کد مطلب: ۸۷۹۶۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ایران تکنولوژی توسعه میادین نفتی و گازی را دارد؟

ایران تکنولوژی توسعه میادین نفتی و گازی را دارد؟

پس از اکتشاف میادین نفتی و گازی که اخیراً خبر آن اعلام شد، حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا ایران توان توسعه این میادین را دارد یا قرار است آن‌ها هم به سرنوشت میادین قبلی دچار شوند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق اعلام وزارت نفت پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم میادین نفتی و گازی جدیدی کشف شده است. طبق این اعلام در ماه جاری چهار میدان نفتی و گازی در کشور کشف شده که شامل میدان گازی «چشمه‌شور» در شمال‌شرق کشور، میدان نفتی «هیرکان» در استان گلستان و میدان‌های نفتی «تنگو» و «گناوه» در استان بوشهر است.

اما آیا فناوری لازم برای توسعه این مناطق جدید نفتی و گازی وجود دارد؟ تجربه میادین گازی مشترک و عدم توسعه آنها با وجود شعارهای فراوانی که دولت داده است به خوبی نشان می‌دهد که نه‌تنها اراده‌ای برای گام برداشتن در مسیر توسعه میادین نفتی و گازی وجود ندارد، بلکه با پافشاری دولت روی تک‌روی در مسیر توسعه و قیمت‌گذاری، میادین را که بخشی از سرمایه ملت ایران هستند تا حد زیادی از دست داده‌ایم.

لجاجت دولت با بخش خصوصی در توسعه میادین نفتی و گازی

در حالی که دولت‌ها طی دهه‌های اخیر تکنولوژی لازم برای توسعه میادین نفتی و گازی را نداشته‌اند و همچنان زیربار ورود مستقلانه بخش خصوصی به توسعه و فروش هم نمی‌روند، درنتیجه بهره‌برداری از چهار میدان جدید نفتی و گازی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

رضا پدیدار، عضو اتاق بازرگانی ایران، دیدگاه دیگری دارد. او در رابطه با نبود تکنولوژی کافی برای توسعه میادین نفتی و گازی گفت: توسعه میادین به صورت روتین در کشور در حال اجراست و وزارت نفت به‌ویژه درحوزه اکتشاف کاملا فعال است.

وی افزود: کشور فناوری لازم را برای توسعه میادین دارد؛ در برخی بخش‌های محدود نیاز به سرمایه‌گذار خارجی وجود دارد که قابل حل است.

توان حداکثری در توسعه میادین نفتی در ایران وجود دارد

پدیدار در مورد اثر تحریم‌ها بر عدم توسعه میادین نفتی و گازی در کشور گفت: تحریم‌ها قطعا موثر است، اما نباید توان داخلی را نادیده گرفت؛ درایران برای 70 درصد مسیر توسعه و چاه‌های کشف شده تکنولوژی و فناوردی وجود دارد و فقط در 30 درصد دیگر مسیر نیاز به همراهی وجود دارد.

وی ادامه داد: در مورد میادین نفتی و گازی مشترک داستان متفاوت است؛ به‌عنوان مثال در مورد میدان آرش بین عربستان، کویت و ایران اختلاف نظر وجود دارد که منجر به توقف کار شده است یا مثلا در مورد فاز 11 پارس جنوبی با توتال همکاری ایران لغو شد و علت آن عدم وجود تجهیزات مناسب برای حفاری بود.

پدیدار تاکید کرد: توسعه میادین نفتی متفاوت است و به میزان عمق برداشت ایران از آنها بستگی دارد، درمورد میادین گازی هم موضوع متفاوت است و هرکدام از آنها مختصات مربوط به خود را دارد، اما چنین نیست که تجهیزات داخلی نتواند پاسخگوی نیازهای کشور باشد. با این حال مشارکت با شرکت‌های بین‌المللی که دارنده دانش فنی هستند و تجهیزات دارند مورد نیاز است.

او تصریح کرد: ایران در حفر افقی چاه‌ها دشواری دارد و تجهیزات لازم در این زمینه وجود ندارد؛ ایران منابع هیدروکربنی به اندازه کافی دارد، اما برای انجام فرایند اکتشاف و استخراج به همت جمعی نیاز است و باید در آن همت جمعی از ظرفیت بخش خصوصی و کمک بخش دولتی استفاده شود البته با سرمایه گذاری مشترک و هر دو سرمایه ها را به اشتراک بگذارند.

پدیدار در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت مشارکت خود را با بخش خصوصی گسترش دهد و اراده‌اش را برای استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی معطوف کند بیش از 80 درصد از مشکلات حل می شود.

برای اطلاعات بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تکنولوژی ساخت آفتابه را هم ندارد.به طور حتم