فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۸۰۳۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

آتش تنش‌های خاورمیانه در بازار نفت/ طلای سیاه جهش کرد

آتش تنش‌های خاورمیانه در بازار نفت/ طلای سیاه جهش کرد

انفجارهای شب گذشته در لبنان، امروز بازار نفت را هم به آتش کشید. چنانکه سرانجام نقش تقاضای چین در بازار کاهش یافت و حالا این تنش‌های خاورمیانه است که نوسانات بازار را تعیین می‌کند.

به گزارش تجارت نیوز،

قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا روز شنبه 7 مهر ۱۴۰۳ با 0.09 درصد افزایش به 68 دلار و 64 سنت و قیمت نفت برنت دریای شمال هم با 0.08 درصد افزایش به 71 دلار و 98 سنت رسید.

تنش‌ها در منطقه طی یک سال گذشته بالا گرفته است. تقریبا یک سال از جنگ بین اسرائیل و حماس می‌گذرد و این جنگ بازارها را تحت‌الشعاع قرار داده است. ادامه این جنگ منجر به تشدید درگیری‌ها شده است؛ تا جایی که خبر ترور اسماعیل هنیه، دبیرکل وقت حماس، در مردادماه سال جاری شنیده شد و اکنون خبر ترور سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، نیز منتشر شده است.

انفجارهای مهیب در لبنان در کنار تمامی اخبار پیشین خاورمیانه، احتمال جنگ در منطقه را افزایش داده و این نگرانی‌ها بر تمامی جنبه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تاثیر خود را گذاشته است. 

تغییر چهره بازار نفت

ادامه این درگیری‌ها نشان از تحولاتی عظیم در منطقه دارد. علنا بسیاری از کشورهای خاورمیانه درگیر این تحولات شده‌اند و با افزایش درگیری‌ها، هر بار بر آتش جنگ دمیده می‌شود. خاورمیانه، به عنوان منطقه‌ای استراتژیک که دارای ذخایر نفت فراوان بوده، همواره بر جهان اثرگذار است. دمیدن بر آتش جنگ، چهره بازار نفت را تغییر خواهد داد.

با این حال تحولات دیگری در این بازار اثرگذار بوده است. ازجمله خبر عربستان سعودی مبنی بر افزایش عرضه نفت که در کنار کاهش تقاضا از سوی بزرگ‌ترین واردکننده نفت، از افزایش ناگهانی قیمت نفت جلوگیری کرده است.

لازم به ذکر است که تغییرات آتی بازار نفت و واکنش فعالان بازار نسبت به افزایش درگیری‌ها در لبنان، در روزهای آتی مشخص خواهد شد و ممکن است بازار نفت، افزایش بیشتری را تجربه کند.

بازار نفت به دنبال تحولات منطقه چهره جدیدی به خود خواهد گرفت. احتمال جنگ و افزایش تنش‌ها در منطقه، احتمال تولید و عرضه نفت را کاهش خواهد داد. کاهش تولید نفت در منطقه استراتژیک خاورمیانه، بر کمبود عرضه و افزایش قیمت آن دامن خواهد زد. باید دید که در روزهای آینده، واکنش بازار نفت به این خبر و افزایش احتمال جنگ، چگونه خواهد بود.

همچنان چین مهم‌ترین عامل کاهش قیمت نفت!

در کنار تحولات منطقه، باید گفت بازار نفت در چندین ماه گذشته، روندی نزولی را طی کرده است. به دنبال سیاست کاهش ذخایر آمریکا و از همه مهم‌تر کاهش رشد اقتصادی چین، قیمت نفت روند کاهشی داشته است. چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان، در وضعیتی به سر می‌برد که تقاضای خود را کاهش داده است.

در چنین شرایطی، به دنبال رونمایی از بسته سیاستی محرک مالی چین، قیمت نفت افزایش اندکی داشت. اما بسیاری از کارشناسان، این بسته سیاستی را، محرک خوبی برای رشد اقتصادی ندانستند. این موضوع، بار دیگر به افزایش نگرانی‌ها دامن زده و قیمت نفت را کاهش داده است.

لازم به ذکر است که در چندین ماه گذشته، عامل مهمی مانند کمبود تقاضا که منجر به کاهش قیمت نفت شده بود، بیش از همه متاثر از سیاست کاهش رشد اقتصادی و بالطبع کاهش تقاضای نفت خام از سوی چین است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، ولز فارگو پیش‌بینی خود از قیمت نفت را کاهش داده تا جایی که میانگین هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۵ را ۷۰ دلار و میانگین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در سال ۲۰۲۵ را ‌۶۵ دلار در هر بشکه پیش‌بینی کرده است. وضعیت فعلی بازار نفت، شرایط سال 1998 را تداعی می‌کند که به دلیل کندی اقتصاد جهانی و هجوم عرضه جدید، قیمت نفت سقوط کرده بود.

حال بازار نفت در یک دوراهی مازاد یا کمبود عرضه مانده است. از یک سو، خبر از سیاست‌های افزایش عرضه، به کاهش قیمت نفت می‌انجامد و از سوی دیگر، با افزایش تنش‌ها در منطقه، هراس از کاهش عرضه، منجر به صعودی شدن قیمت نفت می‌شود. باید دید که در آینده تحولات منطقه خاورمیانه چقدر جدی خواهد بود و آیا این تحولات، همچنان بر صعودی شدن قیمت نفت اثرگذار خواهد بود یا خیر.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.