خبر مهم:

کد مطلب: ۲۸۲۰۹۸

افشای پشت‌ پرده مشکلات بازار فولاد و نقش دلالان ارزی

افشای پشت‌ پرده مشکلات بازار فولاد و نقش دلالان ارزی

یک کارشناس بازار فولاد نسبت به افزایش فعالیت‌ سوداگرایانه در بازار انتقاد کرد و گفت: نوسانات ارز موجب ایجاد تقاضای کاذب و کمبود برای مصرف واقعی شده است.

حسین خواجویی کارشناس بازار فولاد درباره شرایط بازار فولاد پس از نوسانات شدید ارزی، گفت: اگر معیار ارز آزاد در نظر گرفته شود، عرضه و تقاضای واقعی وجود ندارد و بیشتر دلالان نبض بازار را در دست گرفته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی گفت: در اقتصاد مصرف واقعی که در حوزه تولید و ساخت‌ و‌ ساز باشد، کم است؛ در واقع با توجه به حجم پایین ساخت و ساز و تولید، تقاضای واقعی تقاضای وجود ندارد؛ بنابراین تقاضای کاذب با اهداف سوداگرایانه ارائه می‌شود.

وی بیان اینکه نظارت دقیقی بر روی تراکنش‌های سنگین و گردش پولی بالا وجود ندارد، گفت: سوداگری‌های بازار تنها به فولاد ختم نمی‌شود بلکه در سایر موارد همه حجم زیادی تقاضای دلالی وجود دارد.

خواجویی در رابطه با سوال دیگر خبرنگار ما که پرسید علل ضعف در نظارت بر روی بازار ارز بیش‌تر متوجه چه دستگاهی است، گفت: برخی افراد و صاحبان ثروت با نفوذ بالا و لابی‌گری که از گذشته تاکنون داشته‌اند، با هزینه‌های هنگفت اجازه شفاف‌سازی نمی‌دهند.

وی با طرح چند سوال از مسئولان دستگاه‌های اقتصادی، گفت:‌ چند سال از مصوبه طرح مالیاتی خانه‌های خالی می‌گذرد ولی تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. آیا بر واردات خودرو نظارت می‌شود؟ دلیل این همه واردات غیر قانونی چیست؟ همواره مسئولان از واکنش به این سوال فرار کرده‌اند.

خواجویی با ارائه پیش‌بینی از آینده بازار فولاد، گفت: قیمت‌ها در بازار فولاد به انتهای روند صعودی خود نزدیک شده است و به طور حتم دلار تا مرز 12 الی 14 هزار تومان هم روند صعودی داشته باشد اما این امر هیجانی و مقطعی خواهد بود؛ روند صعودی قیمت‌ها به طور قطع کوتاه‌مدت است و زیاد دوام نمی‌آورد.

خواجویی در پایان، تصریح کرد: دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها صاحبان سرمایه و ثروت هستند و به نظر می‌رسد عواملی مانند همسو شدن صرافی‌ها با دلالان و تن دادن دولت به یکسان‌سازی ارز مشکلات بازار فولاد را تشدید کرد.

منبع: آنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.