خبر مهم:

کد مطلب: ۳۰۸۶۸۸

بلومبرگ بررسی کرد:

بن‌سلمان: به ازای هر بشکه نفت ایران، دو بشکه به صادرات خود افزوده‌ایم

بن‌سلمان: به ازای هر بشکه نفت ایران، دو بشکه به صادرات خود افزوده‌ایم

محمدبن‌سلمان که با فشار ترامپ برای کاهش جهانی قیمت نفت مواجه شده، به تازگی در مصاحبه‌ای اعلام کرده که این کشور اقدامات لازم را برای محقق کردن وعده خود با هدف جبران کاهش صادرات نفت ایران انجام داده است. او می‌گوید: ما به ازای هر بشکه از نفت ایران که از بازار جهانی حذف شده، دو بشکه به صادرات خود افزوده‌ایم. بنابراین اوپک و متحدانش فراتر از آنچه می‌بایست، عمل کرده است.

محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که با فشار رئیس‌جمهور ایالات متحده برای افزایش تولید و به دنبال آن کاهش جهانی قیمت نفت مواجه شده، به تازگی در مصاحبه‌ای اعلام کرده که این کشور اقدامات لازم را برای محقق کردن وعده خود با هدف جبران کاهش صادرات نفت ایران انجام داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بلومبرگ، او در این مصاحبه اظهار کرده که درخواست آمریکا برای جبران کاهش عرضه نفت ایران تحت تاثیر تحریم‌ها مورد توجه عربستان و سایر کشورهای عضو اوپک است و این جبران در حال حاضر نیز صورت گرفته است.

با این حال، دونالد ترامپ این اقدامات را کافی نمی‌داند و همچنان به کشورهای صادرکننده نفت در اوپک برای پایین آوردن قیمت‌ها حمله می‌کند. روز چهارشنبه، وزارت امور خارجه آمریکا از این تولیدکنندگان خواست تا ذخایر نفتی خود را روانه بازار کنند. این در حالی است که آمریکا از یک‌سو خواهان کاهش قیمت جهانی نفت است و از سوی دیگر با تحریم‌هایی که دوباره بر ایران اعمال کرده در نظر دارد صادرات نفت این کشور را به صفر برساند.

با این حال تحلیل‌گران بر این باورند که تلاش‌های عربستان سعودی برای اینکه مانع از افزایش قیمت نفت و رسیدن آن به بالاترین میزان چهار سال گذشته مانعی ایجاد نکرده است. هر بشکه نفت خام برنت هفته گذشته در لندن بیش از 86 دلار معامله شد.

معامله‌گران نفت از یک‌سو در مورد سرعت عمل عربستان سعودی برای جبرات ضررهای ناشی از تحریم‌ها بر ایران تردید دارند و از سوی دیگر بر این باورند که این کشور به اندازه کافی ظرفیت مازاد تولید ندارد. با این حال، ائتلاف اوپک و چند کشور غیراوپکی دیگر اخیرا تولید خود را روزانه 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش داده‌اند. این میزان دو برابر 700 هزار بشکه‌ ایران است که تحت تاثیر نگرانی تحریم‌ها از بازار جهانی حذف شده است.

ولیعهد عربستان همچنین در مصاحبه خود گفته است: ما به ازای هر بشکه از نفت ایران که از بازار جهانی حذف شده، دو بشکه به صادرات خود افزوده‌ایم. بنابراین اوپک و متحدانش فراتر از آنچه می‌بایست، عمل کرده است.

عربستان سعودی در حال حاضر حدود 10.7 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند و این ظرفیت را دارد تا در صورت نیاز بازار، 1.3 میلیون بشکه بیشتر به این میزان بیفزاید. با این حال بسیاری از تحلیل‌گران تردید دارند که از یک‌سو عربستان بتواند 12 میلیون بشکه نفت در روز را با سرعت زیادی استخراج کند و از سوی دیگر، برای مدتی طولانی این میزان از استخراج ادامه بیابد.

محمدبن‌سلمان مدعی است که در صورت سرمایه‌گذاری‌های بیشتر، این کشور ظرفیت تولید روزانه 12 میلیون بشکه نفت در روز را دارد. همچنین متحدان عربستان سعودی، که شامل کشورهای اوپک از جمله امارات و کشورهای غیراوپکی نظیر روسیه می‌شود، هم قادرند منابع مورد نیاز بازار را تامین کنند.

ترامپ در ماه می اعلام کرد که از توافق هسته‌ای خارج می‌شود و تحریم‌ها علیه ایران را بار دیگر اعمال کرد. تحریم‌های دور دوم -تحریم‌های نفتی- از چهارم نوامبر اجرایی می‎‌شوند. بسیاری از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، این اقدام ترامپ را مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت می‌دانند. با این حال بن‌سلمان می‌گوید: دلیل قیمت بالایی که بازار نفت ماه گذشته تجربه کرد، ایران نیست. افزایش قیمت نفت تحت تاثیر مسائل مختلفی است که در سراسر دنیا از جمله کانادا، مکزیک، لیبی و ونزوئلا رخ داده است.

با همه این تلاش‌ها، عربستان و دیگر تولیدکنندگان اوپک برای جبران کاهش صادرات ایران با چالش بزرگی مواجه هستند. پویان، مدیر ارشد اجرایی توتال پیش‌تر گفته است: چاه‌های نفتی و سکوها باید تجهیز شوند. تولید بیشتر نفت تنها با فشار دادن یک دکمه محقق نمی‌شود بلکه شامل یک فرآیند پیچیده است.

کنترل و تولید ۱۲ میلیون بشکه به طور مستقیم در دست آرامکو، شرکت دولتی نفت عربستان است. ۵۰۰ هزار بشکه دیگر در منطقه صفر اشتراکی میان عربستان و کویت قابل تولید است. اما این منطقه به علت اختلافات میان کویت و ریاض، به مدت دو سال است که حتی یک بشکه هم نفت تولید نکرده است.

عربستان سعودی و ایران هر دو از اعضای اوپک و رقبای منطقه‌ای هستند. مقامات این دو کشور اختلافات بسیاری دارند که از جمله آنها مسائل داخلی کشور یمن است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.