کد مطلب: ۲۳۰۳۶۵

ایران بدترین شرایط آبی را سپری می‌کند

ایران بدترین شرایط آبی را سپری می‌کند

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران با اعلام اینکه امسال بدترین شرایط آبی را سپری می‌کنیم، گفت: برای اینکه بتوانیم از این شرایط در‌بیاییم، باید معجزه‌ای رخ دهد.

صادق ضیائیان در این باره افزود: میزان بارش‌های امسال نسبت به میانگین، خیلی کمتر است. همین الان کشور ۴۸ درصد بارش کمتری نسبت به میانگین دارد و مجموع بارش دریافتی‌مان در سطح کشور ۹۵ میلی‌متر است؛ درحالی‌که براساس آمار بلندمدت این میزان ۱۸۴ میلی‌متر است. از طرف دیگر عمده بارش‌هایمان در فصل بارشی را در اغلب نقاط کشور از دست می‌دهیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، او گفت: بررسی آمارها نشان می‌دهد که سال 87-86 با ۱۳۸ میلی‌متر بارش بدترین سال بود، امسال هم به‌احتمال زیاد میزان بارندگی شبیه سال 87-86 یا بدتر از آن خواهد بود.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌های فصلی، میزان بارش‌ها ۲۰ درصد زیر نرمال است که اگر به این سمت و سو برود در شرایط خوش‌بینانه در پایان سال آبی یعنی آخر شهریور ۱۳۰ میلی‌متر آب خواهیم داشت که از بدترین سال خشک کشور هم وضعیتمان بدتر خواهد بود. درحالی که ازیک سو، بارش‌ها کم شده و ازسوی دیگر، افزایش دما را داریم که خیلی مخرب است.

ضیائیان در پاسخ به اینکه بارندگی در روزهای اخیر تا چه اندازه موثر بوده، گفت: این بارش‌ها خیلی خوب است و ما را از آن وضعیت فاجعه‌باری که فکرش را می‌کنیم یک مقدار فاصله می‌دهد ولی امسال برای اینکه بتوانیم از این شرایط در بیاییم، باید معجزه‌ای رخ دهد و در مجموع شرایط خوبی نخواهیم داشت.

وی درباره انتقال آب بین حوضه‌ای، باروری ابرها و بهره‌برداری از آب‌های ژرف یادآورشد: پاسخ به این پرسش که این راهکارها چه اندازه می‌تواند موثر باشد نیازمند بررسی و مطالعه دقیق است. در مجموع، یک مدیر اجرایی وقتی با یک بحران مواجه شود 3 راه‌حل پیشنهاد می‌دهد؛ کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت.

راه‌حل کوتاه‌مدتی که به ذهن برخی می‌رسد و بعضی افراد سودجو هم آن را دنبال می‌کنند و شاید بعضی هم از روی ناآگاهی دنبال این قضایا باشند طرح‌های عجیب و غریبی مثل باروری ابرها و راهکارهای مشابه است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران تصریح کرد: ما با این موضوع که باروری ابرها به افزایش بارش کمک می‌کند، مخالف نیستیم اما این راهکاری نیست که بتواند خشکسالی را درمان کند.

هیچ‌جای دنیا هم به‌عنوان درمان خشکسالی از این راهکار استفاده نشده بلکه به‌عنوان یک مسئله علمی- تحقیقاتی مطرح بوده است؛ حتی در کشور آمریکا که بحث خشکسالی در کالیفرنیا جدی است دنبال این مسائل نرفته‌اند.

آن‌ها که پرچم‌دار تکنولوژی هستند به جای دنبال کردن این طرح، سراغ مدیریت منابع آب رفته‌اند و آب قابل استحصالشان را مدیریت کرده‌اند. علاوه‌بر این ازیک سو، کشاورزی را اصلاح کرده‌اند و از سوی دیگر با مدیریت صحیح آب، آبی که در خانه‌ها مصرف می‌شود، به مصرف سایر امور هم می‌رسد، به‌طوری که این آب 6 بار برای مصارف مختلف استفاده می‌شود.

ضیائیان تاکید کرد: مقابله با خشکسالی امسال همت جمعی می‌خواهد، چرا که سال بسیار سختی را پیش‌رو داریم. باید حساسیت همه نسبت به بحث خشکسالی بیشتر شود. بنابر تجربه جهانی تا فرهنگ مصرف را درست نکنیم مشکل حل نخواهد شد.

منبع: رکنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.