کد مطلب: ۸۹۳۴۹۹

مازوت‌سوزی؛ یک واقعیت ۳ میلیارد دلاری

مازوت‌سوزی؛ یک واقعیت 3 میلیارد دلاری

نیروگاه‌های ایران در 4 ماه سرد سال رقمی معادل 7 میلیارد لیتر مازوت به ارزش 3.3 میلیارد دلار می‌سوزانند که این موضوع در کنار کاهش درآمد ارزی دولت، باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، «نیروگاه‌های ایران 3.3 میلیارد دلار مازوت می‌سوزانند»، این خبری است که طبق اسناد موازنه گاز شرکت ملی گاز در سال 1400 محاسبه شده است. مازوت‌سوزی صنایع در ماه‌های سرد سال نه تنها ارزآوری کشور را کاهش داده، بلکه منجر به آلودگی هوا نیز می‌شود.

طبق اعلام مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، گازرسانی به نیروگاه‌های کشور تا پایان آذرماه امسال در مقایسه با زمان مشابه سال 1401 حدود 12 درصد افزایش یافته و «منجر به کاهش 24 و 28 درصدی مصرف گازوئیل و مازوت شده است».

هر چند تاکنون مصرف مازوت در سال 1402 نزولی بوده، اما ممکن است با آغاز زمستان و تشدید ناترازی گاز مجددا مازوت‌سوزی به اوج خود برسد و در سه ماه، رقمی معادل ارزبری چای دبش به کشور خسارت وارد کند.

طبق آمار وزارت نیرو (تصویر 1)، از سال 92 تاکنون مصرف مازوت در نیروگاه‌ها 77 درصد کاهش یافته و گاز طبیعی جایگزین مازوت شده است. حال با وجود افزایش 50 درصدی ناترازی گاز در اوج سرما از دو سال گذشته تاکنون، احتمال افزایش سهم مازوت در سبد سوخت نیروگاه‌ها تقویت شده است.

مازوت سوزی

با نزدیک شدن به روزهای سرد سال زمزمه‌هایی درباره سوزاندن مازوت در کلان‌شهرها و آلودگی هوا ناشی از آن مطرح می‌شود، اما رئیس سازمان محیط‌زیست علی سلاجقه می‌گوید که برای اولین بار در کشور تاکنون در سه استان تهران، البرز و اصفهان هیچ‌گونه مازوت‌سوزی رخ نداده و تنها به صورت محدود در اراک انجام شده است.

اما فارغ از اینکه دلایل آلودگی هوای کلانشهرها تاکنون چه بوده، طبق آمار رسمی شرکت ملی گاز، در زمستان 1400 بیش از 7 میلیارد لیتر مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع سوزانده شده و مازوت‌سوزی، واقعیت تلخ ایران است.

منبع : فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.