اصلاحات دولت برای قانون بازنشستگی و افزایش سن آن اعتراض و اعتصاب می‌کنند، دیروز نیز برای هشتمین بار دست از کار کشیدند.

کارکنان بخش‌های مختلف از آموزش و انرژی تا حمل و نقل و خدمات عمومی روز گذشته برای هشتمین بار برای اعلام اعتراض خود به افزایش سن بازنشستگی در اصلاحات دولت امانوئل مکرون، اعتصاب کردند.

هرچند که لایحه جنجالی امانوئل مکرون تصویب شده اما شرایطی که موجب شد فرانسه تا آستانه آنچه معترضان متوقف شدن کشور و به تعبیری قفل شدن تمام فرایندها توصیف می‌کنند، برسد، همچنان پابرجاست.

کنعانی: ارائه ابتکار میانجیگری ⁧عراق⁩ بین تهران و ریاض ناشی از نگاه راهبردی سردار سلیمانی بود

سخنگوی وزارت خارجه گفت: سردار سلیمانی سردار و معمار صلح، آشتی و برادری بین ملتها و کشورهای اسلامی بود.

ناصر کنعانی در توییتی نوشت: سردار ⁧ سلیمانی⁩ نه تنها ⁧ قهرمان مبارزه با تروریسم⁩ و امنیت ساز در منطقه، بلکه سردار و معمار صلح، آشتی و برادری بین ملت‌ها و کشورهای اسلامی بود.

دشمن اصلی را می شناخت و به افق‌های دوردست می‌نگریست.‏ارائه ابتکار میانجیگری ⁧ عراق⁩ بین ⁧ ایران⁩ و ⁧ عربستان⁩ ناشی از نگاه راهبردی سردار بود.

اسد: جنگ جهانی سوم به شکل جدید در جریان است

رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه‌ای گفت که چهار منطقه تازه الحاق شده به روسیه از اوکراین «طبق تاریخ» متعلق به روسیه هستند و دمشق نیز از همان ابتدا این رویداد را به رسمیت شناخته است.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک در این باره اظهار کرد: ما این مناطق را قبل از الحاق شدن به روسیه به رسمیت شناخته بودیم و زمانی که همه‌پرسی برگزار شد و استقلال اعلام شد، آنها را رسما به رسمیت شناختیم. حتی قبل از این استقلال، چندین ماه قبل از جنگ، هیأتی از دونباس را به حضور پذیرفتم و به آنها گفتم که ما از این به بعد حاضریم شما را به رسمیت بشناسیم.

وی افزود: این مناطق شاید حدود ۱۰۰ سال پیش فکر می‌کنم در زمان لنین به اوکراین منتقل شد و شهروندان روسی در آنجا هستند و حقایقی وجود دارد که نشان می‌دهد این مناطق سرزمین روسیه هستند و ما چنین اعتقادی داریم.

رئیس‌جمهوری سوریه که چهارشنبه به مسکو سفر کرد، همچنین گفت که «نازی‌ها در اوکراین به رهبری ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور جنگ نیابتی غرب علیه روسیه را اجرا می‌کنند.»

اسد همچنین تاکید کرد: معتقد هستم که جنگ جهانی سوم در جریان بوده و فقط شکل آن تغییر کرده است. پیش از این، جنگ‌های جهانی جنگ‌های سنتی و متعارفی بودند و ارتش‌هایی از چندین کشور علیه چندین کشور دیگر کار می‌کردند. اکنون نیز این وضعیت وجود دارد، اما به دلیل سلاح‌های پیشرفته، به ویژه سلاح‌های هسته‌ای، نیروی بازدارنده‌ای برای جنگ متعارف و سنتی وجود دارد.

وی افزود: ما معتقدیم که توسعه و افزایش حضور روسیه در سوریه یک مسئله خوب و به نفع ایده مذکور است و اگر این توسعه حضور در کشورها و حتی مناطق دیگر در خدمت همین ایده باشد، بله، ما معتقد هستیم که این می‌تواند در آینده ضروری باشد.

رئیس‌جمهوری سوریه ادامه داد: ابرقدرت‌های امروزی نمی‌توانند از داخل مرزها از خود محافظت کنند یا نقش خود را ایفا کنند، باید از خارج از مرزها، از طریق متحدان در جهان یا از طریق پایگاه‌های نظامی ایفای نقش کنند.

بشار اسد همچنین در خصوص احتمال استقرار تسلیحات و موشک‌های مافوق صوت در پایگاه‌های نظامی روسیه در سوریه گفت: البته اگر قرار بر ساخت پایگاه باشد، هدف این نیست که پایگاه‌ها از نظر نظامی ضعیف باشند. این پایگاه‌ها باید برای اینکه اثر بازدارندگی یا متعادل‌کننده داشته باشند، به بهترین سلاح‌ها مسلح شوند، این یک چیز طبیعی و منطقی است.

وی در ادامه با اشاره به روابط اقتصادی و برنامه سرمایه‌گذاری دو کشور هم اعلام کرد: این بار جلسه کمیته مشترک متفاوت بود. این جلسه بر روی نکات خاصی به ویژه پروژه‌های سرمایه‌گذاری متمرکز بود. حتی توافق‌نامه‌ای که امضا خواهد شد مرتبط با ۴۰ پروژه سرمایه‌گذاری خاص در زمینه‌های انرژی، (برق و نفت)، حمل و نقل، مسکن، صنعت و همچنین بسیاری از زمینه‌های مختلف دیگر است.

اسد در این باره تصریح کرد: در حال حاضر پروژه‌های سرمایه‌گذاری مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته‌اند و طی هفته‌های آینده توافق‌نامه امضا خواهد شد.

بشار اسد همچنین گفت: آمریکا همچنان یک ابر قدرت است، اگرچه ممکن است در حال افول باشد، اما نمی‌توان گفت کشوری وجود دارد که جلوی این تجاوزگری آمریکا را که دست‌کم سه دهه از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به طول انجامیده است، بگیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.