کد مطلب: ۸۶۳۳۶۳

علی مطهری، نماینده سابق مجلس، در گفتگو با تجارت‌نیوز:

ایران نباید از میدان گازی آرش عقب‌نشینی کند/ سنگ‌اندازی در روابط ایران با عربستان و کویت

ایران نباید از میدان گازی آرش عقب‌نشینی کند/ سنگ‌اندازی در روابط ایران با عربستان و کویت

وزرای شورای همکاری خلیج فارس پنج‌شنبه شب اعلام کردند که میدان گازی آرش یا همان الدره به‌طور انحصاری متعلق به عربستان سعودی و کویت است و آن‌ها به تنهایی حق استفاده از منابع طبیعی آن را دارند. علی مطهری، نماینده سابق مجلس، تأکید دارد که ایران نباید از حق خود عقب‌نشینی کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تنها چند هفته پس از آنکه عربستان سعودی و ایران روابط خود را با میانجی‌گری چین از سر گرفتند، اختلاف بر سر میدان گازی آرش بین عربستان و کویت با ایران بالا گرفت.

این دو کشور عربی بر خلاف رویه پیشین حالا گفته‌اند که ایران اصلا سهمی در این میدان گازی ندارد. پنج‌شنبه شب نیز وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس که در ریاض گرد هم آمده بودند، در بیانیه خود تأکید کردند که «هرگونه ادعایی مبنی بر اینکه طرف حقوقی دیگری در میدان گازی آرش (الدره) حق بهره‌برداری دارد» را رد کردند. با وجود اینکه این وزرا نامی از ایران نیاورده‌اند، اما به نظر می‌رسد که منظور از طرف حقوقی دیگر، ایران باشد.

این در حالی است که تا پیش از این هر سه کشور بر مشترک بودن این میدان گازی تاکید داشتند، اما بدون توجه به حق ایران در حال بهره‌برداری از آن بودند. حتی تا حدود یک سال پیش هم وزیر خارجه کویت هم با مشترک دانستن این میدان مدعی نبود که ایران حقی در آن ندارد، اما حالا اختلافات وارد مرحله تازه‌ای شده و از میزان سهم، به انکار حقوق ایران در آن رسیده است.

ایران نمی‌تواند از میدان گازی آرش بگذرد!

علی مطهری، نماینده پیشین مجلس، در رابطه با حق ایران در برداشت از میدان گازی آرش به تجارت‌نیوز گفت: موضوع میدان آرش بیشتر بین ایران و کویت است و فقط بخشی از آن در عربستان قرار دارد؛ اما کویت به دلیل سیاست‌هایی که دارد عربستان را با خود متحد کرده است. درواقع کویت برای اینکه در موضع بهتری قرار داشته باشد با عربستان متحد شد.

وی افزود: درحال حاضر عربستان موضع کویت را تایید کرده و خواستار تعیین مرز آبی ایران هستند و این نشانه‌ای برای حل مساله است. چراکه میدان گازی آرش میان هر سه کشور مشترک به حساب می‌آید.

این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد : ایران نمی‌تواند از حق خود عقب‌نشینی کند و بخشی از میدان آرش حق مردم ایران است و باید برای احقاق این حق تلاش شود.

او خاطرنشان کرد: البته در این بین شاید شیطنت‌هایی از سوی کشورهای دیگر هم اعمال شود؛ چراکه روابط ایران و عربستان بهبود پیدا کرده و رابطه ایران با کویت نیز بهتر شده است. قطعا در این بین برخی دشمنان می‌خواهند روابط ایران با کشورهای عربی به خصوص عربستان دوباره تیره و تار شود. اما برای جلوگیری از این اقدامات باید مشکلات را با گفتگو حل کنیم.

اقتصاد به برجام گره خورده است

مطهری با بیان اینکه دولت‌های ایران در طول سال‌های اخیر در سرمایه‌گذاری در میدان گازی آرش کوتاهی‌ کرده‌اند گفت: از کوتاهی‌های دولت‌ها این است که تا امروز سرمایه‌گذاری در میدان آرش صورت نگرفته است. البته این نقص بیش از هر چیزی ناشی از تحریم‌هاست و نشان می‌دهد کسانی که می‌گفتند تحریم‌ها برای ما نعمت است باید با نتیجه اقدامات خود مواجه شوند و ببینند منافع ایران را تا چه اندازه به خطر انداخته‌اند.

