خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۳۱۶۲۵۸

منوی جدید نفتی برای خارجی‌ها

منوی جدید نفتی برای خارجی‌ها

عرضه نفت خام در بورس انرژی از فردا 6 آبان ماه آغاز می‌شود و این روند تا 13 آبان هم ادامه دارد. هدف عرضه آزمایشی روزانه یک میلیون بشکه نفت خام صادراتی کشور از این مسیر جدید است.

تاکنون نیز استقبال خوبی از این طرح شده به‌طوری که علی کاردر، معاون وزیر نفت می‌گوید: علاوه بر بخش خصوصی ایران، خارجی‌ها هم می‌توانند با دریافت کد معاملاتی از بورس اقدام به‌خرید محموله‌های نفت خام ایران از طریق بورس انرژی کنند. تاکنون بیش از 100 کد معاملاتی توسط خارجی‌ها در بورس انرژی دریافت شده که از طریق آن می‌توانند اقدام به خرید محموله‌های نفت خام و فرآورده‌های نفتی کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، طرح عرضه نفت خام در بورس طی سال‌های گذشته بارها مطرح شده بود، اما هر بار ناکام ماند. این دفعه هم قرار است که در مرحله نخست عرضه آزمایشی انجام شود و پس از جمع‌بندی و ارزیابی دوباره، تصمیم نهایی اعلام می‌شود. اما با وجود این، کاردر گفته است: عزم وزارت نفت و شرکت ملی نفت برای عرضه نفت خام در بورس جدی است و طبق برنامه انجام خواهد شد.

نحوه فروش نفت در بورس انرژی 20 درصد ریالی و 80 درصد ارزی است. تسویه بخش ریالی (بر اساس نرخ تسعیر) به‌صورت نقدی پیش از تحویل محموله و تسویه بخش ارزی به‌صورت اعتباری، با ارائه ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت ریالی معتبر از بانک‌های مورد قبول شرکت ملی نفت ایران، پس از تحویل محموله انجام می‌شود.

خریدار باید بخش ارزی را در مدت زمان مشخص شده بعد از بارگیری، به ترتیب مورد تایید شرکت ملی نفت که در اطلاعیه عرضه اعلام خواهد شد، واریز و تسویه کند.تحویل نفت‌خام به خریداران در محموله‌های حداقل پنج هزار تنی (معادل حدود 35 هزار بشکه استاندارد) قابل انجام است و البته خریداران می‌توانند با تجمیع قراردادهای خرید، نسبت به خرید محموله‌های بزرگتر اقدام کنند. خریداران براساس قیمت پایه اعلامی شرکت ملی نفت ایران که طبق قیمت‌های معاملاتی امور بین‌الملل این شرکت خواهد بود، روی قیمت نفت‌خام رقابت می‌کنند که انتظار می‌رود ایجاد چنین فضای رقابتی منجر به کشف قیمت مناسب و شفاف شود.

بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در این خصوص اخیراً گفته بود: جزئیات و ریزه‌کاری‌های فراوانی در این زمینه مطرح بوده که با برگزاری نشست‌ها و انجام هماهنگی‌ها، اطلاعیه عرضه منتشر و مقدمات عرضه فراهم شده است.

مشتریانی که نامشان آشناست

عرضه نفت خام در رینگ بین‌الملل بورس انرژی با هدف تنوع بخشی در روش‌های صادرات نفت خام و مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود. بسیاری از بخش‌های خصوصی توانمند ایران تاکنون برای دریافت کد بورسی اقدام کرده‌اند تا با استفاده از روابط بین‌المللی خود با خریداران نفت ایران وارد عرصه صادرات نفت شوند و به نوعی در کنار اموربین‌الملل شرکت ملی نفت قرار بگیرند. اما درباره اینکه چقدر این ابزار جدید می‌تواند به کمرنگ کردن تحریم‌های نفتی ایران کمک کند، هنوز بحث‌های زیادی جریان دارد.

در این خصوص امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: خریداران نفت خام ایران در بورس انرژی عمدتا آنهایی هستند که منع خرید و معامله نفتی با ایران ندارند. از طرف دیگر می‌توانند با ایران داد و ستد مالی داشته باشند. به نظر می‌رسد که در میان لیست خریداران بورسی نفت خام صادراتی ایران، نام مشتریان اصلی نیز وجود داشته باشد.

اما با این حال شایعات زیادی در این باره مطرح می‌شود. از قبیل اینکه احتمالا روس‌ها با هدف کمک به ایران، از این کانال برای خرید نفت خام صادراتی ایران و فروش آن در دوران تحریم استفاده خواهند کرد. مسئولان این شایعات را رد می‌کنند و می‌گویند: خریدار نفت ایران از طریق بورس هر کشوری بجز سرزمین اشغالی فلسطین می‌تواند باشد.

اطلاعات خریداران نفت ایران محرمانه باقی می‌ماند

به گفته رئیس سازمان بورس، برای خرید نفت در بورس انرژی هیچ محدودیتی برای حضور خریداران وجود ندارد و همه می‌توانند در این معاملات نفت خام را خریداری کنند. شاپور محمدی می‌گوید سازمان بورس اطلاعات خریداران نفت را همچون اطلاعات سهامداران افشا نمی‌کند.

او اضافه کرد: این یک روال قانونی است و در مورد سهامداران هم این روال را حفظ کردیم.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.