خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۸۳۸

نتیجه وفاق ملی بر سر سفره مردم خواهد رفت؟

نتیجه وفاق ملی بر سر سفره مردم خواهد رفت؟

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: یه بار هم به دولتی اعتماد کنیم که می‌خواهد برنامه موجود کارشناسان را که روی آن کار کردند و قانون هم هست، اجرایی کند. بنابراین فکر می‌کنم که نیازی به برنامه دیگری نیست مگر آنکه بگوییم تقویم اجرایی آن را مشخص کنند.

به گزارش تجارت نیوز،

میر حمایت میرزاده نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره آغاز جلسات بررسی برنامه‌ها و وزرای پیشنهادی دولت، ضمن آرزوی موفقیت برای کابینه دولت چهاردهم، گفت: جلسات رای اعتماد به خوبی پیش می‌رود، آن‌هایی که مخالف و موافق هستند منطقی و اصولی صحبت می‌کنند و ان‌شاالله این وفاق ملی تحقق پیدا کند و مردم بر سر سفره‌های خود نتیجه این وفاق ملی را مشاهده کنند.

وی در مورد انتقاد برخی نمایندگان به نداشتن برنامه از سوی رئیس‌جمهور، تصریح کرد: اول باید در نظر داشته باشیم که رئیس جمهور یعنی چه کسی؟ یعنی رئیس قوه مجریه و طبق قانون اساسی وظایفی دارد؛ او اول مجری قانون اساسی است و بعد رئیس قوه مجریه است. بندهای قانون اساسی مشخص است و تک تک دستگاه‌هایی که اجرایی هستند زیر نظر رئیس‌جمهور عمل می‌کنند. قوه مجریه باید چه چیزی را اجرا کند؟ سیاست‌های کلی و چشم‌انداز کشور که برای ۲۰ سال آینده مشخص شده است. از روی آن چشم انداز ۲۰ ساله یک برنامه ۵ ساله برای کشور تدوین می‌شود و بر اساس آن برنامه‌های یک ساله‌ای به نام برنامه و بودجه تدوین و عملیاتی می‌شود. برنامه‌های عملیاتی سالانه ۲۰ درصد و ۵ ساله است و در عرض ۵ سال هم باید هر کدام از این برنامه‌های یک ساله به شکل ۱۰۰ درصدی تحقق پیدا کند.

دولت‌ها هیچ کدام موفق نشدند برنامه‌های کشور را به طور کامل اجرایی کنند

میرزاده در جواب این سوال که آیا دولت چهاردهم امکان اجرای برنامه توسعه هفتم را دارد، گفت: همه بزرگان و کارشناسان اذعان دارند که در کشور ما برنامه‌های ۵ ساله به صورت کامل اجرایی نشده است برخی می‌گویند ۳۰ درصد، برخی می‌گویند کمتر از نصف اجرایی نشده است یعنی دولت‌ها هیچ کدام موفق نشدند برنامه را به طور کامل اجرایی کنند. این برنامه‌ای است که ماه‌ها کارشناسان روی آن کار کردند، مجلس تصویب کرده است و دولت موظف است که آن را انجام دهد. چرا بعضی دولت‌ها این برنامه را اجرایی نکردند چون سلیقه‌های متفاوت جلوی برنامه‌ها را گرفته است و یافته‌های ذهنی جای یافته‌های علمی نشسته است. هر کسی با سلیقه خودش برنامه‌ای تدوین کرده است بدون آنکه به اصل مسائل توجه داشته باشد.

وی ادامه داد: آقای دکتر پزشکیان گفته است که برنامه وجود دارد یعنی دولت در این چهار سال به این سادگی نمی‌تواند به آن چشم انداز ۲۰ ساله دسترسی پیدا کند. یه بار هم به دولتی اعتماد کنیم که می‌خواهد برنامه موجود کارشناسان را که روی آن کار کردند و قانون هم هست، اجرایی کند. بنابراین من فکر می‌کنم که نیازی به برنامه دیگری نیست مگر آنکه بگوییم تقویم اجرایی آن را مشخص کنند. این تقسیم کار برنامه یک ساله باید خواسته شود که آن هم به نظر من از وزرا باید درخواست شود که هر وزیری بخشی از این برنامه که مربوط به حوزه کاری او هست را اجرایی کند.

این نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: اشکال اینکه آقای پزشکیان برنامه ندارد، وارد نیست چون هم قانون اساسی هم برنامه ۵ ساله  و هم بودجه سالیانه وجود دارد. ایشان رئیس قوه مجریه است و باید برنامه‌ها را اجرا کند. اینکه بگوییم هر کدام از وزرا باید بگویند که در این ۵ سال می‌خواهند چه کاری انجام دهند و برنامه کلی آن عملیات را باید داشته باشند، اشکالی منطقی است. باید اجازه دهیم هر وزیری که صحبت کرد، این سوال مطرح شود.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.