وی یادآور شد: موضعی که اخیرا دولت رئیسی بر آن پافشاری کرد تا حدی خوب بود، اما ضعف کشور ما در بستر سرمایه‌گذاری است که اگر صورت می‌‎گرفت امروز با این مشکلات مواجه نبودیم، برخی از دولتمردان تاکید داشتند که اقتصاد کشور را به برجام گره نمی زنند و شعارهای اینچنینی می‌دادند اما در چنین شرایط می‌بینیم که برجام و تحریم چه میزان روی اقتصاد ما موثر است.

مطهری با بیان اینکه موضوع میدان گازی آرش نمی‌تواند روابط ایران و عربستان را خراب کند خاطرنشان کرد: این موضوع در حدی نیست که روابط دو کشور خراب شود؛ روابط ایران با عربستان راهبردی شده و دو طرف مایل نیستند. روابط به وضعیت قبل برگردد. البته که این مشکل باید به نفع مردم ایران حل شود و هرسه کشور نتیجه راضی‌کننده بگیرند.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت‌وانرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این دو کشور عربی عربستان و کویت چطور باید به خودشان اجازه بدهند که حق ایران را دراین‌میدان‌مشترک نادیده بگیرند هر گونه تسامح و کوتاهی در این خصوص نوعی پشت کردن به منافع مردم ایران است و عدم عکس العمل مناسب باعث تقویت خواسته های نامشروع کشورهای حاشیه نشین به ایران میگردد امروز آرش فردا میدانهای دیگر پس فردا جزایر سه گانه و….جلوی فاجعه را اکنون باید گرفت

  • حسن

    کسانیکه با برجام مخالف بودند (و احتمالا هستند) مطالعه نکردند که ضعف اقتصادی کشور چگونه ترمیم شود و مرتبا می گفتند اقتصاد مقاومتی اما می بینیم که ایده ان ها مانند کشتی به گل نشسته اگر چه حاضر نیستند غذر خواهی کنند و کنار بروند. خلاصه کلام بدون پشتوانه مالی، کشور دچار بحران میشود که الان در اغاز ان هستیم و همه طرح خای اقتصادی روی زمین مانده و در چنین شرایطی برای اربعین هم هر چه بودجه داریم مصرف کرده اند در حالی که همیشه اربعین بوده اما از جیب مردم خرج میشد.متاسفانه تورم حاصله برایشان مهم نیست.

  • ناشناس

    میدان مشترک ارش، یک موضوع حقوقی و فنی بین ایران و کویت و عربستان است و به اتحادیه عرب یا شورای همکاری خلیج فارس چه ارتباطی داره که در مورد این موضوع اعلام نظر کنه. مثل این میمونه که ایران بیاد اعلام کنه مثلا میدان مشترک نفتی بین مصر و لیبی متعلق به لیبی هست ومصر حقی ندارد؟…….

  • ناشناس

    دریای خزر دادیم رفت اینم
    قدرت عربستان وچین زیاده
    نه شرقی نه غربی خدا کریمه

  • ناشناس

    چه حق داشته باشیم چه نداشته باشیم حال که ادعا کردیم باید تا اخرش بایستیم .اگر کوتاه بیاییم حتی در مقابل کوهی از طلا وامتیازات گوناگون .تا غروب قیامت اپوزوسیون فشل اعلام خواهد کرد که های ارش وکمانش را فروختند .پس دیگی که برای ما نجوشد سرسگ دران بجوشد ویا به قولی اصلا ب ای هیچ کس نجوشد .چاره ای نداریم جز تا اخر سهم مارا باید بدهند .و یا سرمایه گیرمان افتاد خودمان برداشت کنیم .که این اخری کار بسیار درست تری است

  • ارش

    مسئولین محترم پس کجارفته اقتدار قدرت منطقه ای ما تو روخدا به هوش باشید اصلا کوتاه نیایید یه وقت، با شدت هرچه تمام برخورد کنید نزارید حق ایران پایمال بشه مبادا پولی دریافت کنیدوعطایش را به لقایش ببخشید که ننگ تاریخی برشما میماند درضمن مواظب تحرکات جمهوری اذربایجان باشید تغییر مرز مساوی باشه با نابود کردن الهام

  • غلامحسین

    سلام بر مردم ایران و سلام بر خلیج همیشه فارس و سلام بر همه میادین نفت و گاز مخصوصاً میدان گازی آرش ، که یک بار دیگر آرش باید تیر را در کمان بگذارد و تا پای جان بکشد تا مرز ایران و … مشخص شود
    آری آری جان خود در تیر خواهد کرد آرش ، کار صدها صدهزاران نیزه و شمشیر خواهد کرد آرش…