خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۳۴۹۸۳۵

نگاهی به پروفیل‌های سبک و سنگین در بازار فولاد

نگاهی به پروفیل‌های سبک و سنگین در بازار فولاد

پروفیل دسته‌بندی سبک و سنگین دارد که در توضیح تفاوت‌های آن می‌توان گفت، پروفیل سنگین به دو صورت صنعتی و ساختمانی موجود و دارای مقاطع مربع و مستطیل شکل است.

امروزه سهم قابل توجهی از بازار فولاد به پروفیل‌ها اختصاص دارد. شکل‌گیری‌ صنعت‌ پروفیل ‌توخالی از سال‌های‌ بعد از جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ در جهان آغاز شد. در ایران‌ در فواصل سال‌های 1340 الی 1350 بود که تعداد تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی به 8 واحد و تا سال‌ 1357 تعداد واحدهای‌ فوق‌ به‌ 11 کارخانه‌ رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، هم‌اکنون کارخانه‌های تولیدی پروفیل در مقیاس‌های کوچک، متوسط و بزرگ فعالیت دارند و در‌حال‌ حاضر کارخانه‌هایی همچون تهران شرق، جهان، صدرا، یزد، یاران، امید البرز و … انواع پروفیل را تولید می‌کنند.

نرخ این محصول نیز در بازار فولاد به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی قیمت پروفیل سنگین در واحد وزن این محصول اعلام می‌شود و بسته به ضخامت ورق مصرفی متغیر است.

قیمت پروفیل سبک نیز براساس وزن آن اعلام می‌شود و به سایر عوامل همچون قیمت ورق سیاه و روغنی، نرخ دلار، هزینه انرژی تولید و … . هم بستگی دارد.

پروفیل چه کاربردهایی دارد؟

پروفیل PROFILE از نظر لغوی به معنای مقطع ثابت و طول زیاد است و انواع آن نیز شامل پروفیل‌های باز مثل تیرآهن، تسمه، نبشی، ناودانی، میلگرد و پروفیل بسته مثل لوله و قوطی است.

پروفیل مصارف زیادی در ساختمان‌سازی، صنعت و راه‌سازی دارد. پروفیل‌ها به‌شکل مربع و مستطیل وجود دارند که در مقاطع کوچک آن برای نرده‌های فلزی، در و پنجره‌ها، راه‌پله‌ها، نرده‌کشی دیوارهای کارخانه‌ها، پیاده‌روها و نیز خیابان‌ها استفاده می‌شود، اما مقاطع بزرگتر پروفیل‌ها به ستونی معروف است که در ساخت ستون و اسکلت فلزی کاربرد دارد.

موارد دیگر استفاده از پروفیل در صنعت خودروسازی، ساخت پایه میز و صندلی، نوع z آن جهت پوشش زیر سقف سوله‌ها، ساخت چهارچوب درهای بزرگ آهنی با استفاده از پروفیل نبشی همچنین ساخت کرکره‌های مغازه است.

پروفیل‌های مربع و مستطیل (قوطی) با مقاطع بزرگتر که معروف به ستونی هستند موارد استفاده متعددی در صنعت و ساختمان‌‌سازی دارند. ضخامت این پروفیل‌ها از ۲ تا ۲۰ میلی‌متر است و در ساختن ستون و اسکلت فلزی ساختمان‌ها به‌کار می‌رود. اگر این پروفیل‌ها با مشخصات فیزیکی قابل اطمینانی ساخته شوند در ساختن شاسی تریلرها و نفتکش‌ها نیز استفاده می‌شوند.

انواع پروفیل

این محصول دو دسته‌بندی سبک و سنگین دارد که در توضیح تفاوت‌های آن می‌توان گفت، پروفیل سنگین به دو صورت صنعتی و ساختمانی موجود و دارای مقاطع مربع و مستطیل شکل است. نوع سنگین از ورق سیاه با ضخامت ۱ ٫ ۵ میلی متر به بالا تولید شده و با توجه به تنوع ابعادی بالای آن موارد مصرف این محصول بسیار زیاد است که از میان آن‌ها می‌توان به مواردی همچون: مصارف ساختمانی به عنوان قوطی و ستون در پنجره، ساخت شاسی ماشین‌آلات سبک و سنگین و دستگاه‌های صنعتی اشاره کرد که در واقع به دلیل توانایی تحمل وزن بالا کاربرد دارد.

در پروفیل سبک نیز باید گفت؛ این محصول از ورق روغنی یا ورق نورد سرد تولید شده و در ضخامت‌های زیر ۲ میلی‌متر موجود است. در اصطلاح به نوع سبک این محصول پروفیل مبلی نیز گفته می‌شود. قوطی مبلی را می‌توان مهمترین نوع از این محصول اطلاق کرد که دارای خصوصیات عالی و کاربرد فراوانی در صنعت است.

کاربرد نوع سبک نیز در خودروسازی، اگزوز، مبلمان و صندلی، دوچرخه سازی، لوازم خانگی است. خصوصیات این نوع پروفیل هم شامل: کیفیت عالی سطح، پروفیلی دقیق از لحاظ قطر و ضخامت، بسیار ظریف و دقیق نسبت به سایر پروفیل‌ها، فرم پذیری مناسب، تنوع وزنی و قابلیت آبکاری شدن است.

نحوه تولید یک نوع پروفیل

تولید پروفیل و قوطی‌های ساختمانی به روش نورد سرد انجام می‌شود. ابتدا نوار برش خورده وارد خط نورد شده و پس از عبور از میز فرمینگ مرحله به مرحله از حالت نوار به شکل کاملا منحنی تغییر شکل می‌دهد (لوله).

سپس درز این نوارها توسط دستگاه جوش با فرکانس بالا جوش داده شده و پس از آن توسط الماس‌های مخصوص زائده جوش از محصول جدا می‌شود. در مرحله بعد به میز سایزینگ هدایت شده و پس از عبور از دروازه‌های سایزینگ با شکل‌دهی دلخواه، وارد میز اتو شده و تنظیمات نهایی محصول صورت می‌پذیرد.

پس از آن به‌واسطه اتوماسیون برش به طول دلخواه (معمولا ۶ متر) برش خورده و در نهایت پروفیل تولید شده وارد بخش بسته‌بندی می‌شود.

متقاضیان برای ثبت سفارش و اطلاع از قیمت پروفیل سبک و سنگین سایر محصولات فولادی همچون: قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن هاش، قیمت ورق سیاه و …. می‌توانند به وب‌سايت « های متال » به آدرس www.himetal.ir مراجعه کرده و يا با شماره تلفن ۸۸۱۰۱۲۰۰-۰۲۱تماس بگيرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.