فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۷۲۲

باید هر دو یا سه روز یکبار گزارش پرونده حادثه لاهیجان به اطلاع افکار عمومی برسد

باید هر دو یا سه روز یکبار گزارش پرونده حادثه لاهیجان به اطلاع افکار عمومی برسد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر من بعد از وقوع حادثه لاهیجان، پلیس حساب‌شده برخورد کرد و به همین دلیل افکار عمومی منتظر نتیجه‌ی تحقیقات است و در واقع به دولت و فراجا اعتماد کرده است و این اعتمادسازی و اعتمادبخشی باید استمرار پیدا کند.

به گزارش تجارت نیوز،

«احمد فاطمی» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره حادثه مرگ یک متهم بازداشت‌شده در یکی از کلانتری‌های شهر لاهیجان و عملکرد نیروی انتظامی در رابطه با این ماجرا گفت: نکته‌ی اول این است که معمولا در حوادثی از این دست باید از طریق دوربین‌هایی که پلیس دارد و همه‌ی پلیس‌ها باید به این دوربین‌ها مجهز شوند، بررسی صورت گیرد تا این خودنظارتی و خودکنترلی نهادینه شود.

وی افزود: نکته‌ی دوم این است، هر اتفاقی که می‌افتد نیازمند یک بررسی دقیق و همه جانبه است که البته ما به نیروی انتظامی اعتماد داریم و از حیث درون‌سازمانی، خود نیروی انتظامی باید هیئتی مستقل، کارکشته و اهل فن را بفرستد تا موضوع را از نزدیک بررسی کنند، از حیث برون‌سازمانی نیز رییس‌جمهور محترم به وزارت کشور دستور بررسی داده‌اند که هیئتی هم اعزام شده‌اند.

فاطمی با تاکید بر اینکه در درجه‌ی اول باید تا آنجا که امکان دارد از وقوع چنین حوادثی پیشگیری شود، گفت: بعضی وقت‌ها در همه جای دنیا، حوادث تلخی از این دست اتفاق می‌افتد،. بعد از حادثه اما باید پلیس پاسخگو باشد، در قضیه‌ی اخیر هم البته، رویه‌ی پلیس همین بوده است. بیانیه و اطلاعیه‌هایی را صادر و اعلام کردند که ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم؛ یعنی خوشبختانه پلیس در موضع دفاع قرار نگرفت و خود فراجا در این پرونده مدعی العموم شد و به میدان آمد تا این مسئله را بررسی کند و خود این اقدامات یک فضای خوب و یک احساس اعتمادی در مردم ایجاد می‌کند، از این بابت که این حادثه، به نحوی دقیق و بی‌طرفانه بررسی خواهد شد، مردم احساس آرامش و اطمینان می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در مورد این گونه حوادث باید به سرعت و به فوریت اطلاع‌رسانی شفاف صورت گیرد، افزود: دو اصل سرعت و شفافیت در این جا بسیار مهم است. باید هر دو روز یا هر سه روز یک‌بار، گزارش‌های بررسی موضوع از کانال رسانه‌های رسمی و اطمینان‌بخش منتشر شود و به اطلاع افکار عمومی برسد. همه‌ی این‌ها کمک می‌کند به این که در واقع از این وقایع و از اقدامات خودسرانه و خلاف قانون، در آینده پیشگیری شود. اینکه پلیس بدون هرگونه تعصب سازمانی، در مقام مدعی العموم مسئله‌ای را پیگیری کند، خود این اقدام یک حرکت رو به جلوست.

این نماینده مجلس تصریح کرد: افکار عمومی منتظر است تا نتیجه‌ی بررسی‌ها مشخص شود و اگر افرادی ولو در مقام پرسنل نیروی انتظامی بر خلاف قانون و مقررات، رفتاری کرده‌اند، حتما باید قویا با رفتار خلاف قانون‌شان برخورد صورت بگیرد و این انتظار به حق مردم است. این اتفاقا فضا را آرام و مردم را قانع می‌کند و مردم ما می‌توانند در یک فضای اطمینان بخشی، ارزیابی کنند.

وی در پایان گفت: این که یک متهمی از حقوق انسانی و حقوق شهروندی برخوردار است و در زمانی که در قرنطینه و در اختیار پلیس است، فوت می‌کند، خود اصل این مسئله باید مورد توجه قرار بگیرد و به نظر من، پلیس باید تمهیداتی را اتخاذ کند که چنین حوادثی به حداقل برسند و اگر اتفاق افتاد و در رسیدگی‌ها مشخص شد که پلیس مقصر است یا متهمین، حتما باید برخورد بدون اغماض صورت بگیرد، ما مسائلی از این دست را داشتیم که متاسفانه به ناهنجاری اجتماعی و آشوب و مسائل این‌چنینی ختم شد. ما از آن درس گرفتیم و باید هم از گذشته درس بگیریم. به نظر من بعد از وقوع حادثه لاهیجان پلیس حساب‌شده برخورد کرد و به همین دلیل افکار عمومی منتظر نتیجه‌ی تحقیقات است و در واقع به دولت و فراجا اعتماد کرده است و این اعتمادسازی و اعتمادبخشی باید استمرار پیدا کند.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.