کد مطلب: ۷۹۸۹۵۸

سرنوشت کارت بنزین‌های نخ‌دار چه شد؟

سرنوشت کارت بنزین‌های نخ‌دار چه شد؟

کارت بنزین‌های نخ دار دیگر در پمپ بنزین جمع آوری شده و افراد می‌توانند برای دریافت بنزین از متصدیان درخواست کنند و قطعا این امر باعث افزایش فرآیند سوختگیری در پمپ بنزین‌ها خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به‌جای کارت سوخت نخ‌‌‌‌‌‌دار در جایگاه‌‌‌‌‌‌های توزیع بنزین، از این پس برای خرید بنزین آزاد بدون کارت سوخت از کارت (داخل جیب) جایگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارها استفاده کنید.

این مطلب ماحصل خبرهای بنزینی روزهای اخیر بود که البته به‌معنای محدودیت تعداد کارت‌های جایگاه‌‌‌‌‌‌داران نیز تلقی می‌شود. واقعیت این است که هیچ برنامه یا طرحی برای افزایش قیمت یا کاهش سهمیه‌‌‌‌‌‌ بنزین وجود ندارد ولی محدودیت کارت سوخت جایگاه‌‌‌‌‌‌داران یک الزام قانونی بوده که در حال انجام است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ اقدامی که شاید بخش کوچکی از تقاضا را مدیریت کند که بعید به‌نظر می‌رسد.
البته افزایش قیمت بنزین برای سال‌جاری منع قانونی دارد. جمع‌‌‌‌‌‌آوری کارت سوخت جایگاه‌‌‌‌‌‌داران یا جایگزین‌‌‌‌‌‌کردن آن در روزهای اخیر موردبررسی قرار گرفته و در این‌خصوص مباحث متفاوتی مطرح شده‌است.

بررسی‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد تاکنون برنامه‌‌‌‌‌‌ای برای تغییر در سهمیه‌‌‌‌‌‌بندی بنزین وجود ندارد؛ اگرچه سناریوهای مختلفی مطرح شده‌است. در ابتدا ذکر این مطلب ضروری است که پیرو بند‌(ه)، جزء ۷ تبصره‌۱۴ قانون بودجه‌که به هدفمندی یارانه‌‌‌‌‌‌ها می‌پردازد؛ بحث جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌‌‌‌‌‌دارها مطرح‌شده ولی با توجه به اثراتی که دارد؛ برای کوتاه‌‌‌‌‌‌مدت هنوز دستورکار قدرتمندی برای جمع‌آوری کامل آن وجود ندارد بلکه محدود شده‌است؛ محدودیتی که قرار نیست برای مردم دردسری ایجاد کند. به‌صورت دقیق‌تر تغییری در سهمیه‌‌‌‌‌‌بندی، قیمت یا وضعیت کلی تحویل سوخت ایجاد نشده بلکه تعداد کارت‌های جایگاه‌‌‌‌‌‌داران کاهش یافته‌است.

به‌عبارت دیگر اگر مشتری با اتمام سهمیه خرید خود روبه‌‌‌‌‌‌رو شده بازهم می‌تواند از کارت جایگاه‌‌‌‌‌‌داران استفاده کند ولی به‌جای کارت متصل به یک نازل، باید کارت را از متصدی جایگاه دریافت کرد؛ به‌جای کارت نخ‌دار از کارت داخل جیب متصدی استفاده خواهد شد.

این رویکرد اگرچه تغییری در مکانیزم‌های تحویل سوخت ایجاد نکرده ولی شاید فرآیند سوخت‌‌‌‌‌‌گیری خودروها را با تاخیر همراه سازد که چندان هم گسترده نخواهد بود زیرا روح حاکم بر تصمیمات از تغییر عمیق در سازوکارهای اجرایی در حوزه بنزین حکایت ندارد. به‌صورت دقیق‌تر افزایش قیمت بنزین برای سال‌جاری منع قانونی دارد ولی بهتر است مشتریان با کارت سوخت شخصی وارد جایگاه‌‌‌‌‌‌ها شوند.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی حکایت از قانونی‌بودن تکلیف استفاده از کارت سوخت شخصی دارد که باهدف بهبود نظام توزیع بنزین در کشور مطرح شده‌است. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از رانندگان درخواست کرده‌‌‌‌‌‌است که حتما با کارت‌های شخصی خود وارد جایگاه‌‌‌‌‌‌ها شوند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.