خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۱۱۹۹۴

مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت مرغ/گرانی جوجه یک روزه و نبود نظارت

مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت مرغ/گرانی جوجه یک روزه و نبود نظارت

افزایش قیمت مرغ و گرانی جوجه یک روزه باعث افزایش مشکلات بسیاری از خانواده‌ها برای تامین مایحتاج زندگی شده است. این موضوع باعث مشکلات مرغداران و کاهش جوجه ریزی نیز شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افزایش هزینه‌های معیشت، مرغ را به عضو اساسی سبد غذایی خانواده‌ها تبدیل کرده که هر از گاهی بازار این محصول مهم با نوسان‌هایی همراه است و مصرف‌کنندگان را دچار نگرانی می‌کند.

سال جدید در حالی آغاز شد که بازار مرغ با نوسانات شدیدی در قیمت و کمبود آن در بازار همراه بود که بسیاری از کارشناسان علت آن را کاهش جوجه‌ریزی مرغداران در اواخر سال گذشته به دلیل نوسانات ارزی شدید و نرسیدن به موقع نهاده‌های دامی بیان می‌کنند.

سی‌ام فروردین‌ماه سال جاری بود که معاون امور دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی از کاهش ۳۵ درصدی جوجه‌ریزی طی اسفند ماه سال گذشته خبر داد و گفت: علت کاهش عرضه مرغ گرم و افزایش قیمت آن در خراسان رضوی، کاهش جوجه‌ریزی بوده است.

مجید جعفری در رابطه با این موضوع گفته بود: میزان جوجه‌ریزی در استان خراسان رضوی به تبع سراسر کشور در ماه پایانی پارسال کاهش داشته است، البته باید توجه داشت که افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید نیز در افزایش قیمت این قلم پروتئینی تأثیر بسزایی دارد.

بررسی وضعیت تولید مرغ در سراسر خراسان رضوی، نتیجه‌ای مشابه را نمایان می‌کند؛ مدیر دفتر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در ۱۸ اردیبهشت ماه جاری، با اشاره به کاهش تولید مرغ در ماه‌های اخیر، از جبران کاهش تولید مرغ در پایان سال ۱۴۰۱ طی اردیبهشت ماه جاری ابراز امیدواری می‌کند

با این وجود، نوسانات ارزی، مشکل در تأمین نهاده‌های دامی و بی‌ثباتی در عرضه و تقاضا سبب بروز برخی تخلفات در حوزه تولید و توزیع مرغ در استان شده است؛ چندی پیش، خبر کشف ۳۶ هزار قطعه مرغ احتکار شده از یکی از مرغداری‌های شهرستان خوشاب سبزوار منتشر شد که با توجه به افزایش قیمت مصوب مرغ در بازار و همچنین کاهش عرضه این محصول اصلی سبد غذایی، مشکلات پرورش مرغ را دوباره مطرح کرد.

وضعیت تولید طیور برای مرغداران

عباسعلی یزدان‌مهر مرغدار خوشابی با اشاره به مشکلات خود برای جوجه‌یزی و پرورش مرغ، اظهار کرد: چندین مرغداری در سبزوار و خوشاب دارم که به دلیل گرانی جوجه یک روزه و به موقع نرسیدن نهاده‌های دامی، با ۵۰ درصد ظرفیت، جوجه‌ریزی انجام داده‌ام.

وی در خصوص قیمت مصوب جوجه یک روزه دولتی که حدود ۱۷ هزار تومان اعلام شده است، ادامه داد: قیمت جوجه یک روزه در حال حاضر با احتساب کرایه و بیمه آن برای یک مرغدار حدود ۲۷ هزار تومان تمام می‌شود ولی با این وجود، دولت هیچ نظارتی بر این بازار ندارد.

وی با بیان این‌که یک مرغداری ۵۰ هزار قطعه‌ای در حال حاضر به پنج میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد، افزود: یکی دیگر از مشکلات مرغداران، به موقع نرسیدن نهاده‌های دامی است و مرغداری که جوجه‌ریزی کرده، نمی‌تواند مرغ‌ها را گرسنه نگه دارد تا روزی نهاده‌های دولتی از راه برسد.

یزدانمهر ابراز کرد: وقتی نهاده دولتی به موقع به دست مرغدار نرسد، مجبور می‌شود نهاده مورد نیاز خود را به قیمت آزاد تهیه کند که این امر سبب می‌شود قیمت تمام شده برای مرغداران نیز گران‌تر شود.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.