کد مطلب: ۱۶۶۴۰۰

ارزش مخزن پارس جنوبی معادل ۱۵۶ هزار تن طلا

ارزش مخزن پارس جنوبی معادل 156 هزار تن طلا

مخزن پارس جنوبی ارزشی معادل 120 سال تولید نفت کشور را داراست.

یکی از مقامات ارشد وزارت نفت جزئیات جالبی را درباره ارزش میدان گازی پارس جنوبی اعلام کرده است. این میدان، بزرگ‌ترین میدان متراکم گازی جهان و بین ایران و قطر مشترک است.

به گزارش تجارت‌نیوز، این میدان واقع در خلیج فارس به شهر عسلویه (در جنوب ایران) نزدیک است. از سوی ایران به نام پارس جنوبی و از سوی قطر به نام میدان شمال، نامگذاری شده است.

بر اساس خبر منتشر شده از سوی روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مسعود حسنی، مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی به مناسبت نوزدهمین سالروز تاسیس این مجتمع گفت: مخزن گاز پارس جنوبی با 3 هزار و 700 کیلومتر مربع دارای ظرفیت 14 تریلیون مترمکعب گاز طبیعی و 19 میلیارد بشکه میعانات گازی است.

وی در ادامه گفت: این مخزن 8 درصد از ذخایر گاز جهان و 50 درصد ذخایر گاز ایران را تشکیل می‌دهد.

حسنی خاطرنشان کرد: ارزش مخزن پارس جنوبی معادل 155 هزار و 992 تن طلا است. یعنی اگر این مقدار طلا را در کامیون بارگیری کنیم و در هر کامیون 20 تن طلا قرار گیرد، 7 هزار و 800 کامیون و کاروانی به طول 78 کیلومتر خواهد شد؛ به عبارت دیگر، مخزن پارس جنوبی ارزشی معادل 120 سال تولید نفت کشور را داراست.

وی یادآور شد: اما رسیدن به این درآمد نیازمند تاسیساتی است که پایدار و ایمن کار و ارزش افزوده ایجاد کند که تبدیل گاز پارس جنوبی به محصولات باارزش و در واقع احیای این ارزش و تزریق منابع مالی به کشور بر عهده مجتمع گاز پارس جنوبی است و در حال حاضر تولید گاز این شرکت روزانه معادل 2 میلیون و 243 هزار بشکه نفت خام است که پس از پایان توسعه به حدود 5 میلیون بشکه معادل نفت خام افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی عنوان داشت: این میزان تولید وقتی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد که بدانید، شرکت BP در سال 2010 موفق به تولید گاز طبیعی، نفت خام ، میعانات و NGL معادل 3 میلیون و 822 هزار بشکه نفت خام شده که این میزان در سال 2014 به 3 میلیون و 151 هزار بشکه معادل نفت خام کاهش یافته است.

وی گفت: در واقع ارزش محصولات پارس جنوبی پس از توسعه کامل حدود دو میلیون بشکه از تولید شرکتی مانند BP انگلیس بیشتر خواهد بود.

لازم به ذکر است که BP جزو 5 شرکت بزرگ نفتی جهان است که بیش از 100 سال قدمت دارد، در حالی که مجتمع گاز پارس جنوبی هم‌اکنون در دوران جوانی است و در افق 1404، از ابتدای شروع فعالیت آن، تنها حدود 30 سال خواهد گذشت.

منبع: عصرایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.