کد مطلب: ۴۱۰۷۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اولین واکنش‌ها به گرانی بنزین / مردم چه نگرانی‌هایی دارند؟

اولین واکنش‌ها به گرانی بنزین / مردم چه نگرانی‌هایی دارند؟

گرانی بنزین و رسیدن قیمت هر لیتر آن به سه هزار تومان موجب اعتراض کاربران فضای مجازی شده است، در این انتقادات اصلاح مصرف انرژی با این اقدام از سوی مردم رد شده و افزایش نرخ تورم از جمله عواقبی است که از پس از گرانی بنزین متصور شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بنابر اطلاعیه دولت در خصوص اصلاح قیمت بنزین که از بامداد جمعه 24 آبان ماه سال جاری اجرایی شده است قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر هزار و 500 تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر سه هزار تومان خواهد بود، همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر سه هزار و 500 تومان تعیین شده است.

سهمیه‌بندی که دولت در نظر گرفته است مورد اعتراض بخشی از کاربران فضای مجازی است. اصلاح مصرف انرژی با بالا بردن قیمت بنزین از جمله موضوعات مورد نقد است.

احمد توکلی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در توییتر خود نوشت: «حساب اصلاح مصرف سوخت از طرح ناقص و غیرکارشناسی دولت جداست. اصلاح مصرف، سیاست‌های غیرقیمتی، قیمتی و حمایتی از مشاغل و مردم را باهم می‌طلبد. طرح فعلی، تنها انتقال بار نا‌‌‌‌کارآمدی دولت به دوش مردم است.»

مهران ابراهیمیان، روزنامه نگار نیز نوشت: «افزایش قیمت بنزین هیچ ربطی به اصلاح وضعیت یارانه ها ندارد. این روشی ساده، دم دستی و تکراری دولت ها در مواجه با کسری بودجه است فقط همین.»

پدرام سلطانی، نائب رئیس سابق اتاق ایران نیز در توییتی به کسری بودجه دولت اشاره کرده است:«دولت براى تأمين منابع بودجه ٩٩ سوخت را گران خواهد كرد و مالياتها را افزايش خواهد داد. اين فشار بر مردم و بنگاههاست، اما فشار و اجحاف بزرگتر برقرار ماندن معافيت مالياتى آستانها و نهادها و ريخت و پاش بودجه تحت نام فرهنگى به خواص است. به اين باج دهى چند هزارميلياردى پايان دهيد!»

حمید کاربری است که ضمن تاکید بر این موضوع که این اقدام، مانع قاچاق، اصلاح قیمت‌های نسبی و افزایش کارایی نخواهد شد، نوشت: «افزایش نرخ بنزین، به معنی اصلاح بازار انرژی نیست چرا که اولا بنزین کالایی قابل مبادله است و نرخ جدید با قیمتهای جهانی خیلی فاصله دارد، ثانیا این نرخ شناور نیست، ثالثا سایر حاملهای انرژی را شامل نمیشود. بنابرین ما در مصرف انرژی در چرخه رذیلت به دور خود می چرخیم.»

اصلاح معروف «فقیر فقیرتر و غنی غنی‌تر شد»، جمله‌ای است که بسیاری از کاربران برای نقد به آن اشاره کرده‌اند.

محمد لطف‌الهی، خبرنگار در توئیت خود نوشت: گرانی بنزین چیزی نبود جز هدف قرار دادن قشر ضعیف به منظور تامین کسری‌های اجرایی: از امروز برای ماهیانه دو باک بنزین دست‌کم باید ۲۷۰ هزار تومان بپردازید، مبلغی که در گذشته ۱۲۰ هزار تومان بود. این مبلغ برابر با یک‌ششم درآمد کارگری است.

عطاالله کاربر دیگری است که با اشاره به این موضوع که گران کردن بنزین یعنی تهدید معیشت و فشار بر طبقه متوسط و قشر کم درآمد؛ در توییت خود ذکر کرده است :« اقدامات اصلاحی مرتبط با ثروتمندان که دولت باید قبل از بنزین سه هزار تومانی انجام میداد و انجام نداد مثل: اصلاح ساختار نظام مالیات، حذف یارانه ثروتمندان، تعدیل و حذف بودجه نهادهای خاص و حذف و اصلاح ارز دولتی.»

کاربری به نام جعفر نوشت: «مسئولینی که از حال مردم هیچ آگاهی ندارید. بدانید این تصمیم گرانی بنزین مردم فقیر و فلاکت زاده ایران را فقیر تروفلاکت زده تروآنهارا از انقلاب و حکومت اسلامی زده می کند.ملتی که درطول این ۴۰سال با همه وجودودر نداری در تمام خطرات دشمنان از همه چیز خود گذشته اند ومقاومت کرد ه آمد را بااین تصمیم علت از همه چی زده نکنید بخدا حق این ملت خدمت است نه فشاری که همچون ظلم می ماند.ماهمین حالا در زندگیمان در گل مانده آیم.لطفا نابودمان نکنید.»

کاربر دیگری نیز از مشکل خود پس از گرانی بنزین نوشته است: « من یک خانم ۳۷ ساله هستم سرویس مدرسه در مورد گران شدن بنزین اطلاع نداشتم چون گفته بودن فقط سهمیه بندی میشه با کارت سوخت گران نمیشه الان خانواده ها هیچ هزینه ی اضافه ای نمیدن چند نفر امروز زنگ زدن کنسل کردن خدا رو خوش میاد مردم و از نون خوردن میندازین.»

انتظار افزایش نرخ تورم نیز از جمله پیش‌بینی‌هایی است که برخی پس از افزایش قیمت بنزین انتظار آن را دارند.

مهدی مهرپور، خبرنگار در توییت خود نوشت: «همتی: تاثیر افزایش امروز قیمت بنزین در تورم حدود ۴ واحد درصد در سال است یاد حرف نوبخت قبل از اجرای هدفمندی افتادم. می‌گفت: اجرای هدفمندی تورم ۵۰۰ درصدی دارد. بنزین ۳ برابر شده و تورم ۴ واحد درصد؟ علم اقتصاد تغییر کرده یا نحوه محاسباتتان؟»

یکی از کاربران نیز در اظهارنظر خود این به این موضوع پرداخته است: «سلام اینایی که قیمت بنزین رو راحت بالا میبرن فکر قشر کارگر رونکردن با این وضعیت مردم دیگه چی بخورند.تورم شدیدتروبالاترمیره خدابخیر کنه عاقبت ملت ایران رو مخصوصا قشر کارگر.»

اما در بین حجم زیاد انتقاداتی که به این موضوع شده برخی نیز با دید مثبت به آن نگاه کرده‌اند.

حمیدرضا، کاربری است که موافق این افزایش قیمت است و در این خصوص در توییتر خود نوشته است: «ایران طبق آمار یک هفته پیش سومین کشور از نظر ارزون بودن بنزینه. بسیار از گرون شدنش راضیم چون هوا رو نابود می‌کنه این که هرکی یه ماشین زیرپاش میاد بیرون، ولی لازم به ذکر بخش سیاسی و معیشتی مردم رو درک می‌کنم که فشار میاد بهشون.»

کاربری به نام حسین نیز این طرح را خوب ارزیابی کرده و در این خصوص نوشته: «این طرح سهمیه بندی طرح خوبی است برای جلوگیری از قاچاق سوخت ولی سهمیه ۶۰ لیتر خیلی خیلی کم است حداقل ۱۲۰ لیتر بو د هم خوب بود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.