فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۴۰۰

فرایند انتخاب رئیس دیوان محاسبات در مجلس چگونه است؟

فرایند انتخاب رئیس دیوان محاسبات در مجلس چگونه است؟

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رئیس دیوان محاسبات کل کشور در یکی از جلسات علنی مجلس و با رأی نمایندگان انتخاب می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، انتخاب رئیس دیوان محاسبات بر عهده نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که نمایندگان مجلس باید در یکی از جلسات علنی از میان گزینه‌هایی که کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات به عنوان کمیسیون تخصصی به صحن مجلس معرفی می‌کند، رئیس دیوان محاسبات را انتخاب کنند.

در جلسه روز گذشته کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، عباس قدرتی، رحیم زارع، فریدون همتی، محمد آشوری، نبی‌الله محمدی، نجیب حسینی، الهام آزاد، محسن زنگنه، جواد نیک‌بین، جبار کوچکی‌نژاد و محسن بیگلری به عنوان ۱۱ عضو کمیته دیوان محاسبات مجلس انتخاب شدند که یکی از وظایف اعضای کمیته دیوان محاسبات، بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست و دادستانی دیوان محاسبات است.

۲۹ داوطلب برای ریاست دیوان محاسبات و همچنین ۲۳ داوطلب برای ریاست دادستانی دیوان محاسبات ثبت نام خود را انجام داده‌اند.

بر این اساس، اعضای کمیته دیوان محاسبات بررسی سوابق داوطلبان را آغاز کرده و نتیجه را در روز سه‌شنبه (۲ مرداد ماه) به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه خواهند داد؛ به این صورت که این کمیته در نهایت ۴ نفر را برای بخش ریاست دیوان و ۴ نفر را هم برای بخش دادستانی دیوان محاسبات به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معرفی خواهد کرد.

در ادامه، کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ۲ نفر را برای ریاست و ۲ نفر را برای دادستانی به صحن مجلس معرفی کرده تا در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس و دادستان دیوان محاسبات را انتخاب کنند.

برخورداری از مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر، سابقه خدمت در مقام‌های مدیریتی موضوع ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری و هم‌ترازان آنان و حداقل بیست سال سابقه کار از شرایط احراز سمت رئیس و دادستان دیوان محاسبات است.

منبع : مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.