فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۹۵۰

یک الماس ۲۴۹۲ قیراطی در معدنی در آفریقا کشف شد

یک الماس 2492 قیراطی در معدنی در آفریقا کشف شد

بعد از الماس مشهور کولینان، این سنگ نیم کیلویی دومین الماس بزرگی است که از یک معدن استخراج شده.

به گزارش تجارت نیوز،

معدن‌کاران بوتسوانا بزرگترین الماس کشف‌شده در بیش از صد سال گذشته را استخراج کرده‌اند. «موک‌ویتسی ماسیسی» (Mokgweetsi Masisi)، رئیس‌جمهور بوتسوانا، روز پنجشنبه در مراسمی از این سنگ که به اندازه یک مشت انسان است رونمایی کرد. این سنگ نیم کیلویی دومین الماس بزرگ دنیاست.

دولت بوتسوانا می‌گوید این الماس عظیم ۲٬۴۹۲ قیراطی (هر قیراط ۲۰۰ میلی‌گرم است) دومین الماس بزرگ کشف‌شده در یک معدن است. این سنگ قیمتی همچنین بزرگترین الماس کشف‌شده پس از سال ۱۹۰۵ است. آن الماس در یک معدن در شهر کولینان آفریقای جنوبی استخراج شد که ۳٬۱۰۶ قیراط وزن داشت و به «الماس کولینان» معروف است.

این الماس که هنوز نامی برایش انتخاب نشده، در دفتر رئیس‌جمهوری ماسیسی به‌طور عمومی رونمایی شد. این سنگ قیمتی حدود نیم کیلوگرم وزن دارد و ماسیسی یکی از اولین افرادی بود که آن را در دستان خود نگه داشت و از نزدیک تماشایش کرد.

مقامات بوتسوانا می‌گویند که هنوز برای ارزش‌گذاری این سنگ یا تصمیم درباره چگونگی فروش آن زود است. آن‌ها در سال ۲۰۱۶، یک سنگ کوچکتر از همین معدن را به قیمت ۶۳ میلیون دلار فروختند که یک برای یک سنگ قیمتی برش‌نخورده یک رکورد محسوب می‌شود.

دومین الماس بزرگ دنیا

این سنگ را شرکت لوکارا دایموند (Lucara Diamond) از معدن کاروه (Karowe) در مرکز بوتسوانا استخراج کرده است. لوکارا می‌گوید این سنگ کیفیت بالایی دارد و در حالت کاملاً بکر کشف شد. آن‌ها این سنگ را با یک فناوری اشعه X مخصوص شناسایی الماس‌های بزرگ و پرارزش پیدا کردند.

این الماس بزرگترین الماسی است که در ۱۱۹ سال گذشته کشف شده و دومین الماس استخراج‌شده از یک معدن در دنیا است. بزرگترین الماس، الماس مشهور کولینان است که در ۱۹۰۵ در آفریقای جنوبی کشف شد. الماس کولینان به نُه قسمت تقسیم شد که برخی از آن‌ها در جواهرات سلطنتی انگلستان استفاده شدند.

در قرن نوزدهم، یک الماس سیاه با خلوص کمتر در برزیل کشف شد که از این دو الماس بزرگتر بود. اما آن الماس روی زمین قرار داشت، نه در یک معدن، و باور بر این بود که بخشی از یک شهاب‌سنگ بوده است.

بوتسوانا یک کشور با جمعیت ۲.۶ میلیون نفری در جنوب آفریقا است و پس از روسیه دومین تولیدکننده بزرگ الماس در دنیا محسوب می‌شود. این کشور بزرگترین الماس‌های سال‌های گذشته را استخراج کرده است. در یک دهه گذشته، چهار الماس دیگر با وزن بیش از ۱٬۰۰۰ قیراط (۲۰۰ گرم) از معدن کاروه استخراج شدند.

پیش از این، الماس «سوئلو» (Sewelo)، که در سال ۲۰۱۹ در همین معدن کاروه کشف شد، با وزن ۱٬۷۵۸ قیراط دومین الماس استخراج‌شده دنیا بود. این الماس را لویی ویتون، شرکت مد فرانسوی، با قیمتی محرمانه خرید.

در سال ۲۰۱۷، الماس ۱٬۱۱۱ قیراطی «لسدی لا رونا» (Lesedi La Rona)، باز هم از معدن کاروه، با قیمت ۵۳ میلیون دلار به یک جواهرساز بریتانیایی فروخته شد. «صورت‌فلکی» نیز یک الماس دیگر از معدن کاروه بود که با قیمت رکوردشکن ۶۳ میلیون دلار فروخته شد.

الماس‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که اتم‌های کربن تحت فشار شدید در اعماق زمین به هم فشرده می‌شوند. دانشمندان می‌گویند بیشتر الماس‌ها حداقل یک میلیارد سال عمر دارند و قدمت برخی از آن‌ها حتی به ۳ میلیارد سال می‌رسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.