فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۹۷۷۶

سیدحمید حسینی، عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

سهمیه کارت سوخت تغییر نمی‌کند/ عبور از بحران ناترازی بنزین راهکار قیمتی می‌طلبد

سهمیه کارت سوخت تغییر نمی‌کند/ عبور از بحران ناترازی بنزین راهکار قیمتی می‌طلبد

به دنبال اخباری مبنی بر تشدید محدودیت سوخت‌گیری با کارت سوخت، گمانه‌زنی‌ها درباره کاهش سهمیه بنزین بالا گرفته است. سیدحمید حسینی، عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز اعلام کرد سهمیه کارت سوخت تغییر نمی‌کند.

به گزارش تجارت نیوز،

کاهش سهمیه کارت سوخت تحت عنوان راهکار غیرقیمتی در زمینه جبران ناترازی بنزین، موضوعی است که همواره محل مناقشه بوده است. از روز پنجشنبه 12 مهرماه، اخباری مبنی بر محدودیت سوخت‌گیری به میزان 20 لیتر در هر نوبت به گوش می‌رسید.

حال صبح روز یکشنبه 15 مهرماه، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اطلاعیه‌ای منتشر کرد که مطابق آن بدون تغییر در سهمیه بنزین ماهانه کارت هوشمند سوخت خودروها، دفعات روزانه برداشت بنزین از کارت خودروهای شخصی دو بار در روز و سقف برداشت در هر روز جمعاً معادل 100 لیتر (50 لیتر در هر بار سوخت‌گیری) اعلام شده است.

در همین زمینه تجارت‌نیوز با سیدحمید حسینی، عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، گفت‌وگویی ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید.

سهمیه کارت سوخت تغییر نمی‌کند

*پیرو خبرهای منتشرشده مبنی بر محدودیت سوخت‌گیری، آیا احتمال کاهش سهمیه کارت سوخت نیز وجود دارد؟

در حال حاضر چنین چیزی وجود ندارد و سهمیه بنزین همان 60 لیتر است. شاید در برخی مواقع این محدودیت اعمال شود که باید در نظر داشت این راهکاری مقطعی است چون نمی‌توانند سهمیه بنزین را به زیر 60 لیتر کاهش دهند. ممکن است بتوانند سهمیه بنزین آزاد را کمتر کنند اما بنزین یارانه‌ای را نمی‌توانند کاهش بدهند. تنها می‌توانند مصرف بنزین را مدیریت و برنامه‌ریزی کنند.

*دلیل کاهش سقف سوخت‌گیری به میزان 20 لیتر در هفته گذشته چه بود؟

به دنبال افزایش تقاضای بنزین در چند روز اخیر و تنش‌های موجود، احتمالاً این تصمیم مقطعی به منظور کاهش سهمیه اعمال شده باشد، اما همیشگی نیست. به دنبال قرار گرفتن در یک شرایط حساس و نگرانی بابت ذخایر، این تصمیمات به منظور مدیریت مقطعی ناترازی بنزین اتخاذ می‌شود. چراکه بالاخره مصرف بیشتر از تولید است و در مواجهه با بحران حتی گاهی ممکن است کشتی‌ها نیز به بندرها ورود نکنند.

این راهکارها به منظور مدیریت مقطعی است و تا حدی درست است. چون اگر مشکلی پیش بیاید، باید به این فکر کنند که موجودی بنزین کشور یک‌جا تمام نشود و مردم به نحوی به میزان مساوی از آن استفاده کنند.

در نهایت باید به سمت راهکار قیمتی حرکت کرد

*آیا این راهکارها را می‌توان در راستای جبران ناترازی بنزین تلقی کرد؟

این راهکارها در نهایت موثر نخواهد بود و در زمینه جبران ناترازی بنزین باید مجموعه‌ای از اقدامات در دستور کار قرار بگیرد که مهم‌ترین آنها قیمت بنزین است. چراکه وقتی بنزین دو سنت باشد، قطعا هیچ‌کس ارزشی برای آن قائل نمی‌شود. نه خودروساز به دنبال تولید خودرو کم‌مصرف می‌رود و نه مصرف‌کننده به دنبال خرید خودرو کم‌مصرف خواهد بود.

به هر حال کشور باید به دنبال راهکار قیمتی باشد اما به هر نحوی، حاکمیت از دست زدن به قیمت بنزین وحشت دارد. این راهکارهای نامبرده هم مقطعی و موقت است و مشکل را برطرف نمی‌کند، تنها بحران را به تعویق می‌اندازد.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.