کد مطلب: ۱۹۱۵۰۰

یک مقام مسوول اعلام کرد:

انسداد بیش از ۳۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور

انسداد بیش از ۳۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: از ابتدای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی تا اواسط دی‌ماه امسال ۳۰ هزار و ۶۲۱ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است.

جهانگیر حبیبی، به تشریح روند اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در کشور پرداخت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حبیبی گفت: در حال حاضر سهم آب‌های زیرزمینی در تامین آب کشور (کشاورزی، صنعت و شرب) بالغ بر ۵۵ درصد نسبت به کل منابع آب بوده که با توجه به خشکسالی‌های اخیر و برداشت بیش از حد مجاز از منابع آب زیرزمینی صورت گرفته است.

حبیبی افزود: همچنین تشدید افت سطح آب و کسری مخزن سالانه به میزان ۵.۷ میلیارد مترمکعب و کسری مخزن تجمعی به میزان ۱۲۰ میلیارد مترمکعب در دراز مدت، وزارت نیرو طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور را تدوین و در پانزدهمین جلسه شورای عالی آب با هدف احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی به تصویب رساند.

وی با تاکید بر اینکه براساس این برنامه باید سال ۱۴۰۰ کاهش برداشت‌ها به ۸ میلیارد مترمکعب برسد، ادامه داد: برای اجرای طرح برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدوین شده است.

حبیبی افزود: در ابتدای شروع اجرای طرح، کاهش برداشت از منابع به میزان ۵۰۰ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۹۴ به عنوان برنامه کوتاه‌مدت، حذف کسری مخزن ۶ میلیارد مترمکعبی سالانه در پایان سال ۱۳۹۹ به عنوان برنامه میان‌مدت و جبران کسری مخزن دراز مدت در ۱۵ سال بعدی هدف‌گذاری شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: از ابتدای اجرای طرح یاد شده (سال ۹۴) تا اواسط دی‌ماه امسال ۳۰ هزار و ۶۲۱ حلقه چاه غیرمجاز مسدود و از اضافه برداشت سه هزار و ۲۷۳ حلقه چاه مجاز جلوگیری شده است.

وی تصریح کرد: براساس ارزیابی صورت گرفته از مجموع ۳۳ هزار و ۸۹۴ حلقه چاه یاد شده ۹۳۸۴ حلقه مربوط به عملکرد سال جاری بوده است.

حبیبی یادآورد شد: اقدامات انسداد چاه‌های غیر مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز از ابتدای سال ۹۴ تاکنون منجر به جلوگیری از برداشت غیرمجاز یک میلیارد و ۸۹۷ میلیون مترمکعب منابع آب زیرزمینی شده است.

نصب بیش از ۵۵ هزار کنتور بر روی چاه‌ها

حبیبی گفت: از ابتدای اجرای طرح تاکنون ۳۳۵۴۹ دستگاه کنتور فهام و ۲۱۵۵۹ دستگاه کنتور حجمی و هوشمند آب و برق نیز بر روی چاه‌ها نصب شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در مدت چهار ساله اخیر به طور متوسط حدود ۷۵۰ گروه گشت و بازرسی از ظرفیت بخش‌خصوصی برای حفظ و حراست منابع آب در سطح کشور در قالب طرح یاد شده فعال بوده‌اند.

حبیبی گفت: برای بروز کردن بیلان آب زیرزمینی و تدقیق آمار و اطلاعات منابع آب امر آماربرداری سراسری منابع آب کل کشور امسال در حال انجام است.

وی افزود: برای اسقرار الگوی مدیریت مشارکتی و حرکت به سوی واگذاری وظیفه حفظ و حراست و مدیریت منابع آب زیرزمینی گام‌های خوبی برداشته شده است که شروع آن در چهار دشت نیشابور، رفسنجان، اسدآباد و ارسنجان به عنوان دشت‌های انتخابی در سال جاری است.

منبع: وزارت نیرو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.