کد مطلب: ۱۷۳۰۹۹

ایرانی‌ها ۱۰ برابر اروپایی‌ها روغن مصرف می‌کنند

ایرانی‌ها 10 برابر اروپایی‌ها روغن مصرف می‌کنند

معاون توسعه مدیریت سازمان توسعه تجارت با اشاره به واردات حدود دو میلیارد دلاری روغن خام تاکید کرد که سرانه مصرف روغن باید کاهش پیدا کند و مازاد تولید به سمت صادرات هدایت شود، چراکه هم‌اکنون حدود ۱۰ برابر اروپایی‌ها در ایران روغن مصرف می‌شود.

معاون توسعه مدیریت سازمان توسعه تجارت با اشاره به واردات حدود دو میلیارد دلاری روغن خام تاکید کرد که سرانه مصرف روغن در ایران باید کاهش پیدا کند و مازاد تولید به سمت صادرات هدایت شود، چراکه هم‌اکنون حدود ۱۰ برابر اروپایی‌ها روغن مصرف می‌کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امیر طالبی امروز در همایش روغن‌های خوراکی و دانه‌های روغنی اظهار کرد: بیشترین میزان واردات روغن خام به برزیل، آرژانتین، اندونزی و مالزی اختصاص دارد و سالانه حدود دو میلیارد دلار واردات روغن خام صورت می‌گیرد که این میزان در سال گذشته به حدود یک میلیارد دلار رسید.

وی با بیان این‌که ظرفیت تولید روغن نباتی در کشور دو برابر نیاز داخل است، افزود: در سال گذشته حدود ۷۶ میلیون دلار صادرات روغن نباتی به عراق، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان و ترکمنستان داشتیم که البته اوج صادرات صنعت روغن نباتی مربوط به سال ۹۰ بود که به ۱۱۵ میلیون دلار رسید.

معاون توسعه مدیریت سازمان توسعه تجارت با بیان این‌که سالانه یک تا دو میلیارد دلار روغن وارد می‌شود اما در شرایط کنونی و با توجه به خالی بودن ظرفیت کارخانه‌های روغن‌کشی، می‌توان واردات دانه‌های روغنی را جایگزین واردات روغن خام کرد.

سرانه مصرف روغن در ایران حدود ۱۰ برابر اروپا

طالبی درباره‌ سرانه مصرف روغن نباتی در ایران، خاطرنشان کرد: در دهه ۴۰ حدود ۲.۵ کیلوگرم روغن در کشور مصرف می‌شد که این رقم درحال حاضر به حدود ۲۰ کیلوگرم رسیده است و حدود هشت کیلوگرم از میانگین سرانه مصرف جهانی بالاتر است.

وی تاکید کرد: متوسط سرانه مصرف روغن نباتی در برخی کشورهای اروپایی سه تا پنج کیلوگرم بوده که نشان‌دهنده فاصله بسیار زیاد این سرانه با میزان مصرف روغن در کشور است، اما باید با کاهش میزان مصرف داخلی مازاد تولیدات را به سمت بازارهای صادراتی هدایت کنیم.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.