خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۲۴۰۱۵۶

بیم نفت از ناآرامی‌ها در منطقه

بیم نفت از ناآرامی‌ها در منطقه

عوامل مختلف، از درگیری‌ها در سوریه تا تقابل ایران و عربستان سعودی در یمن نگرانی بازار نفت را به دنبال داشته است. هر چند کارشناسان معتقدند تنش‌ها و تحولات در خاورمیانه مقطعی است، اما نمی‌توان نگرانی‌ بازار درباره احتمال ادامه این درگیری‌ها را نادیده گرفت.

الهام میرمحمدی: قیمت نفت در ماه‌های اخیر به بالاترین رقم خود در چهار سال گذشته رسیده است. عوامل مختلف، از درگیری‌ها در سوریه تا تقابل ایران و عربستان سعودی در یمن، نگرانی بازار نفت را به دنبال داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، پیش‌بینی‌های امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر خروج آمریکا از توافق هسته‎ای و گمانه‌زنی‌ها در مورد کاهش عرضه نفت ایران هم به این نگرانی‌ها افزوده است.

بازار نفت همواره تحت تاثیر خطرات ناشی از اختلال در عرضه به دلیل مسائل ژئوپولتیک قرار دارد. اما هم‌زمانی این ناآرامی‌ها در منطقه و موفقیت اوپک برای مهار ذخایر جهانی، این تاثیر را بیش از پیش نمایان کرده است.

حمله موشکی آمریکا و متحدانش به سوریه در 14 آوریل -حدود دو هفته پیش- که سرآغازی برای جدی‌تر شدن جنگ نیابتی در خاورمیانه بود، قیمت نفت را به محدوده 73 دلار به ازای هر بشکه رساند.

تنش‌هایی از این دست اقتصاد جهان را با شوک همراه می‌کند. تحلیل‌گران و کارشناسان بازار نفت معتقدند، تشدید ناآرامی‌ها در خاورمیانه ممکن است قیمت نفت را حتی تا 100 دلار هم افزایش دهد.

از سوی دیگر، منابع نظامی سوریه شب گذشته اعلام کردند، مقرهای نظامی ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمان آن در حومه حلب و حما در معرض حملات موشکی قرار گرفت که تلفاتی هم داشته است. هنوز اطلاعاتی در مورد مبدا حملات و تلفات احتمالی وجود ندارد.

رویترز در گزارشی به نقل از یک مقام ارتش سوریه گفته است: موشک‌های دشمن به پایگاه‌های نظامی در مناطق روستایی حما و حلب شلیک کرده است.

علی‌رغم این تنش‎ها، به دنبال افزایش تعداد دکل‌های حفاری در آمریکا، قیمت نفت امروز اندکی کاهش یافت اما همچنان در نزدیکی بالاترین رقم‌های بیش از سه سال گذشته باقی ماند.

یک استراتژیست ارشد بازار نفت در گفتگو با رویترز گفته است: حجم معاملات صبح امروز اندکی کاهش یافت اما قیمت‌ها همچنان گرایش به صعود دارند.

قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با نیم درصد کاهش، به 74 دلار و 25 سنت رسید. هفته گذشته قیمت نفت تا 75 دلار و 47 سنت رسید که بالاترین رقم از نوامبر 2014 تاکنون بود.

با وجود این افت اندک، رویترز پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت احتمالا در ماه آوریل (اردیبهشت-خرداد) برای دومین ماه متوالی بالا می‌رود.

این خبرگزاری یکی از مهم‌ترین عوامل برای بالا رفتن قیمت نفت در روزهای آینده را، نگرانی بازارها از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران دانست.

هر چند کارشناسان معتقدند تنش‌ها و تحولات در خاورمیانه مقطعی است، اما نمی‌توان نگرانی‌ بازار درباره احتمال ادامه این درگیری‌ها را نادیده گرفت.

تقابل کشورهای درگیر در این ماجرا -عربستان سعودی و ایران- می‌تواند معادله را پیچیده‌تر و بازار را با التهاب بیشتری همراه کند. این مسئله‌ سردرگمی بیشتری برای تحلیل‌گران به وجود آورده و بسیاری از کارشناسان بازار نفت در مورد آن ابراز نگرانی می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.