فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۳۳۰۰

نگرانی از شائبه‌ی نزدیکیِ افرادی با نگاه سرمایه‌باور و منفعت‌باور به دولتِ جدید

نگرانی از شائبه‌ی نزدیکیِ افرادی با نگاه سرمایه‌باور و منفعت‌باور به دولتِ جدید

دبیرکل خانه کارگر گفت: اقتصاد حاکم بر این وزارتخانه، اقتصاد اجتماعی است و اقتصاد خصوصی زبانِ مناسبی برای اداره این وزارتخانه که ارکانِ آن جنبه‌ی اجتماعی دارد، نیست.

به گزارش تجارت‌‌نیوز، علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر، در جلسه مجازی دبیران خانه کارگر گفت: یک نگرانی اساسی داریم؛ شائبه‌ی نزدیکیِ افرادی با نگاه سرمایه‌باور و منفعت‌باور به دولتِ جدید ما را نگران می‌کند که برای تامین منابع لازم برای وزارت کار و پیشبرد امورِ این وزارتخانه، کار سخت شود. تامین بودجه و منابع همواره کار سختی بوده است و حتی در شش دوره‌ای که من در مجلس حضور داشتم، در دوره‌ی بودجه‌نویسی و تخصیص منابع، کار بسیار سخت می‌‍شد. 

وی گفت: آقای کمالی ۱۲ سال در وزارت کار زیر بار این فشار بودند و دو بار هم استعفا دادند. آقای ربیعی نیز از سال دومِ حضورشان متوجه شدند که چه جای سختی قرار گرفته‌اند و چه راه سختی در پیش دارند. البته هر جا که نیاز به منابع باشد، این مشکلات وجود دارد. در وزارت کار که همه‌ی هزینه‌های باید از منابع تامین شود، این مشکل بسیار است. همچنین مهم است که منابع به یک وسعت و عادلانه هزینه شود. 

دبیرکل خانه کارگر گفت: اقتصاد حاکم بر این وزارتخانه، اقتصاد اجتماعی است و اقتصاد خصوصی زبانِ مناسبی برای اداره این وزارتخانه که ارکانِ آن جنبه‌ی اجتماعی دارد، نیست. 

محجوب تأکید کرد: صندوق‌ها مهم‌ترین مشکل این مجموعه هستند و صیانت از آن‌ها بسیار مهم است. مسئله‌ی پیدا کردنِ راه مطمئن برای پرداخت مستمری مهم است. وضعیت ما نشان می‌دهد که نظام بیمه‌ایِ ما سازکار مناسبی نداشته و حمایتِ ما از بازنشستگان کافی نبوده است. در کشورهایی مثل آمریکا برخی عضو چند صندوق می‌شوند تا در دورانِ بازنشستگی منابعِ متعدد مستمری داشته باشند. 

وی ادامه داد: در کشورِ ما به جای اینکه این سازکار اصلاح شود و صندوق‌های متعدد شود، به دنبالِ افزایش سن بازنشستگی می‌روند. بعدها تبعاتِ چنین تصمیماتی را می‌بینند و متوجه می‌شوند که چرا ما به این تصمیم معترض بودیم. 

محجوب با تأکید بر اینکه وجه اقتصادیِ این دستگاه به دلیلِ منابعی که باید در آن هزینه شود از سایرِ وجوه پررنگ‌تر است، گفت: ترس ما این است که کسانی که به دولت ورود می‌کنند، بر حقوق اجتماعی انگشت بگذارند و در ظاهر نشان دهند کاری کرده‌‎اند، اما در واقعیت نه تنها افزایشی در حقوق اجتماعی حاصل نشود، که بر عکس، شاهدِ کاهش آن نیز باشیم. 

دبیرکل خانه کارگر گفت: باید به خطوطی که در دوره‌ی آقای کمالی پیگیری می‌شد، بازگشت. حتی کارمندانِ این وزارتخانه نیز، دوره‌ی آقای کمالی را دوره طلاییِ این وزارتخانه می‌دانند. 

محجوب به اهمیتِ فعالیتِ تشکل‌ها اشاره کرد و گفت: تشکل‌ها باید بتوانند آزادانه فعالیت کنند و باید با مزاحمت‌آفرینی برای تشکل‌ها برخورد کرد. نباید به دوست یا دشمنیِ تشکل‌ها نگاه کرد، بلکه مهم، فعالیتِ آزادانه‌ی آن‌هاست. سه‌جانبه‌گرایی بسیار مهم است و باید آن را جا انداخت تا حتی سالهای بعد نیز نتوانند آن را کنار بگذارند. 

وی گفت: سال‌ها به ما به عنوان بچه غریبه نگاه می‌کردند، اما ما به دنبال این بودیم و هستیم که شرایط پایداری برای همه ایجاد کنیم. ما از هر کس که بتواند این آرمانها را محقق کند دفاع می‌کنیم. 

دبیرکل خانه کارگر با اشاره به معرفیِ خود از سوی تشکیلاتِ خانه کارگر به عنوان وزیر پیشنهادیِ کار گفت: در تشکیلات خانه کارگر افرادِ کاربلدی که حائزِ شرایط لازم برای پست وزارت باشند بسیار است و به مراتب از گزینه‌‎هایی که مطرح می‌شود، تواناتر هستند. من آقای کمالی و بعد آقای ربیعی را گزینه مناسبی برای این وزارتخانه می‌دانستم اما دوستان تاکید دارند که کسانی روی کار بیایند که قبلا سابقه‌ی وزارت نداشته‌اند. 

محجوب گفت: در شرایط حاضر خانه کارگر من را برای معرفی به عنوان وزیر کار تشخیص دادند و ان‌شاالله شرایطی فراهم بیاید که بهترین‌ها در این میدان حضور یابند. ما می‌خواهیم باورها نسبت به خانه کارگر افزایش پیدا کند. البته هر شخص دیگری که انتخاب شود ما وظیفه‌ی خود را در جهتِ کمک به او انجام خواهیم داد. 

دبیرکل خانه کارگر در پایان گفت: آقای پزشکیان در عمل بهتر از شعارهایشان عمل خواهند کرد و من مطمئنم که جامعه روز به روز با ایشان بیشتر مانوس خواهد شد. البته با توجه به مشکلاتِ بسیاری که در کشور وجود دارد، نمی‌توان انتظار داشت که جامعه به زودی آباد شود اما با حضورِ بهترین‌ها کنار ایشان، این هدف پیگیری خواهد شد.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.