خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۲۳۱۷۳۷

با افزایش تعرفه‌ها، فضا را برای محصولات داخلی فراهم کنیم

با افزایش تعرفه‌ها، فضا را برای محصولات داخلی فراهم کنیم

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: با افزایش تعرفه واردات کالاهایی که امکان تولیدش در داخل وجود دارد، می توانیم فضا را برای محصولات داخلی فراهم کنیم.

سال حمایت از کالای ایرانی، با حضور مهندس سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به روی آنتن رفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سید مهدی مقدسی با ذکر اینکه اقتصاد یکی از دغدغه‌های اصلی کشور است و به همین دلیل مقام معظم رهبری در چند سال گذشته این موضوع را با عناوین مختلف، به عنوان شعار سال انتخاب کردند، گفت: امسال هم که بحث کالاهای ایرانی مطرح شده، از مسئولین خواهشمندم این شعار را تکرار نکنند بلکه اقدامات عملی و ارزشمندی برای تحقق این شعار داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه در اولین اقدام برای تحقق شعار سال باید موانع رقابت را در داخل کشور برداریم، بیان کرد: متاسفانه قاچاق کالا کمر تولید کننده داخلی را شکسته و آسیب رسانده است.

باوجود تلاش دولت برای کاهش قاچاق کالا، ولی رقم ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلاری که اعلام می‌کنند رقم سنگینی است که فرصت رقابت را از تولید کننده داخلی می‌گیرد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس به تعرفه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: برای کالاها و محصولاتی که در داخل امکان تولیدش را داریم، یکی از راه‌های کنترلی و مُسکن وار، افزایش تعرفه واردات کالاهایی است که امکان تولیدش در داخل وجود دارد و می‌توانیم فضا را برای محصولات داخلی ایجاد کنیم.

وی ضمن بیان اینکه مصرف کننده این حق را دارد که کالایی مناسب و با کیفیت و قیمت کمتر خریداری کند، گفت: تولیدکننده داخلی نباید از این موضوع سوء استفاده کند بلکه تولیدکنندگان داخلی برای اینکه به ذائقه مصرف‌کننده داخلی توجه کنند و کیفیت را بالا ببرند، از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای ارتقای کیفیت تولیداتشان استفاده کنند.

از طرفی همزمان کاهش قیمت محصولات را داشته باشند چون در بحث رقابت، کاهش قیمت و افزایش کیفیت مهم است.

مقدسی افزود: دولت هم باید سیاست‌های حمایتی خود را از تولیدکنندگان داشته باشد، از جمله مبارزه جدی همه دستگاه‌های دست اندرکار با قاچاق کالا و افزایش تعرفه‌ها.

وی تحقق شعار سال را نیازمند کار فرهنگی دانست و گفت: ژاپن، کره و چین، راهی که ما تازه شروع کردیم را سالیان سال رفته‌اند و از نظر فرهنگی فضایی را فراهم کرده‌اند که مردمشان علاقه‌مند هستند تا از محصولات داخلی استفاده کنند حتی اگر در مقام مقایسه چند درصدی هم کیفیتش پایین‌تر باشد.

بنابراین کار فرهنگی برای اینکه تولیدکنندگان داخلی را حمایت کنیم و مصرف داخلی را داشته باشیم، مرتبا باید انجام بگیرد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به جلسه‌ای که با وزیر صنعت و معدن در روز سه شنبه ۲۱ فروردین داشته، خاطر نشان شد: در این جلسه به وزیر مطرح کردیم که باید الان بگویید برای پایان سال چه سلسله اقداماتی را می‌خواهیم انجام دهیم و بعد نیاییم مسئولیت را بر عهده همدیگر قرار دهیم. رسالت تحقق شعار سال بر عهده همه ما است.

وی ادامه داد: بنده دیروز هم اشاره کردم آقای وزیر، بنده با اشرافی که دارم، قانون استفاده حداکثری از تولیدات داخلی برای تحقق شعار کفایت می‌کند ولی اگر نیاز به اصلاحیه و یا قانون جدیدی دارید، این قول را از طرف همه مجلس می‌دهم که اگر دولت مشکلاتی برای تحقق شعار سال داشته باشد، هر پیشنهادی بدهد دو‌فوریتی لایحه دهد، با افتخار ما در کوتاهترین زمان ممکن مصوب می‌کنیم.

مقدسی ارائه برنامه مدون و نظارت بر اجرای برنامه را از راه‌های تحقق شعار سال دانست و اظهار کرد: در کمیسیون صنایع و معادن هر سه ماه یکبار، وزرای اقتصادی موظف هستند گزارش کار کنند تا ببینیم برنامه‌هایی که ارائه می‌کنند، چقدر پیشرفت داشته است.

منبع: رادیو گفت‌وگو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.