کد مطلب: ۷۴۱۲۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماجرای زیان سنگین پتروشیمی پارس چیست؟

ماجرای زیان سنگین پتروشیمی پارس چیست؟

پایگاه خبری «نفت ما» در توئیتی از زیان شش هزار میلیاردی پتروشمی پارس از واردات محموله استایرن منومر طی سه ماه خبر داد. این در حالی است که مسعود حسنی، مدیرعامل پتروشیمی پارس، به تجارت‌نیوز گفت: رقم اعلام شده کذب است و پتروشیمی پارس تنها 120 میلیارد تومان از واردات این محصول زیان دیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مسعود حسنی، مدیرعامل پتروشیمی پارس ، اوایل آذر ماه از خرید و واردات سه محموله «استایرن مونومر» خبر داد و گفت: نخستین محموله ۱۲ هزار تنی استایرن مونومر خریداری و ۲۷ آذر در مخازن عسلویه تخلیه شده است.

به گفته حسنی واردات این محصول با هدف تأمین خوراک مورد نیاز صنایع پایین‌دستی و مدیریت عرضه و تقاضا در بازار صورت گرفته است.

چندی بعد پایگاه خبری «نفت ما» در واکنش به واردات این محصول (استایرن مونومر) نوشت؛ ‏ضربه مهلک ‎پتروشیمی پارس به منابع ارزی ایران به‌قدری فاجعه بار بود که طی ۱۲۰ روز بیش از ۲۱۰ میلیون ‎دلار عدم النفع به دلیل سوءمدیریت نصیب کشور کرده است! عدم تولید واحد استایرن مونومر پتروشیمی پارس طی این مدت با احتساب ارز نیمایی ۳۰ هزار تومان، بیش از ۶ هزار میلیارد تومان زیان بوده است!

زیان 18 میلیون دلاری آریا ساسول از واردات

میثم قدیری، سردبیر پایگاه خبری «نفت ما» درباره توئیت منتشر شده به تجارت‌نیوز توضیح داد: پتروشیمی‌ها برای تامین خوراک مورد نیاز خود در صنایع پایین‌دستی مجبور به واردات ماده‌ای به نام استایرن مونومر شدند.

وی گفت: سوءمدیریت و عدم پیش‌بینی در زمینه واردات این محصول باعث شد پتروشیمی‌ها متحمل چنین زیانی (۶ هزار میلیارد تومان) شوند. ضمن آنکه تولیدکنندگان این ماده در دنیا ضعف پتروشیمی‌های ایران در تولید استایرن مونومر را مشاهده و در همین راستا سخت‌گیری‌هایی برای واردات آن اعمال کردند.

وی ادامه داد: نه‌تنها پتروشیمی پارس بلکه پتروشیمی‌های دیگری همچون آریا ساسول در تامین این ماده با مشکل مواجه شدند. عدم النفع پتروشیمی آریا سوسول بر اساس صورت مالی آن 18 میلیون دلار برآورد شده است.

زیان 6 هزارمیلیارد تومانی پتروشیمی پارس کذب است؟

مسعود حسنی، مدیرعامل پتروشیمی پارس، در این باره به تجارت‌نیوز گفت: ‏واحد استایرن مونومر پتروشیمی پارس در صورت کار بی‌وقفه سالیانه 600 هزار تن و ماهیانه 50 هزار تن تولید دارد. حال از آن‌جایی که واحد استایرن مونومر پتروشیمی پارس از ابتدای شهریور تا پایان آذر برای تغییرات اساسی از سرویس خارج شد روند تولید را با تغییراتی روبه‌رو کرد.

حسنی گفت: عدم تولید در سه ماه مذکور معادل 150 هزار تن برآورد می‌شود. حال با احتساب قیمت کمتر از هزار دلار به ازای هر تن استایرن مونومر ارزش 150 هزار تن آن حدود 150 میلیون دلار برآورد می‌شود حاشیه سود فروش آن نیز ۳ درصد است. بنابراین کاهش سود پتروشیمی پارس ۴.۵ میلیون دلار معادل 120 میلیارد تومان می‌شود.

وی در پایان گفت: حال آنکه سود پتروشیمی پارس در سال 1400 حدود 16 هزار میلیارد تومان بوده است که کاهش سود 120 میلیارد تومانی معادل ۷ درصد سود سال پتروشیمی به حساب می‌آید. با این حساب ۶ هزار میلیارد تومان زیان حاصل از واردات طی سه ماه کذب است.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه صنعت و معدن خبر آغاز قطع گاز پتروشیمی‌‌ها را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.