خبر فوری:

کد مطلب: ۲۸۷۷۶۳

بازار جهانی نفت امکان جایگزین کردن نفت ایران را ندارد

بازار جهانی نفت امکان جایگزین کردن نفت ایران را ندارد

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی گفت: اساسا بازار نفت دنیا امکان اینکه نفت را جایگزین نفت ایران کند، ندارد و همه کشورها اعلام آمادگی کردند، حداکثر می‌توانند حدود ۶۰۰ هزار بشکه را تامین کنند.

سید حمید حسینی در آغاز با بیان اینکه با صادرات بیش از دو میلیون بشکه نفت، چهار درصد بازار صادراتی نفت دنیا را در اختیار داریم، گفت: مصرف نفت در دنیا حدود ۹۵ میلیون بشکه است اما آنچه در بازار دنیا معامله می‌شود، ۵۰ میلیون بشکه نفت است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها اعلام کردند به دنبال صفر کردن صادرات نفت ایران و عدم تغییر قیمت نفت هستیم اما تحولات نشان داد هیچکدام از این دو امکان‌پذیر نیست یعنی نه امکان صفر شدن صادرات ایران و نه جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در صورت کاهش صادرات ایران امکان پذیر است زیرا کشورهای چین و هند اعلام کردند به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند.

سخنگوی اتحادیه صادر کنندگان نفت، گاز و پتروشیمی بیان کرد: اساسا بازار نفت دنیا امکان اینکه این میزان نفت را جایگزین نفت ایران کند، ندارد و همه کشورهایی که برای افزایش تولید اعلام آمادگی کردند، حداکثر می‌توانند حدود ۶۰۰ هزار بشکه نیاز بازار نفت کشورهای دنیا را تامین کنند.

وی خاطرنشان کرد: افزایش تولید نفت اخیر نیز در راستای مصوبه اوپک بود که اجازه داده شد تا یک میلیون بشکه به تولید اوپک اضافه شود و اوپک دوباره به ۱۳,۵ میلیون بشکه مصوب دست پیدا کند و بازار تا حدودی متعادل شد و قیمت ها بین ۷۰ تا ۸۰ دلار باقی مانده است و خیلی از پیش‌بینی‌ها این است وقتی تحریم های ایران جدی شود، این قیمت ها افزایش یابد.

حسینی همچنین به مخاطرات ژئوپولیتیک اشاره کرد و اظهار داشت: اتفاقی که در باب المندب رخ داد و تحولاتی که میان یمن و عربستان و همچنین جنگ‌های منطقه ایجاد شد، نشان داد هیچ کس نمی تواند ادعا کند تغییر و تحولات در دنیا را مدیریت کند و این باعث شد در یک هفته گذشته آمریکایی‌ها تغییر استراتژی دهند و دیگر حرف از صفر شدن نفت ایران نمی زنند و احتمال اینکه به برخی از کشورها معافیت از تحریم را اعطا کنند وجود دارد. آمریکایی‌ها بیشتر به دنبال این هستند که پول نفت برنگردد تا از آن در چرخه اقتصادی کشور استفاده کنیم.

منبع: رادیو گفت‌وگو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.