کد مطلب: ۲۹۳۶۸۷

بلومبرگ بررسی کرد:

افزایش سرمایه‌گذاری‌های چین در حوزه نفت و گاز خاورمیانه

افزایش سرمایه‌گذاری‌های چین در حوزه نفت و گاز خاورمیانه

خروج شرکت نفتی توتال از ایران به دنبال تحریم‌های آمریکا، فرصتی را برای چینی‌ها فراهم آورده تا سهم بیشتری در بازار نفت و گاز خاورمیانه به خود اختصاص دهند.

خروج غول نفتی توتال از ایران، فرصتی را برای چینی‌ها فراهم آورده تا سهم بیشتری در خاورمیانه ، سرزمینی که نفت و گاز فراوان و ارزان‌قیمت را در خود جای داده، به دست آورد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بلومبرگ، شرکت‌های چینی در سال‌های اخیر در عراق، امارات متحده عربی و ایران سرمایه‌گذاری‌هایی در حوزه نفت و گاز انجام‌ داده‌اند. آنها همچنین برای شرکت در پروژه‌های نفت و گاز عربستان و قطر هم ابراز علاقه کرده‌اند.

با بازگشت تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و پس از آنکه شرکت فرانسوی توتال موفق نشد برای حضور در ایران از آمریکا معافیت بگیرد، شرکت ملی نفت چین جایگزین آن در پروژه توسعه پارس جنوبی شد. همچنین بر اساس گزارش‌ها، شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری 1.5 میلیاردی و ارتقای پالایشگاه‌های نفتی در ایران پیشنهاد همکاری داده‌اند.

طی یک دهه گذشته رشد اقتصادی چین به شکل چشمگیری افزایش یافته است. با این حال همچنان شرکت‌های آمریکایی و اروپایی در زمینه تجارت نفت و گاز با خاورمیانه بیشترین میزان نفوذ را دارند. رشد اقتصادی سریع چین و دیگر اقتصادهای نوظهور آسیا نیاز آنها به انرژی را به‌طور فزاینده‌ای افزایش داده و از این رو آنها خواستار همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک بیشتر در منطقه خلیج فارس هستند.

نمودار زیر تفاوت میزان تقاضای چین در سال‌های 2008 و 2017 نشان می‌دهد:

نفت مورد نیاز خود را از کدام
طی دهه گذشته میزان تقاضای چین برای نفت تقریبا دو برابر شده است. با این حال خاورمیانه همچنان حدود 43 درصد از نفت مورد نیاز چین را تامین می‌کند.

از سوی دیگر مصرف گاز طبیعی چین به دلیل سیاست‌های این کشور برای کاهش وابستگی به زغال‌سنگ و بهبود کیفیت هوا افزایش یافته است.

با این حال شرکت‌های چینی برای اینکه جایگزین شرکت‌های غربی شوند که بیش از یک قرن در خاورمیانه فعالیت می‌کنند، راهی طولانی در پیش دارند. آنها همچنان به تخصص‌های غربی نیاز دارند و باید با شرکت‌هایی چون توتال و بی‌پی برای استخراج بیشتر نفت و تامین منابع مورد نیاز خود سرمایه‌گذاری‌های مشترک انجام دهند.

نمودار زیر کشورهایی که بیشترین نفت را به چین صادر می‌کنند، نشان می‌دهد:

کشورهای خاورمیانه بیشترین نفت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.