کد مطلب: ۸۳۰۳۲۶

ماجرای رانت‌‌خواری هواشناسی در تعرفه برق و گاز چیست؟

ماجرای رانت‌‌خواری هواشناسی در تعرفه برق و گاز چیست؟

داده‌های نادرست هواشناسی ممکن است باعث ایجاد آسیب‌های هنگفت به اموال عمومی شود. آسیب‌هایی که در ادامه آن با تاثیر بر روی تعرفه برق و گاز فساد اقتصادی را نیز افزایش خواهد داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سازمان هواشناسی ایران متهم شده است که با سهل‌انگاری یا دست‌کاری در داده‌های هواشناسی باعث خسارت به منابع عمومی شده یا حتی در فساد و رانت‌خواری همدست بوده است.

روزنامه شرق و تین‌نیوز، وبسایت خبری تخصصی اخبار حمل‌ونقل، با استناد به یک نامه سازمان هواشناسی به شرکت توانیر، مسئول عمده فروش برق در ایران، این اتهام را علیه سازمان هواشناسی مطرح کرده‌اند و گفته‌اند به دلیل اطلاعات نادرست آن خسارت هنگفتی به صنعت انرژی وارد آمده است.
سازمان هواشناسی ایران تاکنون درباره این اتهام موضعی نگرفته است.

در نامه مورد استناد، که تاریخ مرداد ۱۴۰۱ را دارد، جدولی از اطلاعات متوسط ماهانه حداکثر دما و درجه حرارت‌تر منتشر شده که برخی منابع می‌گویند ستون دمای تر آن خلاف اطلاعات موجود در بانک داده سازمان هواشناسی است.

این گزارش بررسی یک اتفاق شاید نادر در سازمان هواشناسی است. براساس نامه‌ای که به امضای رئیس سازمان هواشناسی ایران رسیده؛ عددهای درجه حرارت تر شهرستان جهرم مغایر با اعداد واقعی ثبت و به وزارت نیرو ارسال شده است.

در این گزارش ویدیویی توضیح داده می‌شود که تغییر داده هواشناسی چطور باعث تغییر تعرفه گاز و برق برای شهرها و شهرستانهای مختلف می‌شود و چطور با عددسازی امکان رانت و فساد اقتصادی وجود دارد و دستکاری داده‌های هواشناسی چه خسارت هنگفتی به اموال عمومی و منابع ملی وارد می‌کند.

منبع: شرق

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به عنوان کسی که در این سازمان مشغول به کار هست و با تمام و کم و کاستی ها سعی میکنم بهترین خدمات رو به مردم ارائه بدیم
    وقتی این جور اتفاقات رو می بینی که کل سازمان و همه ما رو زیر سوال می بره ناراحت میشم.
    دمای تر که امده بسیار بالاستو دمای 31 عملا مقداری هست که شرایط زندگی برای انسان بسیار دشوار
    دمای تر اگه به عدد 35 برسه اصلا انسان نمی تونه توی اون دما زنده بمونه چه برسه به زندگی
    حالا وقتی می بینی یه عده در راس کار این گونه عمل میکنن و ابروی همه ما رو می برن بسیار ناراحت کننده است.

  • محسن

    دو سال هست که به خاطر رطوبت بسیار بالا و گرمای زیاد اغلبت محصولات خرمای شهرستان خراب میشه. به نظرم این خبرنگار متوسط بلند مدت حرارت تر رو آورده و نتیجه گرفته که عدد ها غیر واقعی هستند. اقلیم جهرم چند سالی هست که احتمالا به خاطر سد سلمان فارسی عوض شده و رطوبت و گرما به حدی بالاست که محصولات کشاورزی قارچ می زنند. این گزارش نیازمند تحقیق بیشتر هست.