فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۲۸۰۵۱۳

ماکو؛ شهری که در آن قاچاق انسان هم می‌شود!

ماکو؛ شهری که در آن قاچاق انسان هم می‌شود!

ماکو قرار است به عنوان بزرگ‌ترين منطقه آزاد خاروميانه و البته ايران، به يكی از بزرگ‌ترين محل حضور سرمايه‌گذاران داخلی و خارجی تبديل شود اما هنوز هم خبری از پلاك‌های شهری در آن نيست.

قرار است به عنوان بزرگ‌ترين منطقه آزاد خاروميانه و البته ايران، به يكی از بزرگ‌ترين محل حضور سرمايه‌گذاران داخلی و خارجی تبديل شود اما هنوز هم خبري از پلاك‌های شهری در آن نيست. ماكو ، شهری است محصور ميان دو كوه سربلند با مردمانی كه زندگي خود را با تجارت، كشاورزی و دامداری و… می گذرانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به جهت نزديكی با تركيه و مرز بازرگان يكي از اصلی ترين شغل مردم ماكو تا پيش از افزايش عوارض خروج از كشور، خروج از مرز و واردات پوشاك و فروش در سطح گسترده در بازار مرزي ماكو و ارسال به شهرهای ديگر بوده است.

مردم محلی گلايه مند از وضع عوارض خروج ٢٢٠ هزار توماني و ٣٣٠ هزار توماني هستند و وضع اين عوارض را مخل فعاليت و كسب و كارشان می دانند.

مي‌گويند: «سفر به تركيه براي مردم ماكو تجارت بود نه تفريح؛ از زماني كه عوارض خروج از كشور افزايش يافته است اصلا سفر به تركيه و واردات پوشاك صرفه اقتصادي ندارد. نمي‌ارزد كه بخواهيم هر بار هزينه گزافي را بابت خروج از كشور بدهيم و بعد هم به خاطر محدوديت‌هاي وارداتي نتوانيم جنس‌هايی كه مورد نظرمان است را بياوريم. خيلی از مردان ماكويي از اين طريق امرار معاش مي‌كردند و خرج زندگی می دادند اما اين روزها همه خانه‌نشين شده‌اند.»

مي‌گويد: قاچاق سوخت؛ البته كم‌كم بساط اين كارهم درحال برچيده شدن است. تا پيش از اين برخی با توجه به اختلاف قيمت بنزين در ايران و تركيه، شبانه تقريبا هزار ليتر بنزين را كه در٢٠ ليتري‌ها بود از مرز رد می كردند، اين كار هم خطرات زيادي دارد.

مي‌گويد: «گازوييل، هر هزار ليتر گازوييل كه در مرز به ترك‌ها تحويل داده مي‌شود حدود ٧ ميليون تومان سود براي آورنده خود دارد كه قطعا سود جذابي است و به همه ريسك‌هاي آن مي‌ارزد.» مي‌پرسم: «يعنی الان بيشترين قاچاق از ماكو همين سوخت است؟

زمانی كه در تاكسي، شهر را مي‌گشتم، بحث در مورد حضور افغان‌ها در شهر را شنيدم كه برايم جالب بود، سعی كردم بحث را به اين موضوع بكشانم و با توجه به آماري كه نيروي انتظامي در مورد قاچاق انسان از مرز بازرگان مي‌دهد از او در اين مورد هم سوال كنم؛ زمانی كه پرسيدم قاچاق انسان چطور؟

با نگاهی نافذ كه گويا دقيقا مي‌دانست از چه چيزي سوال مي‌كنم، پاسخ داد: همه اين بحث‌ها از روزي شروع شد كه تفاوت قيمت ارز داخلي و خارجي افزايش يافت و كمی قدرت ريال تعديل شد. اين روزها خيلي‌ها سعی مي‌كنند در نيسان و پژو… ١٥-١٠ نفر افغان را از مرز به صورت غيرقانونی عبور دهند كه هيچ كدام ماكويی نيستند چرا كه ماكويی ها به خوبی می دانند عبور از مرز بعد از ديواركشی ترك‌ها، بسيار پرريسك است آن هم براي خودرويی كه حداقل ٢٠ نفر را در خود جای داده است.

خارج از ماكو از مرز بازرگان قاچاق انسان انجام مي‌شود. حتي بعضا مي‌بينيم كه نيسان‌هايي كه عده‌اي افغان را مي‌آورند و در ماكو پياده مي‌كنند و مي‌گويند اينجا تركيه است و پول‌شان را مي‌گيرند و مي‌روند. موارد زيادي هم بوده كه در مرز دستگير شدند و به پاسگاه برده شده‌اند. من كمتر شنيده‌ام كه ماكويی ها به سمت قاچاق انسان بروند ما دنبال امرار معاش هستيم همان طور كه تا پيش از اين بوديم و تنها مي‌خواهيم مشكلات جديدمان رفع شود.

ماكو و صادرات نفت

در همين حال مديرعامل سازمان منطقه آزاد ماكو در مورد مذاكرات در مورد صادرات نفت صحبت نمی كند اما يكي از مديران منطقه آزاد ماكو از برنامه‌ريزي براي صادرات روزانه نفت ايران از اين منطقه خبر مي‌دهد و می گويد: «مذاكرات خوبي هم در اين زمينه انجام گرفته و قابليت صادرات روزانه ٢٠٠هزار بشكه فعلا وجود دارد و با توجه به جذابيت منطقه و البته نياز سوخت در تركيه و اختلاف قيمت شايد بتوان حتي مذاكرات را براي صادرات سوخت هم گسترش داد.»

بنا به گفته اين مدير، ماكو با توجه به وسعت و شرايط خاصش مي‌تواند هاب صادرات سوخت ايران باشد و حتي امكان صادرات نفت و سوخت به اروپا نيز از اين طريق وجود دارد.

اين صحبت‌ها زماني جدی تر به نظر مي‌رسد كه مرتضي بانك، مشاور رييس‌جمهور و دبير شورای عالی مناطق آزاد كشور مي‌گويد: در شرايط كنوني مناطق آزاد داراي امتيازات هستند كه براي سرمايه‌گذار مهم است مانند معافيت ۲۰ساله، سهولت در تردد رفت و آمد، حفاظت و حراست از قوانين مناطق آزاد توسط تمام ارگان‌ها، ايجاد زيرساخت‌هاي پولی و مالی و نرم‌افزاری با بودجه خود مناطق و بايد تمام بسترهای لازم براي فعال كردن بخش خصوصي و آزادسازي اقتصادی فراهم شود و يكي از اين بسترها مناطق آزاد است كه اگر ظرفيت بهره‌برداری از آن فراهم شود، مي‌توان به اهداف رسيد و همچنين جريان اصلي بايد به سمت بخش خصوصی حركت كند همچنان كه بر اساس اصل ۴۴ بر حضور اين بخش در اقتصاد تاكيد شده است و فضای امن و حاكميت قانون بايد برقرار باشد.

منبع: اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.